Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_GR_00197 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Gemeenteraad
di 28/06/2022 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 28/06/2022 - 22:50
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Afwezig

Kelly Van Tendeloo, raadslid

Verontschuldigd

Kurt Vets, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00197 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 30
Bernadette De Cat, Dirk Van Noten, Carl Verelst, Kelly Van Tendeloo, Wim Van den Bruel, Nand Blauwens, David Geerts, Eric Verbist, Luc Vleugels, Tamara Ceuppens, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Katleen Vantyghem, Willy Anthonis, Tim Teurfs, Jan Moons, Sebastiaan Marien, Michel Van Dyck, Hilde Cools, Ann Van den Meutter, Frans Poortmans, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Sarah Wouters, Theo Van Thielen, Joachim Van der Auwera, Ilse Heremans, Eva Van den Brande, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 2
Jan Baestaens, Marcel Van Hoof
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00197 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing 2022_GR_00197 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Motivering

Aanleiding en context

Het komt regelmatig voor dat de betalingen van belastingen, retributies, huren en onkostennota's laattijdig gebeuren. In het kader van de invordering van deze openstaande schulden maakt de gemeente in de diverse stadia van de invorderingsprocedure administratieve kosten.

De gemeente wenst deze kosten geheel of ten dele door te rekenen aan de wanbetaler.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2019 het retributiereglement voor inningskosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goed.

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid heeft veroorzaakt. Het is billijk dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving, worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend. Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht.

Het opmaken en verzenden van een eerste aanmaning is steeds gratis. Vanaf de tweede aanmaning (aangetekend) worden kosten aangerekend. Ook voor eventuele volgende stappen in de invorderingsprocedure worden kosten aangerekend, in verhouding met de complexiteit van de te voeren procedure.

Bij dit alles moet worden benadrukt dat als een burger die van goede wil is, betalingsmoeilijkheden ondervindt, deze steeds de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken. De financieel directeur is steeds bereid om een afbetalingsplan toe te staan wanneer de debiteur blijk geeft van goede trouw en een redelijke termijn wordt voorop gesteld.

In het aangepaste reglement worden enkele bijsturingen gedaan op basis van nieuwe info.

Zo wordt de mogelijkheid tot stopzetting van de dienstverlening bij wanbetaling expliciet opgenomen.

Daarnaast worden de kosten voor aanmaningen bij afbetalingsplannen geschrapt, aangezien dit momenteel technisch niet mogelijk is in het boekhoudpakket.

Bij de verdere uitvoering wordt de kost van de opmaak van een invorderingsdossier door een advocaat opgenomen. Wanneer er geen dwangbevel mag uitgevaardigd worden (o.a. bij betwiste vorderingen) kan er desgevallend een uitvoerbare titel bekomen worden via de rechtbank. Deze kost is gelijk aan de kost voor de opmaak van een dwangbevel.

Juridische grond

Artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Artikel 298 §2 WIB '92 en artikel 147 KB WIB '92

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het bijgevoegde retributiereglement voor inningskosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goed te keuren voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2025.

Artikel 2

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.