De regelgeving bepaalt dat de overhandiging van een afschrift in principe kosteloos is, tenzij de instanties daarvoor een retributie vragen waarvan het bedrag vooraf is vastgesteld op basis van een redelijke kostprijs.
Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement jaarlijks te indexeren.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
De verhoogde personeelskosten en de financiële toestand van de gemeente rechtvaardigen dat er voor administratieve prestaties en het verstrekken van inlichtingen een retributie wordt gevraagd.
Het behandelen van vergunningsaanvragen brengt voor de gemeente heel wat werk met zich mee. Het is aangewezen om hiervoor een redelijke vergoeding te vragen.
De tarieven van de retributie worden vastgesteld naargelang de omvang van een dossier, het aantal uren werk en de gemaakte onkosten.
Het decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning (Milieuvergunningsdecreet) en latere wijzigingen
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en latere wijzigingen
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004 en latere wijzigingen
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991 houdende de vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 15 mei 2009 houdende coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening of VCRO) en latere wijzigingen
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De omzendbrief VR/2006/26 van 1 december 2006 betreffende openbaarheid van bestuur
Overzicht van de regelgeving over de omgevingsvergunning:
Het Omgevingsvergunningsdecreet en -besluit leggen de procedures vast die met betrekking tot de omgevingsvergunning kunnen worden gevoerd
De inhoudelijke bepalingen inzake de ruimtelijke ordening, zoals de regels die een vergunningsplicht of meldingsplicht opleggen, blijven opgenomen in de VCRO en in zijn uitvoeringsbesluiten
De inhoudelijke milieubepalingen zijn opgenomen in titel IV en V van het DABM en in VLAREM II en III. VLAREM II bevat ook de indelingslijst (bijlage I) en de milieuspecifieke procedures zoals de evaluaties en de afwijkingsprocedure
De inhoudelijke bepalingen rond kleinhandel zijn opgenomen in het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid
De inhoudelijke bepalingen rond vegetatiewijzigingen zijn opgenomen in het decreet natuurbehoud en zijn uitvoeringsbesluit
De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 retributies te vestigen voor de volgende prestaties:
1.1. Planafdruk
Maken van een planafdruk: 5,60 euro per lopende meter zwart-wit, 11,20 euro per lopende meter kleur
1.2. Inlichtingen met opzoekingswerk
Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigen dossiers: 67,40 euro
1.3. Plannen- of vergunningenregister, stedenbouwkundige attesten, conformiteitsattesten
1.4. Melding en omgevingsvergunning
Melding |
Basistarief Digitale aanvraag |
Basistarief Analoge aanvraag |
Bijkomend tarief |
voor stedenbouwkundige handelingen en zorgwonen |
22,50 euro |
44,90 euro |
n.v.t. |
voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
22,50 euro |
44,90 euro |
n.v.t. |
Omgevingsvergunning |
Basistarief Digitale aanvraag |
Basistarief Analoge aanvraag |
Bijkomend tarief |
voor stedenbouwkundige handelingen zonder medewerking van een professionele aanvrager |
22,50 euro |
44,90 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor stedenbouwkundige handelingen met medewerking van een professionele aanvrager Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte. |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid + 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m² + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor stedenbouwkundige handelingen met medewerking van een professionele aanvrager en met openbare infrastructuurwerken Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte. |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid + 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m² + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek + 1.122,70 euro per woonkavel als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein |
voor het verkavelen van gronden zonder openbare infrastructuurwerken Het basistarief geldt voor één kavel. |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 22,50 euro per bijkomende kavel + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor het verkavelen van gronden met openbare infrastructuurwerken Het basistarief geldt voor één kavel. |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 22,50 euro per bijkomende kavel + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek + 1.122,70 euro per kavel als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein |
voor het bijstellen van een verkaveling zonder openbare infrastructuurwerken Het basistarief geldt voor één kavel. |
67,40 euro |
134,70 euro |
+ 22,50 euro per bijkomende kavel + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor het bijstellen van een verkaveling met openbare infrastructuurwerken Het basistarief geldt voor één kavel. |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 22,50 euro per bijkomende kavel + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek + 1.122,70 euro per woongelegenheid als tussenkomst in de kosten van toezicht en coördinatie door team Openbaar Domein |
voor vegetatiewijzigingen |
22,50 euro |
44,90 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
67,40 euro |
134,70 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor de mededeling met de vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur |
67,40 euro
|
134,70 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
met een verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden die gelden voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
67,40 euro |
134,70 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor kleinhandelsactiviteiten
|
67,40 euro |
134,70 euro |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor gemengde projecten (= aanvragen die tegelijkertijd stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten en/of een exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten inhouden) Het basistarief geldt voor één woongelegenheid of 100 m² handels-, horeca-, kantoor- of bedrijfsoppervlakte. |
67,40 euro
|
134,70 euro |
+ 22,50 euro per bijkomende woongelegenheid + 22,50 euro per bijkomende schijf van 100m² + 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
ingediend bij een hogere overheid waarvoor het lokaal bestuur een openbaar onderzoek dient te organiseren |
67,40 euro |
n.v.t. |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
waarvoor een bijkomend openbaar onderzoek dient georganiseerd te worden, na een administratieve lus op vraag van de aanvrager, na aanpassing van de plannen of na een procedurefout gemaakt door de aanvrager
|
22,50 euro |
n.v.t. |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek |
voor aanvragen die een project-MER of OVR (omgevingsveiligheidsrapport) omvatten of die betrekking hebben op de exploitatie van een inrichting of activiteit met een GPVB-installatie (in dit geval is een informatievergadering vereist) |
561,30 euro |
n.v.t. |
+ 6,70 euro per aangetekende zending n.a.v. een openbaar onderzoek + kosten publicatie in dag- of weekblad |
De retributies worden geïnd:
Het bewijs van betaling blijkt uit een ontvangstbewijs of uit een bankafschrift.
De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken gevraagd door:
De retributies worden niet geïnd voor inlichtingen en stukken die ambtshalve uitgereikt worden.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot administratieve prestaties.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.