Terug
Gepubliceerd op 29/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 17/05/2022 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Agendapunten

1.

2022_GR_00130 - 1.745.082 - Vacantverklaring betrekking adviseur Beleid/Communicatie/Welzijn op het werk via dringende externe werving en vacantverklaring in de eerstvolgende mobiliteitscyclus

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:13
Goedgekeurd
1.

2022_GR_00130 - 1.745.082 - Vacantverklaring betrekking adviseur Beleid/Communicatie/Welzijn op het werk via dringende externe werving en vacantverklaring in de eerstvolgende mobiliteitscyclus

2022_GR_00130 - 1.745.082 - Vacantverklaring betrekking adviseur Beleid/Communicatie/Welzijn op het werk via dringende externe werving en vacantverklaring in de eerstvolgende mobiliteitscyclus
2.

2022_GR_00131 - 1.745.073.52 - Politie - vaststelling rekening 2021

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:22
Goedgekeurd
2.

2022_GR_00131 - 1.745.073.52 - Politie - vaststelling rekening 2021

2022_GR_00131 - 1.745.073.52 - Politie - vaststelling rekening 2021
3.

2022_GR_00132 - 1.745.073.52 - Wijziging politiebegroting gewone dienst 1 en buitengewone dienst 2 - 2022

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:34
Goedgekeurd
3.

2022_GR_00132 - 1.745.073.52 - Wijziging politiebegroting gewone dienst 1 en buitengewone dienst 2 - 2022

2022_GR_00132 - 1.745.073.52 - Wijziging politiebegroting gewone dienst 1 en buitengewone dienst 2 - 2022
4.

2022_GR_00133 - 1.778.51 - Goedkeuring herzieningsaanvraag Kempens Woonplatform Zuid Centraal

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:35
Goedgekeurd
4.

2022_GR_00133 - 1.778.51 - Goedkeuring herzieningsaanvraag Kempens Woonplatform Zuid Centraal

2022_GR_00133 - 1.778.51 - Goedkeuring herzieningsaanvraag Kempens Woonplatform Zuid Centraal
5.

2022_GR_00134 - 1.777.075 - Aanstelling lid gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:36
Goedgekeurd
5.

2022_GR_00134 - 1.777.075 - Aanstelling lid gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur

2022_GR_00134 - 1.777.075 - Aanstelling lid gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur
6.

2022_GR_00135 - 1.823.16 - Goedkeuring gemeentelijk bijenplan

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:44
Goedgekeurd
6.

2022_GR_00135 - 1.823.16 - Goedkeuring gemeentelijk bijenplan

2022_GR_00135 - 1.823.16 - Goedkeuring gemeentelijk bijenplan
7.

2022_GR_00136 - 1.778.532 - Eén woonmaatschappij - vastleggen stemverhouding lokale besturen

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:53
Goedgekeurd
7.

2022_GR_00136 - 1.778.532 - Eén woonmaatschappij - vastleggen stemverhouding lokale besturen

2022_GR_00136 - 1.778.532 - Eén woonmaatschappij - vastleggen stemverhouding lokale besturen
8.

2022_GR_00137 - 1.777.811 - Aankoop perceelsgedeelte voor realisatie bufferbekken Wiekevorstsesteenweg (project 2018- 02.10 - VBR Bruggeneinde)

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 20:59
Goedgekeurd
8.

2022_GR_00137 - 1.777.811 - Aankoop perceelsgedeelte voor realisatie bufferbekken Wiekevorstsesteenweg (project 2018- 02.10 - VBR Bruggeneinde)

2022_GR_00137 - 1.777.811 - Aankoop perceelsgedeelte voor realisatie bufferbekken Wiekevorstsesteenweg (project 2018- 02.10 - VBR Bruggeneinde)
9.

2022_GR_00138 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Oude Mechelbaan

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:01
Goedgekeurd
9.

2022_GR_00138 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Oude Mechelbaan

2022_GR_00138 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Oude Mechelbaan
10.

2022_GR_00139 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Frekeslei ter hoogte van een verkaveling

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:02
Goedgekeurd
10.

2022_GR_00139 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Frekeslei ter hoogte van een verkaveling

2022_GR_00139 - 1.811.111 - Goedkeuring gedeelte rooilijn Frekeslei ter hoogte van een verkaveling
11.

2022_GR_00140 - 1.842.85 - Goedkeuring huishoudelijk reglement kasteeldomein Hof Ter Laken

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:19
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Hans Welters, algemeen directeur
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00140 - 1.842.85 - Goedkeuring huishoudelijk reglement kasteeldomein Hof Ter Laken
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Eva Tolleneer, Hans Welters
Stemmen voor 23
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Willy Anthonis, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sebastiaan Marien, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 3
Marcel Van Hoof, Nand Blauwens, Jan Baestaens
Onthoudingen 9
Luc Van den Bulck, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Tamara Ceuppens, Sven Lambrechts, Tim Teurfs, Kurt Vets, Theo Van Thielen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00140 - 1.842.85 - Goedkeuring huishoudelijk reglement kasteeldomein Hof Ter Laken

2022_GR_00140 - 1.842.85 - Goedkeuring huishoudelijk reglement kasteeldomein Hof Ter Laken

Motivering

Aanleiding en context

In 2018 werden Stichting Kempens Landschap en Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg respectievelijk erfpachter en eigenaar van het 30 ha grote kasteeldomein van Hof Ter Laken. Doelstelling van beide partners is om de gebouwen tijdens de komende jaren te restaureren en herbestemmen en de groene ruimte op te waarderen. De buitenruimte en bepaalde delen van de gebouwen kunnen daarbij ook - onder de passende voorwaarden - ingezet worden voor evenementen. De partners wensen dit dan ook mogelijk te maken via een reglement.

Argumentatie

Heist-op-den-Berg wil zich verder profileren als een evenementvriendelijke gemeente.

Met de goedkeuring en invoering van een huishoudelijk reglement voor het kasteeldomein 'Hof ter Laken' wordt een kader gecreëerd voor toekomstige aanvragen voor de organisatie van evenementen in het domein.

Juridische grond
/

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 40 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het bijgevoegde huishoudelijk reglement kasteeldomein Hof Ter Laken Booischot goed te keuren.


12.

2022_GR_00141 - 2.073.532 - Goedkeuring aansluiting Mijn Burgerprofiel - Cipal Schaubroeck applicaties via Digitaal Vlaanderen

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:21
Goedgekeurd
12.

2022_GR_00141 - 2.073.532 - Goedkeuring aansluiting Mijn Burgerprofiel - Cipal Schaubroeck applicaties via Digitaal Vlaanderen

2022_GR_00141 - 2.073.532 - Goedkeuring aansluiting Mijn Burgerprofiel - Cipal Schaubroeck applicaties via Digitaal Vlaanderen
13.

2022_GR_00142 - 2.075.7 - Goedkeuring indienen project met stad Lier in het kader van de projectoproep 'Plan Samenleven'

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:29
Goedgekeurd
13.

2022_GR_00142 - 2.075.7 - Goedkeuring indienen project met stad Lier in het kader van de projectoproep 'Plan Samenleven'

2022_GR_00142 - 2.075.7 - Goedkeuring indienen project met stad Lier in het kader van de projectoproep 'Plan Samenleven'
14.

2022_GR_00143 - 1.836.11 - Verlenging project Jobatelier

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:32
Goedgekeurd
14.

2022_GR_00143 - 1.836.11 - Verlenging project Jobatelier

2022_GR_00143 - 1.836.11 - Verlenging project Jobatelier
15.

2022_GR_00144 - 1.851.61 - 1.851.62 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:36
Goedgekeurd
15.

2022_GR_00144 - 1.851.61 - 1.851.62 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs

2022_GR_00144 - 1.851.61 - 1.851.62 - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs
16.

2022_GR_00145 - 2.073.513 - Vaststelling contractvoorwaarden huur- en renovatieovereenkomst kloostergebouw Pastoor Mellaertsstraat 30

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:47
Goedgekeurd
16.

2022_GR_00145 - 2.073.513 - Vaststelling contractvoorwaarden huur- en renovatieovereenkomst kloostergebouw Pastoor Mellaertsstraat 30

2022_GR_00145 - 2.073.513 - Vaststelling contractvoorwaarden huur- en renovatieovereenkomst kloostergebouw Pastoor Mellaertsstraat 30
17.

2022_GR_00146 - 1.713.554 - Goedkeuring retributiereglement jeugdkampen, workshops en uitstappen

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:48
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Hans Welters, algemeen directeur
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00146 - 1.713.554 - Goedkeuring retributiereglement jeugdkampen, workshops en uitstappen
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Eva Tolleneer, Hans Welters
Stemmen voor 35
Karen Michiels, Marcel Van Hoof, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Nand Blauwens, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Jan Baestaens, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
17.

2022_GR_00146 - 1.713.554 - Goedkeuring retributiereglement jeugdkampen, workshops en uitstappen

2022_GR_00146 - 1.713.554 - Goedkeuring retributiereglement jeugdkampen, workshops en uitstappen

Motivering

Aanleiding en context

Team Sport en Jeugd voorziet tijdens de verschillende vakantieperiodes een uitgebreid vakantieaanbod van jeugdkampen, workshops en uitstappen.

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief de verminderingen en vrijstellingen. Binnen dit kader kan de gemeenteraad de verdere uitvoering hiervan, zoals het vaststellen van de tarieven, delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

Het aanbod van jeugdkampen, workshops en uitstappen wordt voor iedere vakantie op maat uitgewerkt. Dat aanbod en het bijbehorende maatwerk is van verschillende factoren afhankelijk: evoluties in deelnemerscijfers, beschikbaarheid accommodatie, mogelijkheden om samenwerkingen met externe partners aan te gaan, aanbod van andere gemeentelijke teams, …

De tarieven van de workshops en uitstappen, verlopen volgens de principes beschreven in het retributiereglement. De tarieven van de jeugdkampen zijn echt steeds maatwerk gebaseerd op de inhoud en de samenwerkingen die hiervoor worden aangegaan.

Om vlot te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden is het aangewezen om de vaststelling van het aanbod en de daaraan verbonden tarieven te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Juridische grond

/

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 40 &sect;2 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om vanaf 17 mei 2022 tot en met 31 december 2025 een retributie te heffen op jeugdkampen, workshops en uitstappen volgens het bijgevoegde retributiereglement.

De retributie is verschuldigd door de gebruiker van de dienstverlening.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit een delegatie te geven aan het college van burgemeester en schepenen voor de vaststelling van het aanbod van jeugdkampen, de daaraan verbonden tarieven en de wijze van inning.

18.

2022_GR_00147 - 2.075.7 - Iverlek - algemene vergadering tevens jaarvergadering 17 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:50
Goedgekeurd
18.

2022_GR_00147 - 2.075.7 - Iverlek - algemene vergadering tevens jaarvergadering 17 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

2022_GR_00147 - 2.075.7 - Iverlek - algemene vergadering tevens jaarvergadering 17 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers
19.

2022_GR_00148 - 2.075.7 - Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv - algemene vergadering 21 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:51
Goedgekeurd
19.

2022_GR_00148 - 2.075.7 - Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv - algemene vergadering 21 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

2022_GR_00148 - 2.075.7 - Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv - algemene vergadering 21 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers
20.

2022_GR_00149 - 2.075.7 - Cipal - algemene vergadering van 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:52
Goedgekeurd
20.

2022_GR_00149 - 2.075.7 - Cipal - algemene vergadering van 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

2022_GR_00149 - 2.075.7 - Cipal - algemene vergadering van 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers
21.

2022_GR_00150 - 2.075.7 - Pontes - gewone algemene vergadering 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:53
Goedgekeurd
21.

2022_GR_00150 - 2.075.7 - Pontes - gewone algemene vergadering 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

2022_GR_00150 - 2.075.7 - Pontes - gewone algemene vergadering 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers
22.

2022_GR_00151 - 2.075.7 - Pidpa - algemene vergadering 24 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:55
Goedgekeurd
22.

2022_GR_00151 - 2.075.7 - Pidpa - algemene vergadering 24 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

2022_GR_00151 - 2.075.7 - Pidpa - algemene vergadering 24 juni 2022 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers
23.

2022_GR_00152 - 1.857.073.521 - Kennisname niet-inwilliging beroep van Christengemeente Emmanuel tegen niet-goedkeuring budget 2022 en aanpassing meerjarenplan

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:56
Kennis genomen
23.

2022_GR_00152 - 1.857.073.521 - Kennisname niet-inwilliging beroep van Christengemeente Emmanuel tegen niet-goedkeuring budget 2022 en aanpassing meerjarenplan

2022_GR_00152 - 1.857.073.521 - Kennisname niet-inwilliging beroep van Christengemeente Emmanuel tegen niet-goedkeuring budget 2022 en aanpassing meerjarenplan
24.

2022_GR_00153 - 1.713.57 - Aanpassing belastingreglement op verspreiding ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 21:58
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Hans Welters, algemeen directeur
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00153 - 1.713.57 - Aanpassing belastingreglement op verspreiding ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Eva Tolleneer, Hans Welters
Stemmen voor 32
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Nand Blauwens, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens, Luc Vleugels
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
24.

2022_GR_00153 - 1.713.57 - Aanpassing belastingreglement op verspreiding ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten

2022_GR_00153 - 1.713.57 - Aanpassing belastingreglement op verspreiding ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten goed in zitting van 14 december 2021. Dit reglement wordt nu bijgestuurd.

Het belastingreglement wordt aangepast om de aangiftemogelijkheden bij te sturen. De aangiftemogelijkheid per jaar vóór de bedeling van het drukwerk wordt aangepast naar de mogelijkheid om een kwartaalaangifte in te dienen binnen de twee weken na het verstrijken van ieder kwartaal. Op deze manier wordt het belastingreglement afgestemd op de noden van de belastingplichtigen. Dit is eveneens een administratieve vereenvoudiging aangezien er geen correcties op de belastingkohieren moeten uitgevoerd worden bij een aangifteplicht na de bedeling van het drukwerk.

De financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven maakt het gerechtvaardigd om een billijke financiële tussenkomst te vragen aan alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente. De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten heeft ook een ecologische inslag, namelijk het ontmoedigen om massaal reclame of communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal te voeren. Ze hebben niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de gemeente.

Argumentatie

De belastingplichtige is degene die opdracht gaf voor de druk of de productie van het ongeadresseerd drukwerk of de gelijkgestelde producten. Als de opdrachtgever voor de druk of de productie van het ongeadresseerd drukwerk of de gelijkgestelde producten geen aangifte indient en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt (bijvoorbeeld uitgaand van de inhoud of boodschap van een publicatie of op een gelijkgesteld product of gelet op eerdere aangiften voor gelijkaardig drukwerk of gelijkgestelde producten), bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever opgetreden is.

De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van de gelijkgestelde goederen en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

In de regel doet een belastingplichtige aangifte van elke verspreiding binnen de veertien dagen na de bedeling. Wie periodiek ongeadresseerd drukwerk verspreidt, kan ervoor kiezen om een aangifte in te dienen per kwartaal en dit uiterlijk binnen de 14 kalenderdagen na het verstrijken van het kwartaal. Het gemeentebestuur moet in het geval van een kwartaalaangifte uiterlijk 14 kalenderdagen na de eerste verspreiding van het kwartaal op de hoogte gebracht van de intentie om een kwartaalaangifte in te dienen.

Vrijstellingen

1. Wanneer de opdracht tot drukken of produceren uitgaat van politieke partijen die een lijst indienden voor de Europese, de federale, de gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen, en dit voor zover de drukwerken of gelijkgestelde producten verspreid worden in de periode tussen de in de betreffende kieswetgeving vastgestelde datum van terhandstelling van de voordrachten van de kandidaten en de dag van de verkiezing.

2. Wanneer de verspreide drukwerken of gelijkgestelde producten hoofdzakelijk verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging, en dit voor zover de drukwerken of producten verspreid worden in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in artikel 310 van het decreet Lokaal Bestuur en de beslissing van de gemeenteraad om op een dergelijk verzoek niet in te gaan, of in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in artikel 310 van het decreet Lokaal Bestuur en de dag van de volksraadpleging of in de periode tussen de beslissing van de gemeenteraad op eigen initiatief en de dag van de volksraadpleging.

3. Voor drukwerken en gelijkgestelde producten van jeugdverenigingen, socioculturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen en vormings- en onderwijsinstellingen.

4. Voor de verspreiding van drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 25% of meer wordt ingenomen door tekst en/of afbeeldingen zonder handelskarakter.

5. Voor de verspreiding van drukwerk dat gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:

    • minimaal 48 maal per jaar verschijnen
    • minstens 20 verschillende adverteerders opnemen in de uitgave
    • zich ertoe verbinden in het betreffende reclamedrukwerk wekelijks en gratis de door het gemeentebestuur op te geven gemeenteberichten op te nemen, voor een maximale oppervlakte van 500 cm².

6. Er is een vrijstelling van 100% op de belasting voor de verspreiding van het eerste exemplaar in eenzelfde kalenderjaar en door dezelfde firma. Er is een vrijstelling van 50% op de belasting voor de verspreiding van het tweede tot en met het vierde exemplaar in eenzelfde kalenderjaar en door dezelfde firma.

Juridische grond

Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit akkoord te gaan met de heffing van een belasting op elke verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in brievenbussen en op de openbare weg, dit met ingang van 17 mei 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

Artikel 2

Onder verspreiding wordt verstaan: bedeling in brievenbussen en op de openbare weg door persoonlijke afgifte of via een display. De verspreiding van hetzelfde drukwerk of gelijkgesteld product over een zeker tijdsverloop, wordt als één verspreiding aangezien.

Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: alle stalen en andere promo-artikelen die meegenomen kunnen worden en die aanzetten om diensten, producten of transacties te doen gebruiken, verbruiken of aankopen. Voorbeelden zijn samples en bedrukte gadgets. Deze opsomming is niet limitatief.

Onder ongeadresseerd wordt ook verstaan: collectieve adresaanduiding of een gedeeltelijke adresvermelding.

Artikel 3

Belastingplichtige is de natuurlijke of de rechtspersoon die de opdracht gaf om het drukwerk te drukken of om het gelijkgestelde product te produceren. De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 6.

Als de opdrachtgever geen aangifte gedaan heeft overeenkomstig artikel 6 en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden.

De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van de gelijkgestelde goederen en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Artikel 4

De belasting is verschuldigd bij de beëindiging van de verspreiding van het ongeadresseerde drukwerk of het gelijkgestelde product.

De tarieven bedragen:

  • 0,025 euro per bedeeld exemplaar voor reclamedrukwerk, beperkt tot eenbladig reclamedrukwerk (recto of recto-verso bedrukt) en/of gelijkgesteld product
  • 0,050 euro per bedeeld exemplaar voor alle andere exemplaren (recto of recto-verso bedrukt).

Het open geplooide reclamedrukwerk dat groter is dan één A4 (29,7 cm x 21 cm) wordt aanzien als een meerbladig reclamedrukwerk.

Indien verscheidene reclamedrukwerken samen worden verspreid zonder dat ze op een permanente of vaste wijze één geheel vormen, wordt ieder reclamedrukwerk als een apart exemplaar beschouwd.

Als één geheel vormend wordt beschouwd de reclamedrukwerken, die ofwel in een catalogus of een publicatie zijn opgenomen, ofwel aaneen geniet of geplakt zijn, ofwel op iedere andere wijze zijn samengebracht, waardoor de reclamedrukwerken niet losbladig zijn.

Indien verscheidene reclamedrukwerken qua vorm, lay-out of andere stijlkenmerken als afzonderlijk kunnen worden beschouwd en waarbij de meerderheid van de verschillende reclamedrukwerken elk afzonderlijk toebehoren aan afzonderlijke adverteerders, op een in de vorige paragraaf vermelde wijze zijn samengebracht en waarbij het geheel geen eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont, wordt ieder van die afzonderlijke reclamedrukwerken als een apart exemplaar behandeld.

Artikel 5

Vrijstelling van belasting wordt verleend:

1. Wanneer de opdracht tot drukken of produceren uitgaat van politieke partijen die een lijst indienden voor de Europese, de federale, de gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen, en dit voor zover de drukwerken of gelijkgestelde producten verspreid worden in de periode tussen de in de betreffende kieswetgeving vastgestelde datum van terhandstelling van de voordrachten van de kandidaten en de dag van de verkiezing.

2. Wanneer de verspreide drukwerken of gelijkgestelde producten hoofdzakelijk verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging, en dit voor zover de drukwerken of producten verspreid worden in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in artikel 310 van het decreet Lokaal Bestuur en de beslissing van de gemeenteraad om op een dergelijk verzoek niet in te gaan, of in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in artikel 310 van het decreet Lokaal Bestuur en de dag van de volksraadpleging of in de periode tussen de beslissing van de gemeenteraad op eigen initiatief en de dag van de volksraadpleging.

3. Voor drukwerken en gelijkgestelde producten van jeugdverenigingen, socioculturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen en vormings- en onderwijsinstellingen.

4. Voor de verspreiding van drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 25% of meer wordt ingenomen door tekst en/of afbeeldingen zonder handelskarakter

5. Voor de verspreiding van drukwerk dat gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • minimaal 48 maal per jaar verschijnen
  • minstens 20 verschillende adverteerders opnemen in de uitgave
  • zich ertoe verbinden in het betreffende reclamedrukwerk wekelijks en gratis de door het gemeentebestuur op te geven gemeenteberichten op te nemen, voor een maximale oppervlakte van 500 cm².

6. Er is een vrijstelling van 100% op de belasting voor de verspreiding van het eerste exemplaar in eenzelfde kalenderjaar en door dezelfde firma. Er is een vrijstelling van 50% op de belasting voor de verspreiding van het tweede tot en met het vierde exemplaar in eenzelfde kalenderjaar en door dezelfde firma.

Artikel 6

§1. De belastingplichtige doet binnen de 14 kalenderdagen na de verspreiding aangifte bij de gemeente op het door de gemeente beschikbaar gestelde aangifteformulier. 

De aangifte wordt op papier of digitaal ingediend. De papieren versies worden ingediend op volgend adres: Gemeentebestuur Heist-op-den-Berg, Financiën, Kerkplein 17, 2220 Heist-op-den-Berg. De aangiftes per mail worden gericht aan financiën@heist-op-den-Berg.be.

§2. In geval van periodieke verspreiding mag de aangifte per kwartaal ingediend worden en dit uiterlijk binnen de 14 kalenderdagen na het verstrijken van het kwartaal. Het gemeentebestuur wordt uiterlijk 14 kalenderdagen na de eerste verspreiding van het kwartaal op de hoogte gebracht van de intentie om een kwartaalaangifte in te dienen.

§3. De gemeente kan specimen van het verspreide drukwerk of van de gelijkgestelde producten opvragen.

Artikel 7

Verspreiding op de openbare weg, die niet vrijgesteld is, wordt aangekondigd aan de gemeente uiterlijk 7 werkdagen vóór de geplande bedeling. De belastingplichtige meldt het tijdstip en de locatie van de verspreiding aan team financiën, via financien@heist-op-den-berg.be.

Artikel 8

§1. Als de aangifte niet tijdig of juist ingediend is, wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van de gegevens waarover de gemeente beschikt of waarvan zij redelijkerwijze mag uitgaan. 

Bij verspreiding in brievenbussen, wordt het aantal exemplaren drukwerk of gelijkgestelde producten ambtshalve bepaald op het aantal brievenbussen dat jaarlijks in de maand januari door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld wordt volgens de gegevens van bpost.

Bij verspreiding op de openbare weg via een display, wordt het aantal verspreide exemplaren aan drukwerk of gelijkgestelde producten voor de ambtshalve vestiging forfaitair vastgesteld op 250 exemplaren per display.

Bij verspreiding op de openbare weg op een andere manier dan in het derde lid, wordt het aantal verspreide exemplaren aan drukwerk of gelijkgestelde producten voor de ambtshalve vestiging forfaitair vastgesteld op 500.

Als het drukwerk of de gelijkgestelde producten op meerdere manieren verspreid wordt, wordt het aantal verspreide exemplaren aan drukwerk of gelijkgestelde producten voor de ambtshalve vestiging vastgesteld als een som van het toepasselijke aantal vastgestelde exemplaren in de voorgaande leden.

§2. Vóór de belasting ambtshalve gevestigd wordt, brengt het gemachtigde personeelslid de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom de belasting ambtshalve gevestigd wordt, de elementen waarop de belasting gebaseerd is en de berekeningswijze van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving, om schriftelijk te reageren op de vaststellingen en berekeningen.

Artikel 9

De belasting wordt ingevorderd met een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Een aanslag moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. 

Artikel 10

§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen zijn aanslag. 

Het bezwaar moet schriftelijk ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen en moet ondertekend en gemotiveerd zijn.

Deze indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. 

Het bezwaarschrift kan ook online ingediend worden via financien@heist-op-den-berg.be.

§2. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd wil worden op een hoorzitting om zijn standpunt uiteen te zetten, moet hij dat in zijn bezwaarschrift vragen.

Artikel 11

Dit besluit vervangt het belastingreglement verspreiding van reclamedrukwerk, goedgekeurd op de gemeenteraad van 14 december 2021, volledig. 

25.

2022_GR_00157 - 2.073.513 - Schooltje Bruggeneinde - Frans Poortmans - Vlaams Belang

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 22:07
Behandeld
25.

2022_GR_00157 - 2.073.513 - Schooltje Bruggeneinde - Frans Poortmans - Vlaams Belang

2022_GR_00157 - 2.073.513 - Schooltje Bruggeneinde - Frans Poortmans - Vlaams Belang
26.

2022_GR_00158 - 1.851.073.552 - Inspiratiegids LGBTIQ+ voor kleuters en lager onderwijs - Frans Poortmans - Vlaams Belang

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 22:19
Behandeld
26.

2022_GR_00158 - 1.851.073.552 - Inspiratiegids LGBTIQ+ voor kleuters en lager onderwijs - Frans Poortmans - Vlaams Belang

2022_GR_00158 - 1.851.073.552 - Inspiratiegids LGBTIQ+ voor kleuters en lager onderwijs - Frans Poortmans - Vlaams Belang
27.

2022_GR_00156 - 1.855.3 - Skatepark ten zuiden van N10 - Jan Baestaens - eta+

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 22:28
Behandeld
27.

2022_GR_00156 - 1.855.3 - Skatepark ten zuiden van N10 - Jan Baestaens - eta+

2022_GR_00156 - 1.855.3 - Skatepark ten zuiden van N10 - Jan Baestaens - eta+
28.

2022_GR_00159 - 2.073.544 - Werken kelderverdieping academie en stand van zaken geschil aannemer - Marcel Van Hoof - eta+

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 22:33
Behandeld
28.

2022_GR_00159 - 2.073.544 - Werken kelderverdieping academie en stand van zaken geschil aannemer - Marcel Van Hoof - eta+

2022_GR_00159 - 2.073.544 - Werken kelderverdieping academie en stand van zaken geschil aannemer - Marcel Van Hoof - eta+
29.

2022_GR_00160 - 1.811.122.7 - Evaluatie mobiliteit en veiligheid: bushalte Leopoldlei, Bergstraat en kruispunt ter hoogte van 't Pleintje - Marcel Van Hoof - eta+

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 22:55
Behandeld
29.

2022_GR_00160 - 1.811.122.7 - Evaluatie mobiliteit en veiligheid: bushalte Leopoldlei, Bergstraat en kruispunt ter hoogte van 't Pleintje - Marcel Van Hoof - eta+

2022_GR_00160 - 1.811.122.7 - Evaluatie mobiliteit en veiligheid: bushalte Leopoldlei, Bergstraat en kruispunt ter hoogte van 't Pleintje - Marcel Van Hoof - eta+
30.

2022_GR_00161 - 1.776 - Aanpassing huishoudelijk reglement begraafplaatsen - Marcel Van Hoof - eta+

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 23:06
Behandeld
30.

2022_GR_00161 - 1.776 - Aanpassing huishoudelijk reglement begraafplaatsen - Marcel Van Hoof - eta+

2022_GR_00161 - 1.776 - Aanpassing huishoudelijk reglement begraafplaatsen - Marcel Van Hoof - eta+
31.

2022_GR_00162 - 1.88 - Buitenlandse bezoeken: kostprijs deelname bestuursleden en voorziene subsidies - Marcel Van Hoof - eta+

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 23:12
Behandeld
31.

2022_GR_00162 - 1.88 - Buitenlandse bezoeken: kostprijs deelname bestuursleden en voorziene subsidies - Marcel Van Hoof - eta+

2022_GR_00162 - 1.88 - Buitenlandse bezoeken: kostprijs deelname bestuursleden en voorziene subsidies - Marcel Van Hoof - eta+
32.

2022_GR_00154 - 1.745.082 - Wijziging samenstelling selectiecommissie politiezone Heist

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 23:31
Goedgekeurd
32.

2022_GR_00154 - 1.745.082 - Wijziging samenstelling selectiecommissie politiezone Heist

2022_GR_00154 - 1.745.082 - Wijziging samenstelling selectiecommissie politiezone Heist
33.

2022_GR_00155 - 2.08 - Kennisgeving ambtshalve aanwijzing twee inspecteurs Interventie uit aspirantenmobiliteit (AMOB 2022-A1)

Datum beslissing: di 17/05/2022 - 23:32
Kennis genomen
33.

2022_GR_00155 - 2.08 - Kennisgeving ambtshalve aanwijzing twee inspecteurs Interventie uit aspirantenmobiliteit (AMOB 2022-A1)

2022_GR_00155 - 2.08 - Kennisgeving ambtshalve aanwijzing twee inspecteurs Interventie uit aspirantenmobiliteit (AMOB 2022-A1)

Audioverslag