Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

2022_GR_00342 - 1.713.558 - Retributiereglement op administratieve stukken afgeleverd door team Burgerzaken

Gemeenteraad
di 06/12/2022 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 06/12/2022 - 21:25
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nand Blauwens, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00342 - 1.713.558 - Retributiereglement op administratieve stukken afgeleverd door team Burgerzaken

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 29
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Tim Teurfs, Wim Van den Bruel, Kurt Vets, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 4
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens, Sebastiaan Marien, Nathalie Heremans
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00342 - 1.713.558 - Retributiereglement op administratieve stukken afgeleverd door team Burgerzaken 2022_GR_00342 - 1.713.558 - Retributiereglement op administratieve stukken afgeleverd door team Burgerzaken

Motivering

Aanleiding en context

Gemeenten reiken in opdracht van de federale overheidsdiensten verschillende administratieve stukken uit, hetzij ambtshalve, hetzij op vraag van de burger. De gemeente zelf betaalt hiervoor een vergoeding per uitgereikt stuk aan de federale overheid.

Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent. 

Uitgezonderd het tarief voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar. Dit tarief kan volgens de onderrichtingen niet geïndexeerd worden.

De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.

Argumentatie

De uitreiking van administratieve stukken in opdracht van de federale overheid genereert personeelskosten en administratieve kosten voor de gemeente. Het aanrekenen van een retributie is bijgevolg te rechtvaardigen.

De retributie verschilt naargelang de procedure en het gevraagde administratieve stuk. Bij verlies of beschadiging van een elektronische identiteitskaart, biometrische kaart of verblijfstitel wordt een hogere retributie gevraagd. Ook bij gevraagde spoedprocedures zal het tarief van de retributie hoger zijn dan bij een gewone aanvraag of hernieuwing.

Juridische grond

Algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart - Gecoördineerde versie van 2 mei 2017 - Bijwerking van 25 mei 2020

Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen

Omzendbrief van 5 november 2019: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2020

Koninklijk besluit van 11 januari 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (afgiftevoorwaarden rijbewijs)

Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie te heffen op de afgifte van volgende administratieve stukken door team Burgerzaken: trouwboekjes, identiteitskaarten en verblijfstitels, duplicaten van PIN/PUK-codes, kids-ID's, identiteitsbewijzen voor niet-Belgen onder de twaalf jaar, attesten van immatriculatie, rijbewijzen, paspoorten, betekening door een deurwaarder bij eenzijdige opzegging van wettelijke samenwoonst.

Artikel 2

Het tarief van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

2.1. Trouwboekjes

Kostprijs + 11,20 euro retributie

2.2. Identiteitskaarten, elektronische verblijfsdocumenten, biometrische kaarten en verblijfstitels

  • bij aanvraag of hernieuwing met inlevering van de oude kaart: kostprijs + 5,60 euro retributie
  • bij aanvraag of hernieuwing zonder inlevering van de oude kaart of omwille van beschadiging: kostprijs + 7,90 euro retributie
  • bij aanvraag of hernieuwing met inlevering van de oude kaart via spoedprocedure: kostprijs + transportkosten volgens de gekozen spoedprocedure + 11,20 euro retributie
  • bij aanvraag of hernieuwing zonder inlevering van de oude kaart of omwille van beschadiging via spoedprocedure: kostprijs + transportkosten volgens de gekozen spoedprocedure + 13,50 euro retributie

2.3. Aanvraag duplicaat PIN/PUK-codes

Bij verlies van PIN/PUK-codes na ontvangst: 5,60 euro retributie

2.4. KIDS-ID

  • bij aanvraag of hernieuwing: kostprijs, geen retributie
  • voor de hernieuwing van een kids-ID via de gekozen spoedprocedure: kostprijs + transportkosten + 7,90 euro retributie

2.5. Identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar

Bij aanvraag of hernieuwing: 2 euro retributie

2.6. Attest van immatriculatie

Bij aanvraag, hernieuwing of bij verlies van het attest van immatriculatie: 6,70 euro retributie

2.7. Paspoorten

  • gewone procedure (consulaire en aanmaakrechten): kostprijs + 21,30 euro retributie
  • spoedprocedure (consulaire en aanmaakrechten): kostprijs + 22,50 euro retributie
  • gewone procedure voor een kind jonger dan 18 jaar: kostprijs (aanmaakrechten) + 7,90 euro retributie
  • spoedprocedure voor een kind jonger dan 18 jaar: kostprijs (aanmaakrechten) + 11,20 euro retributie

2.8. Rijbewijzen

  • afgifte van een nieuw of voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel of duplicaat: kostprijs + 5,60 euro retributie
  • afgifte van een rijbewijs - medische schifting: kostprijs + 5,60 euro retributie
  • omwisseling van een nieuw of voorlopig rijbewijs: kostprijs + 5,60 euro retributie
  • afgifte van een internationaal rijbewijs: kostprijs + 10,10 euro retributie

2.9. Betekening door gerechtsdeurwaarder

De kosten van de doorzending van de betekening door een gerechtsdeurwaarder bij eenzijdige beëindiging van een wettelijke samenwoning: kostprijs + 11,20 euro retributie.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie deze stukken, op verzoek of ambtshalve, worden uitgereikt.

Artikel 4

De retributie moet betaald worden bij de aanvraag van het administratieve stuk, tegen ontvangstbewijs. De kosten voor de administratieve stukken, de verzendingskosten en de gemeentelijke retributie worden tegelijk en vooraf ingevorderd.

De retributie op het afleveren van een duplicaat van de PIN/PUK-codes is een uitzondering hierop gezien de aanvraag eveneens digitaal kan. Deze retributie wordt betaald bij afhaling, tegen ontvangstbewijs.

Artikel 5

De retributie is niet verschuldigd voor de stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten worden afgeleverd.

Artikel 6

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.

Uitgezonderd het tarief voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar. Dit tarief kan volgens de onderrichtingen niet geïndexeerd worden. 

Artikel 7

Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve stukken afgeleverd door team burgerzaken. 

Artikel 8

Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.