Team Communicatie van het lokale bestuur is volop bezig aan de professionalisering van de socialemediastrategie van het bestuur. Dat omvat onder andere de ontwikkeling van een deontologische code (voor medewerkers en mandatarissen) en een gedragscode (voor de bezoekers van onze sociale media).
Deontologische code
Niet elke medewerker of mandataris is te vinden voor een online ambassadeurschap. Dat hoeft ook niet. Toch heeft bijna iedereen een privéprofiel op sociale media, en dat houdt ‘verantwoordelijkheid’ in. Je mag verwachten dat medewerkers en mandatarissen hun gezond verstand gebruiken alvorens ze informatie, filmpjes of meningen delen via sociale media. Daarom is het belangrijk om ze ‘mediawijs’ te maken. Je kan hen zo wijzen op gevaren, verantwoordelijkheden en kansen in een deontologische code.
Gedragscode
Vandaag communiceert iedereen met iedereen in onze netwerksamenleving. Ook over onze organisatie. Mensen gebruiken hiervoor veel kanalen, offline en online, en communiceren met hun netwerk op een open en snelle manier. Om de gesprekken constructief te houden, werden duidelijke richtlijnen en afspraken opgesteld.
Bij de gedragscode horen een aantal regels. Die regels omvatten de afspraken die we met zijn allen (= alle gebruikers) maken wanneer we vertoeven op één van onze platformen. Op basis van deze afspraken kan de deskundige Communicatie vervolgens gaan modereren. Zo kan bijvoorbeeld een overtreder hierop aangesproken worden door te verwijzen naar de gedragsregels. Of bijvoorbeeld de discussie sluiten wanneer die te negatief begint te worden.
Bij negatief beladen opmerkingen op sociale media heb je als moderator verschillende antwoordopties:
Beide documenten worden in bijlage voorgelegd voor goedkeuring door de raad:
/
De gemeenteraad besluit de voorgelegde deontologische code en gedragscode voor sociale media goed te keuren.