Gemeenten reiken in opdracht van de federale overheidsdiensten verschillende administratieve stukken uit, hetzij ambtshalve, hetzij op vraag van de burger. De gemeente zelf betaalt hiervoor een vergoeding per uitgereikt stuk aan de federale overheid.
Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Uitgezonderd het tarief voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar. Dit tarief kan volgens de onderrichtingen niet geïndexeerd worden.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
De uitreiking van administratieve stukken in opdracht van de federale overheid genereert personeelskosten en administratieve kosten voor de gemeente. Het aanrekenen van een retributie is bijgevolg te rechtvaardigen.
De retributie verschilt naargelang de procedure en het gevraagde administratieve stuk. Bij verlies of beschadiging van een elektronische identiteitskaart, biometrische kaart of verblijfstitel wordt een hogere retributie gevraagd. Ook bij gevraagde spoedprocedures zal het tarief van de retributie hoger zijn dan bij een gewone aanvraag of hernieuwing.
Algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart - Gecoördineerde versie van 2 mei 2017 - Bijwerking van 25 mei 2020
Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
Omzendbrief van 5 november 2019: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2020
Koninklijk besluit van 11 januari 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs (afgiftevoorwaarden rijbewijs)
Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen
De gemeenteraad besluit vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie te heffen op de afgifte van volgende administratieve stukken door team Burgerzaken: trouwboekjes, identiteitskaarten en verblijfstitels, duplicaten van PIN/PUK-codes, kids-ID's, identiteitsbewijzen voor niet-Belgen onder de twaalf jaar, attesten van immatriculatie, rijbewijzen, paspoorten, betekening door een deurwaarder bij eenzijdige opzegging van wettelijke samenwoonst.
Het tarief van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
2.1. Trouwboekjes
Kostprijs + 11,20 euro retributie
2.2. Identiteitskaarten, elektronische verblijfsdocumenten, biometrische kaarten en verblijfstitels
2.3. Aanvraag duplicaat PIN/PUK-codes
Bij verlies van PIN/PUK-codes na ontvangst: 5,60 euro retributie
2.4. KIDS-ID
2.5. Identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar
Bij aanvraag of hernieuwing: 2 euro retributie
2.6. Attest van immatriculatie
Bij aanvraag, hernieuwing of bij verlies van het attest van immatriculatie: 6,70 euro retributie
2.7. Paspoorten
2.8. Rijbewijzen
2.9. Betekening door gerechtsdeurwaarder
De kosten van de doorzending van de betekening door een gerechtsdeurwaarder bij eenzijdige beëindiging van een wettelijke samenwoning: kostprijs + 11,20 euro retributie.
De retributie is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie deze stukken, op verzoek of ambtshalve, worden uitgereikt.
De retributie moet betaald worden bij de aanvraag van het administratieve stuk, tegen ontvangstbewijs. De kosten voor de administratieve stukken, de verzendingskosten en de gemeentelijke retributie worden tegelijk en vooraf ingevorderd.
De retributie op het afleveren van een duplicaat van de PIN/PUK-codes is een uitzondering hierop gezien de aanvraag eveneens digitaal kan. Deze retributie wordt betaald bij afhaling, tegen ontvangstbewijs.
De retributie is niet verschuldigd voor de stukken die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten worden afgeleverd.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Uitgezonderd het tarief voor de identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar. Dit tarief kan volgens de onderrichtingen niet geïndexeerd worden.
Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve stukken afgeleverd door team burgerzaken.
Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.