Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_00804 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: afbakening zone met vrachtwagenverbod tussen N10 en spoorweg

College van burgemeester en schepenen
di 12/04/2022 - 13:30 online
Datum beslissing: di 12/04/2022 - 14:18
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Afwezig

Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef politiezone Heist-op-den-Berg

Verontschuldigd

Katleen Vantyghem, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2022_CBS_00804 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: afbakening zone met vrachtwagenverbod tussen N10 en spoorweg 2022_CBS_00804 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: afbakening zone met vrachtwagenverbod tussen N10 en spoorweg

Motivering

Argumentatie

Door de werken aan de rotonde Fabiola zijn verkeersstromen verschoven. Zo is er onder meer sprake van (zwaar) sluipverkeer via de Lerrekensstraat. Dat mensen een andere route zoeken is onvermijdbaar. Zwaar verkeer in de Lerrekensstraat (tussen N10 en Kasteelstraat) is echter ongewenst.

In die zone staan momenteel verkeersborden C23 (vrachtwagenverbod) in de Kasteelstraat (ter hoogte van de N15), Schoorstraat (bij het begin van de bebouwde kom) en Bossestraat (ter hoogte van de N15). Dit wijst er duidelijk op dat doorgaand vrachtverkeer in de zone niet gewenst is. Er staan ook borden C23 bij beide toegangen tot de Moretuswijk. De borden zijn telkens vergezeld van een onderbord met opschrift '+3.5t uitgezonderd laden en lossen'.

De afgebakende zone is momenteel evenwel niet sluitend. Zo kunnen vrachtwagens de zone nog inrijden via N10 naar Lerrekensstraat, via N15 naar Halfstraat, naar Cuperuslei en naar Orshagenstraat. Deze gaten maken een effectieve controle op doorgaand vrachtverkeer moeilijk/onmogelijk.

Om de zone sluitend te maken dienen op de 4 hierboven locaties borden C23 geplaatst te worden (inclusief onderbord). De 2 borden die nu bij de toegangen tot de Moretuswijk staan, kunnen verplaatst worden naar Lerrekensstraat respectievelijk Halfstraat. Bijkomende borden dienen voorzien te worden langs Cuperuslei en Orshagenstraat.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit de zone met een vrachtwagenverbod, gesitueerd tussen N10, N15, Hoge Brugstraat en Kasteelstraat sluitend te maken.

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven tot het verplaatsen van borden C23 (met onderbord +3.5t, uitgezonderd laden en lossen) op volgende locaties:

  • Moretuslaan (nabij kruispunt met Lerrekensstraat)
  • Moretuslaan (nabij kruispunt met Kasteelstraat)

naar de locaties:

  • Lerrekensstraat (nabij kruispunt met N10)
  • Halfstraat (nabij kruispunt met N15)

en tot het plaatsen van bijkomende borden C23 (met onderbord +3.5t, uitgezonderd laden en lossen) op volgende locaties:

  • Cuperuslei (nabij kruispunt met N15)
  • Orshagenstraat (nabij kruispunt met N15)

Artikel 3

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:

  • Verkeerscel van de lokale politie
  • Team Openbaar Domein
  • Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • Provinciegouverneur
  • Griffier van de politierechtbank van Mechelen

Artikel 4

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.