Vanaf 1 juli 2022 wordt het bedrag van de kilometervergoedingen voor vrijwilligers verhoogd naar maximum 0,4170 euro per kilometer.
Dit bedrag is geldig tot 30 juni 2023.
Jaarlijks gebeurt een indexering van de kilometervergoeding.
Dit is een blijk van waardering naar de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale voor hun dagdagelijkse vrijwillige inzet.
Op die manier zijn ook hun kosten gedekt.
Er wordt geopteerd om de maximum kilometervergoeding toe te passen.
De wet betreffende de rechten van vrijwilligers van 3 juli 2005
Omzendbrief nummer 705 van 23 juni 2022 over de aanpassing van het bedrag van de kilometervergoeding 2022
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verhoging van het bedrag van de kilometervergoeding dat de vrijwillige chauffeurs van de Minder Mobiele Centrale mogen vragen aan de mensen die zij vervoeren. Het bedrag is verhoogd naar 0,4170 euro per kilometer. Deze afspraak is ingegaan op 1 juli 2022.
Wanneer de verzorgenden van team Gezinszorg met de eigen wagen verplaatsingen doen in opdracht van de klant (boodschappen ...), dan betaalt de klant hiervoor een kilometervergoeding. Het gaat om een forfaitair bedrag dat wettelijk bepaald is. Dat wordt verrekend op de maandelijkse factuur van de klant en moet niet apart worden betaald.
Vanaf 1 november 2022 wordt het bedrag van de kilometervergoedingen verhoogd naar 0,4170 euro per kilometer. Dat bedrag is gelijk aan de kilometervergoeding die de medewerker ontvangt van het lokale bestuur voor de dienstverplaatsing.
Jaarlijks gebeurt een indexering van de kilometervergoeding. Deze indexering wordt toegepast voor de dienstverplaatsingen van medewerkers van het lokale bestuur.
Wanneer de dienstverplaatsingen in opdracht zijn van de klant van team Gezinszorg, wordt er ook een kilometervergoeding gefactureerd aan de klant. Dat is ook zo bepaald in de afsprakennota (zie deel 4.2 Kostprijs).
Er wordt geopteerd om dit bedrag steeds gelijk te trekken aan de kilometervergoeding die het lokale bestuur bestuur betaalt aan de medewerker. Vanaf 1 juli 2022 bedraagt die kilometervergoeding 0,4170 euro.
Omzendbrief nummer 705 van 23 juni 2022 over de aanpassing van het bedrag van de kilometervergoeding 2022
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit het bedrag van de kilometervergoeding voor klanten van team Gezinszorg vast te stellen op 0,4170 euro per kilometer. Dit gaat in vanaf 1 november 2022.
In de wet van 27 juni 2021 wordt het rouwverlof uitgebreid naar 10 werkdagen met behoud van loon bij overlijden van een kind of samenwonende partner vanaf 25 juli 2021.
De rechtspositieregeling moet in overeenstemming worden gebracht met de wet van 27 juni 2021.
De syndicale delegatie ging hiermee op akkoord 22 april 2022 en het protocol werd ondertekend.
De wet van 27 juni 2021 waarin het rouwverlof wordt uitgebreid naar 10 werkdagen met behoud van loon bij overlijden van een kind of samenwonende partner vanaf 25 juli 2021.
De raad besluit volgend artikel te wijzigen in de rechtspositieregeling, conform de wet van 27 juni 2021 waarin het rouwverlof wordt uitgebreid naar 10 werkdagen met behoud van loon bij overlijden van een kind of samenwonende partner vanaf 25 juli 2021.
Artikel 309
Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:
Onder het begrip samenwonende partner valt zowel de echtgenoot als de gewone samenwonende partner waarvan het bestuur officieel (via het personeelsdossier) in kennis werd gesteld.
Het omstandigheidsverlof is een recht, maar het personeelslid is niet verplicht deze verloven geheel of gedeeltelijk op te nemen.
Van zodra het personeelslid weet heeft van de gebeurtenis die aanleiding geeft tot het omstandigheidsverlof brengt hij onmiddellijk de personeelsdienst op de hoogte.
De dagen omstandigheidsverlof dienen in volledige dagen te worden opgenomen.
Het omstandigheidsverlof dient ten laatste 30 dagen na de aanleidinggevende gebeurtenis opgenomen te worden, tenzij anders bepaald in de rechtspositieregeling.
Het omstandigheidsverlof wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit en is in alle gevallen bezoldigd, met uitzondering van een deel van het vaderschapsverlof voor contractuele personeelsleden. Voor het contractuele personeelslid wordt het verlof ter gelegenheid van de geboorte van een kind toegekend volgens de regels van het arbeidsrecht, in het bijzonder volgens de regeling, vermeld in artikel 30, §2, van de wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten en de wet van 13 april 2011, wet tot wijziging, wat betreft de meeouders, van de wetgeving inzake het geboorteverlof.
In navolging van het zesde Vlaamse intersectorale akkoord (VIA6) van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren, voor de periode 2021-2025, wijzigt de Vlaamse Regering de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en van 12 november 2010. Hierdoor verkrijgen de verzorgende personeelsleden, werkzaam in een erkende dienst van de publieke gezinszorg, vanaf 1 september 2021 een recht op een toelage op het uursalaris, of een extra inhaalrust, voor prestaties geleverd op weekdagen tussen achttien en twintig uur.
In het Belgisch Staatsblad verscheen op 7 juli 2022 in definitieve vorm de aanpassing aan de lokale rechtspositieregeling van gemeente en OCMW, met betrekking tot de invoeging van een toeslag voor het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
De toeslag (of omzetting in inhaalrust) is van toepassing vanaf 1 september 2021.
De rechtspositieregeling moet in overeenstemming worden gebracht met de aanpassing van 7 juli 2022 van de lokale rechtspositieregeling van gemeente en OCMW met betrekking tot de invoeging van een toeslag voor het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
Dit onder voorbehoud van akkoord van de syndicale delegatie op 9 september 2022.
Op advies van team Thuiszorg wordt er gekozen inhaalrust en dus geen vergoeding, omdat alle andere onregelmatige prestaties ook inhaalrust opleveren (en geen vergoeding).
De aanpassing van 7 juli 2022 van de lokale rechtspositieregeling van gemeente en OCMW met betrekking tot de invoeging van een toeslag voor het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit volgend artikel te wijzigen in de rechtspositieregeling, conform de navolging van het zesde Vlaamse intersectorale akkoord (VIA6) van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren, voor de periode 2021-2025, waar de Vlaamse Regering de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en van 12 november 2010 wijzigt.
Hierdoor verkrijgen de verzorgende personeelsleden werkzaam in een erkende dienst van de publieke gezinszorg vanaf 1 september 2021 een recht op een toelage op het uursalaris, of een extra inhaalrust, voor prestaties geleverd op weekdagen tussen achttien en twintig uur.
In het Belgisch Staatsblad verscheen op 7 juli 2022 in definitieve vorm de aanpassing aan de lokale rechtspositieregeling van gemeente en OCMW met betrekking tot de invoeging van een toeslag voor het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
De omzetting in inhaalrust is volgens de wetgeving van toepassing vanaf 1 september 2021.
Voor de periode van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2022 zal een rechtzetting gebeuren in de tikklok van de betrokken medewerkers door team Personeel & Organisatie op basis van de gegevens van de thuisdiensten.
Vanaf 1 september 2022 is onderstaande regeling van toepassing:
Titel VII Toelagen, vergoedingen en sociale voordelen
Hoofdstuk III Onregelmatige prestaties
Afdeling III Onregelmatige prestaties van verzorgend personeel in gezinszorg
Artikel 234 bis
Naast de wettelijk voorgeschreven inhaalrust krijgt het verzorgend personeelslid in een erkende dienst voor gezinszorg, vermeld in artikel 1, 25°, van bijlage 2 die bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers is gevoegd, per uur prestaties op weekdagen tussen achttien en twintig uur: 9 minuten extra inhaalrust.
In dit artikel wordt verstaan onder weekdag: elke dag van de week, behalve zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.
Er komt binnenkort een e-policy, een bundeling van alle afspraken die er zijn rond het gebruik van digitale middelen (zoals internet, e-mail, gebruik van laptops,...).
Om daarvoor alles in overeenstemming te brengen moet het arbeidsreglement aangepast worden.
Het betreft het hoofdstuk over de controle en sancties.
De e-policy is nog niet af.
Omdat er kan verwezen worden naar documenten die beschikbaar zijn rond internet en e-mailbeleid en die de nieuwe naam e-policy zullen krijgen, kunnen de teksten reeds gewijzigd worden.
Een wijziging van een arbeidsreglement duurt langer omwille van de administratieve omslachtigheid.
Een goedkeuring houdt in dat de e-policy sneller kan voltooid worden.
/
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing van de volgende artikels in het arbeidsreglement goed te keuren:
5. Controle en Sancties
Artikel 20: Controle
Wanneer er vermoeden is van misbruik, handelingen of gedragingen, die een tekortkoming aan de beroepsplichten uitmaken of van inbreuken tegen onze reglementeringen kan de werkgever onderzoek doen naar de feiten en vervolgens de gepaste maatregelen treffen.
Artikel 21: Tuchtregeling
Voor de tuchtregeling wordt verwezen naar het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 22: Sancties
Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding kan de werkgever de volgende sancties opleggen:
6. BEËINDIGING
Artikel 23: Statutaire medewerker
Conform de regeling in de rechtspositieregeling, stelt de statutaire medewerker die vrijwillig ontslag neemt, de aanstellende overheid daarvan schriftelijk in kennis.
De aanstellende overheid neemt kennis van het ontslag. De medewerker wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de kennisneming.
De datum waarop de statutaire medewerker de dienst effectief verlaat, wordt vastgesteld in onderling akkoord tussen de medewerker en de aanstellende overheid.
Conform de regeling in de rechtspositieregeling kan de statutaire medewerker na 2 negatieve evaluaties ontslagen worden.
Artikel 25: Ontslag wegens dringende reden
Alle medewerkers kunnen om dringende redenen ontslag krijgen zonder opzegging noch vergoeding echter enkel nadat de medewerker is gehoord.
Onder dringende redenen kan worden verstaan:
De hierboven vermelde opsomming is niet limitatief.
Je kan het audioverslag van de vergadering beluisteren via https://heistopdenberg.notubiz.be/vergadering/939015.