Met scholengemeenschap 'Scholen aan de Nete' werd een functionerings- en evaluatiebeleid opgesteld. Dit werd op niveau van de scholengemeenschap in het protocol van 16 december 2021 van het lokaal comité opgenomen.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofstukken Vbis en Vter
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde functionerings- en evaluatiebeleid van de gemeentelijke basisscholen van Heist-op-den-Berg goed te keuren.
De gemeenteraad besluit de directeur van de school aan te duiden als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt, in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt in zijn instelling.
De gemeenteraad besluit de algemeen directeur aan te duiden als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten, in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeurs van de scholen.
De directeur coördinator-scholengemeenschap wordt aangeduid als evaluator van de personeelsleden die een functie uitoefenen op niveau scholengemeenschap.
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe werd bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding van de evaluatoren.
De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid per email uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Zij/hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
Het personeelslid kan per email een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag gemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OSVG.
De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur.
De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per email mee.
De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.