Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

2022_GR_00345 - 1.713.558 - Retributiereglement voor administratieve prestaties

Gemeenteraad
di 06/12/2022 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 06/12/2022 - 21:25
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nand Blauwens, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00345 - 1.713.558 - Retributiereglement voor administratieve prestaties

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 30
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 3
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens, Kurt Vets
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00345 - 1.713.558 - Retributiereglement voor administratieve prestaties 2022_GR_00345 - 1.713.558 - Retributiereglement voor administratieve prestaties

Motivering

Aanleiding en context

De regelgeving bepaalt dat de overhandiging van een afschrift in principe kosteloos is, tenzij de instanties daarvoor een retributie vragen waarvan het bedrag vooraf is vastgesteld op basis van een redelijke kostprijs.

Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Voor de inlichtingen met opzoekingswerk (1.4) wordt het bedrag na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent. De overige onderdelen worden niet afgerond. 

De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.

Argumentatie

De verhoogde personeelskosten en de financiële toestand van de gemeente rechtvaardigen dat er voor administratieve prestaties en het verstrekken van inlichtingen een retributie wordt gevraagd.

Juridische grond

Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004 en latere wijzigingen

De omzendbrief VR/2006/26 van 1 december 2006 betreffende openbaarheid van bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 retributies te vestigen voor de volgende administratieve prestaties:

1.1. Kopieën vanaf 25 stuks

 Omschrijving

Doorrekenprijs gemeente

Bestuursdocument

Ander document

A4 zwart - recto

0,06 euro

0,22 euro

A4 zwart - recto/verso

0,11 euro

0,34 euro

  

A3 zwart- recto

0,11 euro

0,45 euro

A3 zwart- recto/verso

0,17 euro

0,67 euro

 

A4 kleur - recto

0,34 euro

0,67 euro

A4 kleur - recto/verso

0,51 euro

0,90 euro

  

A3 kleur - recto

0,67 euro

1,35 euro

A3 kleur - recto/verso

1,01 euro

2,02 euro


1.2. Adressen mits inachtname van de privacywetgeving (GDPR)

  • Enkelvoudig adres: 1,12 euro per adres
  • Adressenlijst met minder dan 1.000 adressen, mits voorafgaandelijke toestemming van het schepencollege: 56,13 euro
  • Adressenlijst met meer dan 1.000 adressen, mits voorafgaandelijke toestemming van het schepencollege: 56,13 euro + 0,06 euro per bijkomend adres boven de 1.000 adressen

1.3. Genealogische opzoekingen

Genealogische opzoekingen voor derden door gemeentepersoneel in de bevolkingsregisters, de registers van de burgerlijke stand en de parochieregisters: 33,68 euro per uur

1.4. Inlichtingen met opzoekingswerk

Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigen dossiers: 67,40 euro

Artikel 2

De retributies worden geïnd op het ogenblik van de afgifte van het betrokken stuk.

Artikel 3

De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken gevraagd door:

  • de federale en gewestelijke overheidsdiensten, de provincie en de lokale besturen
  • de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de kerkfabrieken en de consistories, de polders en wateringen, de onderwijsinstellingen en de nutsmaatschappijen
  • de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren.

De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken die ambtshalve uitgereikt worden.

Artikel 4

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Voor de inlichtingen met opzoekingswerk (1.4) wordt het bedrag na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent. De overige onderdelen worden niet afgerond. 

Artikel 5

Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve prestaties. 

Artikel 6

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.