Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

2022_GR_00340 - 1.713.558 - Retributiereglement voor prestaties en vergunningen leefomgeving

Gemeenteraad
di 06/12/2022 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 06/12/2022 - 21:25
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nand Blauwens, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00340 - 1.713.558 - Retributiereglement voor prestaties en vergunningen leefomgeving

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 31
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Kurt Vets, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 2
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00340 - 1.713.558 - Retributiereglement voor prestaties en vergunningen leefomgeving 2022_GR_00340 - 1.713.558 - Retributiereglement voor prestaties en vergunningen leefomgeving

Motivering

Aanleiding en context

De regelgeving bepaalt dat de overhandiging van een afschrift in principe kosteloos is, tenzij de instanties daarvoor een retributie vragen waarvan het bedrag vooraf is vastgesteld op basis van een redelijke kostprijs.

Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.

De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.

Argumentatie

De verhoogde personeelskosten en de financiële toestand van de gemeente rechtvaardigen dat er voor administratieve prestaties en het verstrekken van inlichtingen een retributie wordt gevraagd.

Het behandelen van vergunningsaanvragen brengt voor de gemeente heel wat werk met zich mee. Het is aangewezen om hiervoor een redelijke vergoeding te vragen.

De tarieven van de retributie worden vastgesteld naargelang de omvang van een dossier, het aantal uren werk en de gemaakte onkosten.

Juridische grond

Het decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning (Milieuvergunningsdecreet) en latere wijzigingen

Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en latere wijzigingen

Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004 en latere wijzigingen

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen

Het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning

Het besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991 houdende de vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en latere wijzigingen

Het besluit van de Vlaamse regering van 15 mei 2009 houdende coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening of VCRO) en latere wijzigingen

Het besluit van de Vlaamse regering van 17 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

De omzendbrief VR/2006/26 van 1 december 2006 betreffende openbaarheid van bestuur

Overzicht van de regelgeving over de omgevingsvergunning:

Het Omgevingsvergunningsdecreet en -besluit leggen de procedures vast die met betrekking tot de omgevingsvergunning kunnen worden gevoerd

De inhoudelijke bepalingen inzake de ruimtelijke ordening, zoals de regels die een vergunningsplicht of meldingsplicht opleggen, blijven opgenomen in de VCRO en in zijn uitvoeringsbesluiten

De inhoudelijke milieubepalingen zijn opgenomen in titel IV en V van het DABM en in VLAREM II en III. VLAREM II bevat ook de indelingslijst (bijlage I) en de milieuspecifieke procedures zoals de evaluaties en de afwijkingsprocedure

De inhoudelijke bepalingen rond kleinhandel zijn opgenomen in het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid

De inhoudelijke bepalingen rond vegetatiewijzigingen zijn opgenomen in het decreet natuurbehoud en zijn uitvoeringsbesluit

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 retributies te vestigen voor de volgende prestaties:

1.1. Planafdruk

Maken van een planafdruk: 5,60 euro per lopende meter zwart-wit, 11,20 euro per lopende meter kleur

1.2. Inlichtingen met opzoekingswerk

Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigen dossiers: 67,40 euro

1.3. Plannen- of vergunningenregister, stedenbouwkundige attesten, conformiteitsattesten

  1. Uittreksel uit plannenregister: 33,70 euro per perceel
  2. Uittreksel uit vergunningenregister: 33,70 euro per perceel
  3. Mini vastgoedadvies (milieu, economie, leegstand, ...): 16,80 euro per perceel
  4. Stedenbouwkundig uittreksel (3 samen): 84,20 euro per perceel
  5. Aanvraag van een stedenbouwkundig attest: 67,40 euro
  6. Conformiteitsattest voor (huur)woningen:
  • 70,20 euro voor een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning
  • 70,20 euro voor een conformiteitsattest voor een kamerwoning, verhoogd met 14,00 euro per kamer, met een maximum van 1.403,40 euro

1.4. Melding en omgevingsvergunning

Melding

Basistarief

Digitale aanvraag

Basistarief

Analoge aanvraag

Bijkomend tarief

voor stedenbouwkundige handelingen en zorgwonen

22,50 euro

44,90 euro

n.v.t.

voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

22,50 euro

44,90 euro

n.v.t.

 

Omgevingsvergunning

Basistarief

Digitale aanvraag

Basistarief

Analoge aanvraag

Bijkomend tarief

voor stedenbouwkundige handelingen zonder medewerking van een professionele aanvrager

22,50 euro

44,90 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor stedenbouwkundige handelingen met medewerking van een professionele aanvrager

Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte.

67,40 euro

n.v.t.

+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid

+ 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m²

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor stedenbouwkundige handelingen met medewerking van een professionele aanvrager en met openbare infrastructuurwerken

Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte.

67,40 euro 

n.v.t.

+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid

+ 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m²

 + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

+ 1.122,70 euro per woonkavel als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein

voor het verkavelen van gronden zonder openbare infrastructuurwerken

Het basistarief geldt voor één kavel.

67,40 euro 

n.v.t.

+ 22,50 euro per bijkomende kavel

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor het verkavelen van gronden met openbare infrastructuurwerken

Het basistarief geldt voor één kavel.

67,40 euro

n.v.t.

+ 22,50 euro per bijkomende kavel

 + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

+ 1.122,70 euro per kavel als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein

voor het bijstellen van een verkaveling zonder openbare infrastructuurwerken

Het basistarief geldt voor één kavel.

67,40 euro

134,70 euro

+ 22,50 euro per bijkomende kavel

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor het bijstellen van een verkaveling met openbare infrastructuurwerken

Het basistarief geldt voor één kavel.

67,40 euro

n.v.t.

+ 22,50 euro per bijkomende kavel

 + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

+ 1.122,70 euro per woongelegenheid als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein

voor vegetatiewijzigingen

22,50 euro

44,90 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

67,40 euro 

134,70 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor de mededeling met de vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur

67,40 euro

 

134,70 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

met een verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit

67,40 euro

134,70 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor kleinhandelsactiviteiten

 

67,40 euro

134,70 euro

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor gemengde projecten (= aanvragen die tegelijkertijd stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten en/of een exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten inhouden)

Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte.

67,40 euro

 

134,70 euro

+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid

+ 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m²

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

ingediend bij een hogere overheid waarvoor het lokaal bestuur een openbaar onderzoek dient te organiseren

67,40 euro

n.v.t.

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

waarvoor een bijkomend openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden, na een administratieve lus op vraag van de aanvrager, na aanpassing van de plannen of na een procedurefout gemaakt door de aanvrager

 

22,50 euro

n.v.t.

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

voor aanvragen die een project-MER of OVR (omgevingsveiligheidsrapport) omvatten of die betrekking hebben op de exploitatie van een inrichting of activiteit met een GPVB-installatie (in dit geval is een informatievergadering vereist)

561,30 euro

n.v.t.

+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek

+ kosten publicatie in dag- of weekblad

Artikel 2

De retributies worden geïnd:

  • op het ogenblik van de afgifte van het betrokken stuk
  • in het geval van een melding: bij aflevering van het besluit over de melding
  • in het geval van een omgevingsvergunning: bij aflevering van de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring van de aanvraag
  • in het geval van een omgevingsvergunning ingediend bij een andere overheid waarvoor het lokaal bestuur een openbaar onderzoek dient te organiseren: bij de start van het openbaar onderzoek
  • in het geval van een administratieve lus met nieuw openbaar onderzoek: bij de start van het nieuw openbaar onderzoek
  • in het geval van een omgevingsvergunning met openbare infrastructuurwerken: vóór de aanvang van de werken voor de technische opvolging van infrastructuurwerken.

Het bewijs van betaling blijkt uit een ontvangstbewijs of uit een bankafschrift.

Artikel 3

De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken gevraagd door:

  • de federale en gewestelijke overheidsdiensten, de provincie en de lokale besturen
  • de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de kerkfabrieken en de consistories, de polders en wateringen, de onderwijsinstellingen en de nutsmaatschappijen
  • de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren.

De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken die ambtshalve uitgereikt worden.

Artikel 4

De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.

Artikel 5

Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve prestaties. 

Artikel 6

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.