De regelgeving bepaalt dat de overhandiging van een afschrift in principe kosteloos is, tenzij de instanties daarvoor een retributie vragen waarvan het bedrag vooraf is vastgesteld op basis van een redelijke kostprijs.
Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Voor de inlichtingen met opzoekingswerk (1.4) wordt het bedrag na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent. De overige onderdelen worden niet afgerond.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
De verhoogde personeelskosten en de financiële toestand van de gemeente rechtvaardigen dat er voor administratieve prestaties en het verstrekken van inlichtingen een retributie wordt gevraagd.
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004 en latere wijzigingen
De omzendbrief VR/2006/26 van 1 december 2006 betreffende openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 retributies te vestigen voor de volgende administratieve prestaties:
1.1. Kopieën vanaf 25 stuks
Omschrijving |
Doorrekenprijs gemeente | |
Bestuursdocument |
Ander document | |
A4 zwart - recto |
0,06 euro |
0,22 euro |
A4 zwart - recto/verso |
0,11 euro |
0,34 euro |
A3 zwart- recto |
0,11 euro |
0,45 euro |
A3 zwart- recto/verso |
0,17 euro |
0,67 euro |
A4 kleur - recto |
0,34 euro |
0,67 euro |
A4 kleur - recto/verso |
0,51 euro |
0,90 euro |
A3 kleur - recto |
0,67 euro |
1,35 euro |
A3 kleur - recto/verso |
1,01 euro |
2,02 euro |
1.2. Adressen mits inachtname van de privacywetgeving (GDPR)
1.3. Genealogische opzoekingen
Genealogische opzoekingen voor derden door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters, de registers van de burgerlijke stand en de parochieregisters: 33,68 euro per uur
1.4. Inlichtingen met opzoekingswerk
Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigen dossiers: 67,40 euro
De retributies worden geïnd op het ogenblik van de afgifte van het betrokken stuk.
De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken gevraagd door:
De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken die ambtshalve uitgereikt worden.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Voor de inlichtingen met opzoekingswerk (1.4) wordt het bedrag na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent. De overige onderdelen worden niet afgerond.
Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve prestaties.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.