Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_GR_00182 - 2.075.1. - Actualisatie huishoudelijk reglement gemeenteraad

Gemeenteraad
di 28/06/2022 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 28/06/2022 - 20:54
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Afwezig

Kelly Van Tendeloo, raadslid

Verontschuldigd

Kurt Vets, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00182 - 2.075.1. - Actualisatie huishoudelijk reglement gemeenteraad

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 25
Bernadette De Cat, Dirk Van Noten, Carl Verelst, Kelly Van Tendeloo, Wim Van den Bruel, David Geerts, Eric Verbist, Luc Vleugels, Eddy Gorris, Katleen Vantyghem, Willy Anthonis, Tim Teurfs, Jan Moons, Sebastiaan Marien, Michel Van Dyck, Hilde Cools, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Sarah Wouters, Joachim Van der Auwera, Ilse Heremans, Eva Van den Brande, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 7
Nand Blauwens, Tamara Ceuppens, Luc Van den Bulck, Jan Baestaens, Frans Poortmans, Marcel Van Hoof, Theo Van Thielen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00182 - 2.075.1. - Actualisatie huishoudelijk reglement gemeenteraad 2022_GR_00182 - 2.075.1. - Actualisatie huishoudelijk reglement gemeenteraad

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 14 mei 2019 zijn huishoudelijk reglement goed voor de zittingsperiode 2019-2024.

De huishoudelijke reglementen voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werden zoveel mogelijk op elkaar afgesteld.

Door de omschakeling van fysieke naar digitale vergaderingen tijdens de coronapandemie en de daaropvolgende wijzigingen aan het decreet Lokaal Bestuur moet het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aangepast worden. Daarnaast worden een aantal afspraken en procedures aangepast.

Argumentatie

Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft de versterking van de lokale democratie, wijzigde onder meer het decreet Lokaal Bestuur door, naast de fysieke vergadervorm, ook de digitale en hybride vergadering voor de lokale bestuursorganen decretaal te verankeren.

Ingeval van een digitale vergadering nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze. Ingeval van een hybride vergadering gaat het om een fysieke vergadering waarbij één of meerdere leden op digitale wijze deelnemen.

Voor de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies blijft de fysieke vergadering het uitgangspunt. De gemeenteraad kan slechts digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in het huishoudelijk reglement.

Daarnaast worden de volgende bepalingen gewijzigd of toegevoegd aan het reglement:

  • verduidelijking afspraken voor het indienen van toegevoegde schriftelijke vragen
  • aanpassing bekendmaking van de agenda van de vergadering aan het publiek
  • aanpassing terminologie: ‘website’ wordt gewijzigd in ‘webtoepassing’ en ‘e-besluitvormingsprogramma’ wordt gewijzigd in ‘digitale besluitvormingstoepassing’
  • verduidelijking afspraken voor de aanvraag van afschriften van akten en stukken met betrekking tot het bestuur van de gemeente
  • verduidelijking afspraken over mondelinge en schriftelijke vragen aan het college
  • toevoeging bepalingen over de stemming via de digitale besluitvormingstoepassing
  • toevoeging over de bespreking van toegevoegde punten en vragen in de gemeenteraad
  • toevoeging artikel over de mogelijke livestream van vergaderingen
  • commissie 1: toevoeging bevoegdheid ‘Lokale economie’
  • commissie 2: toevoeging bevoegdheid ‘Sport’.

Het ontwerp van het geactualiseerde huishoudelijk reglement werd besproken in de gemeenteraadscommissie op 27 juni 2022 en wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Juridische grond

Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 40 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de voorgelegde actualisatie van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed te keuren voor de resterende duur van de legislatuur.