Terug
Gepubliceerd op 08/06/2022

2022_CBS_01239 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement fietsstraat Groenstraat

College van burgemeester en schepenen
di 07/06/2022 - 13:30 Schepenlokaal 2
Datum beslissing: di 07/06/2022 - 15:31
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef politiezone Heist-op-den-Berg; Hans Welters, algemeen directeur

Afwezig

Annick Van Woensel, secretaris wnd.

Verontschuldigd

David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2022_CBS_01239 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement fietsstraat Groenstraat 2022_CBS_01239 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement fietsstraat Groenstraat

Motivering

Aanleiding en context

Tijdens de werken op de Westerlosesteenweg werd enkelrichtingsverkeer ingesteld op de Groenstraat, tussen Koppenstraat en Withofstraat. Deze wijziging werd positief beoordeeld door fietsers. Sinds de definitieve invoering van de enkelrichting (collegebeslissing van 15 februari 2022) kwamen er (voor het eerst) opmerkingen van lokale landbouwers over omrijbewegingen en onveilige situaties.

Argumentatie

De tijdelijke enkelrichting op de Groenstraat maakte de straat rustiger en aangenamer voor fietsers.

De Groenstraat maakt deel uit van de fietsvriendelijke straten.

Het fietspad langs de Westerlosesteenweg wordt als gevaarlijk ervaren. De Groenstraat kan als aangenaam en veilig alternatief dienen voor de N15. Het instellen van enkelrichting op een deel van de Groenstraat vermindert de hoeveelheid autoverkeer.

Sinds de invoering van de enkelrichting, naar aanleiding van de collegebeslissing van 15 februari 2022, contacteerden een aantal boeren de diensten met het probleem dat zij ervoeren met de enkelrichting. De opritten zijn zodanig geplaatst dat het niet overal eenvoudig/mogelijk is om uit te rijden richting Withofstraat. Zij meldden ook meer omrijbewegingen via de Blokstraat, een straat die daar niet voor geschikt is. Tenslotte worden er ook conflicten gemeld ter hoogte van de Bollekeshoeve (onder meer ten gevolge van de geparkeerde voertuigen langs de straat).

De problematiek werd besproken op de Ambtelijke Werkgroep Mobiliteit van 1 april 2022. Na contactname met een betrokken landbouwer werd op het intern mobiliteitsoverleg voorgesteld om de enkelrichting op te heffen. Om toch het karakter van de fietsvriendelijke route te behouden, en de feitelijke situatie dat de straat te smal is om reglementair fietsers in te halen, te benadrukken, werd voorgesteld om een fietsstraat in te voeren. Op langere termijn dient de mogelijkheid tot het realiseren van uitwijkstroken onderzocht te worden (ook in de situatie met enkelrichting was dit trouwens aangewezen). Om het parkeerprobleem aan de Bollekeshoeve op te lossen, zal contact worden opgenomen met de eigenaars om de mogelijkheden te onderzoeken die kunnen leiden tot minder autogebruik.

De fietsstraat blijft beperkt tot het deel tussen Koppenstraat en Withofstraat. Ter hoogte van de Withofstraat en Koppenstraat wordt een bord F111 geplaatst (fietsstraat).

Er werd via e-mail advies gevraagd aan de leden van de Adviesraad Verkeer. De ingekomen reacties gaven een gunstig advies. Er werd wel gesuggereerd om eventueel een uitbreiding van de fietsstraat te bekijken. Dit zal gebeuren in functie van de geplande werken in de Groenstraat. Momenteel is het profiel van een groot deel van de Groenstraat niet van dien aard dat autobestuurders geneigd zullen zijn om achter de fietsers te blijven. Daarom is het deel fietsstraat momenteel beperkt tot het smalste gedeelte.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit om langs de Groenstraat een fietsstraat in te stellen tussen Koppenstraat en Withofstraat.

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van een verkeersbord F111 langs de Groenstraat:

  • net voorbij het kruispunt met de Withofstraat (in de richting van Booischot)
  • net voorbij het kruispunt met de Koppenstraat (in de richting van de Zonderschotsesteenweg).

Artikel 3

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:

  • Verkeerscel van de lokale politie
  • Team Openbaar Domein
  • Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • Provinciegouverneur
  • Griffier van de politierechtbank van Mechelen

Artikel 4

Er dient een communicatietraject te worden opgestart om alle betrokken doelgroepen correct te informeren. Publicatie gebeurt op de aangewezen gemeentelijke kanalen.