Met het decreet Lokaal Bestuur is volop gekozen voor één lokaal bestuur en één geïntegreerde organisatie voor gemeente en OCMW. In deze context is het aangewezen om zoveel mogelijk eenzelfde debiteurenbeheer te voeren voor zowel de vorderingen van de gemeente als van het OCMW.
In het kader van de invordering van openstaande schulden maakt het lokale bestuur in de diverse stadia van de invorderingsprocedure administratieve kosten.
Het lokale bestuur wenst deze kosten geheel of ten dele door te rekenen aan de wanbetaler.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in de zitting van 8 september 2020 het retributiereglement voor invorderingskosten goed (2020_RMW_00038).
Het is aangewezen om de procedure debiteurenbeheer maximaal te laten gelijklopen tussen gemeente en OCMW, zo ook op het vlak van invorderingskosten.
Als vorderingen niet tijdig betaald worden, moet de financieel directeur verdere stappen nemen om tot invordering te kunnen overgaan (in eerste instantie via aanmaningen). De opmaak en verzending van dergelijke aanmaningen zorgt voor een extra kost voor het bestuur (materiaal en personeel). Het getuigt van behoorlijk bestuur om diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde bedragen betalen, te laten bijdragen in de hieraan verbonden kosten.
Het opmaken en verzenden van een eerste aanmaning is steeds gratis. Vanaf de tweede aanmaning (aangetekend) worden er kosten aangerekend. Ook voor eventuele volgende stappen in de invorderingsprocedure worden kosten aangerekend, in verhouding met de complexiteit van de te voeren procedure. Voor de vorderingen vanuit sociale dienstverlening zoals terugvordering leefloon, financiële steun, ... wordt een vrijstelling voorzien voor de aanmaningskosten.
Bij dit alles moet worden benadrukt dat als een burger die van goede wil is, betalingsmoeilijkheden ondervindt, deze steeds de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken. De financieel directeur is steeds bereid om een afbetalingsplan toe te staan wanneer de debiteur blijk geeft van goede trouw en een redelijke termijn wordt voorop gesteld.
In het aangepaste reglement worden enkele bijsturingen gedaan op basis van nieuwe info.
Zo wordt de mogelijkheid tot stopzetting van de dienstverlening bij wanbetaling expliciet opgenomen.
Daarnaast worden de kosten voor aanmaningen bij afbetalingsplannen geschrapt, aangezien dit momenteel technisch niet mogelijk is in het boekhoudpakket.
Bij de verdere uitvoering wordt de kost van de opmaak van een invorderingsdossier door een advocaat opgenomen. Wanneer er geen dwangbevel mag uitgevaardigd worden (o.a. bij betwiste vorderingen) kan er desgevallend een uitvoerbare titel bekomen worden via de rechtbank. Deze kost is gelijk aan de kost voor de opmaak van een dwangbevel.
Artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Artikel 298 §2 WIB '92 en artikel 147 KB WIB '92
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit het bijgevoegde retributiereglement voor invorderingskosten goed te keuren voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2025.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.