Terug
Gepubliceerd op 06/07/2022

2022_CBS_01482 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement verkeerscirculatie Kerkhofstraat

College van burgemeester en schepenen
di 05/07/2022 - 13:30 online
Datum beslissing: di 05/07/2022 - 14:47
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef politiezone Heist-op-den-Berg; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2022_CBS_01482 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement verkeerscirculatie Kerkhofstraat 2022_CBS_01482 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement verkeerscirculatie Kerkhofstraat

Motivering

Aanleiding en context

De werken aan de school in de Kerkhofstraat lopen ten einde. Tijdens deze werken en de werken van DCA is de verkeerscirculatie aangepast. Een gewijzigde verkeerscirculatie draagt bij tot het terugdringen van sluipverkeer over de bergsite.

Argumentatie

Tijdens de werken van DCA werd een enkelrichting ingevoerd in de Kerkhofstraat, van Herentalsesteenweg naar Kerkplein. Tijdens de werken aan de school is de straat plaatselijk afgesloten ter hoogte van de school. Deze laatste werken lopen ten einde.

De enkelrichting zorgt voor een eenvoudiger verkeersbeeld ter hoogte van de school, en genereert extra ruimte voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de schoolpoort. 

Tijdens de Adviesraad Verkeer werd gevraagd te bekijken of een omkering van de enkelrichting kon. Hier werd geoordeeld dat dat niet zo'n goed idee is, omdat je dan riskeert dat er een sluiproute ontstaat via Bergop-Kerkplein-Kerkhofstraat met meer verkeer voor de schoolpoort tot gevolg.

Door het wegdeel tussen Tapelaarstraat en personeelsparking dubbelrichting te houden voorkom je extra verkeer langs de school.

In het smalle deel van de Kerkhofstraat, nabij de Herentalsesteenweg, wordt de circulatie die ingevoerd is met de werken van DCA behouden, met enkelrichting bergop via de Kerkhofstraat, uitrijdend naar de Herentalsesteenweg via Tapelaarstraat. Hierdoor worden problemen met kruisend verkeer op het smalle deel voorkomen, en bij het uitrijden wordt via de Tapelaarstraat in een rechte hoek aangesloten op de Herentalsesteenweg. De Kerkhofstraat sluit op de Herentalsesteenweg aan met een scherpe hoek, waardoor het zicht op het verkeer komende van Heist-Centrum moeilijk zou zijn.

Fietsers, bromfietsers en speedpedelecs mogen steeds in beide richtingen rijden.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit om langs de Kerkhofstraat enkelrichting in te stellen vanaf de toerit tot de personeelsparking tot de Kloosterstraat.

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van

  • een verkeersbord C1 met onderbord M3 (uitgezonderd fietsen en bromfietsen A en P) in de Kerkhofstraat nabij het kruispunt met de Kloosterstraat
  • een verkeersbord F19 met onderbord M5 (fietsen en bromfietsen A en P in 2 richtingen) net voorbij de toegang tot de personeelsparking in de richting van de Kloosterstraat.

Artikel 3

Het college besluit om een enkelrichtingslus in te stellen in de driehoek gevormd door Kerkhofstraat en Tapelaarstraat nabij de aansluiting met de Herentalsesteenweg.

Artikel 4

Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van

  • een verkeersbord C1 met onderbord M3 (uitgezonderd fietsen en bromfietsen A en P) in de Kerkhofstraat ter hoogte van het kruispunt met de Tapelaarstraat in de richting van de Herentalsesteenweg
  • een verkeersbord F19 met onderbord M5 (fietsen en bromfietsen A en P in 2 richtingen) in de Kerkhofstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herentalsesteenweg in de richting van de Tapelaarstraat
  • een verkeersbord C1 met onderbord M3 (uitgezonderd fietsen en bromfietsen A en P) in de Tapelaarstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herentalsesteenweg in de richting van de Kerkhofstraat
  • een verkeersbord F19 met onderbord M5 (fietsen en bromfietsen A en P in 2 richtingen) in de Tapelaarstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kerkhofstraat in de richting van de Herentalsesteenweg.

Artikel 5

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:

  • Verkeerscel van de lokale politie
  • Team Openbaar Domein
  • Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • Provinciegouverneur
  • Griffier van de politierechtbank van Mechelen

Artikel 6

Er dient een communicatietraject te worden opgestart om alle betrokken doelgroepen correct te informeren. Publicatie gebeurt op de aangewezen gemeentelijke kanalen.