Naar aanleiding van de werken ter hoogte van Fabiola kwamen er klachten over vrachtverkeer door de Biekorfstraat. Ook in het kader van het mobiliteitsplan wordt nagedacht over de manieren om verkeer te ontmoedigen binnen de verblijfsgebieden.
Naar aanleiding van de klachten over zwaar verkeer dat langs de Werftsesteenweg en Biekorfstraat de omleiding vermeed, die ingesteld was bij de werken aan Fabiola, werd de mogelijkheid tot het invoeren van een tonnagebeperking of vrachtwagenverbod voor het Werft onderzocht. Al snel bleek dat dit sterk samenhangt met de Boonmarkt en het Spek.
Momenteel is er een tonnagebeperking (via bord C21) van kracht in Spekstraat, Korte Spekstraat, Bergskestraat, Moleneinde en Boonmarkt. Daarnaast is er een vrachtwagenverbod (bord C23) van kracht in het centrum (tussen Onze-Lieve-Vrouwestraat, Stationsstraat, Boudewijnlaan, Frans Coeckelbergstraat, Oude Godstraat, Herentalsesteenweg en Broekstraat). Daartussen ligt een zone waarbinnen vrachtverkeer wel toegelaten is (hoewel ook op de L. Carréstraat een tonnagebeperking van toepassing is voor het verkeer komende van Itegem). De toegelaten route loopt via Lange Rechtestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Oude Liersebaan. Ook op Werftsesteenweg en Biekorfstraat is vrachtverkeer momenteel toegelaten.
Doorgaand vrachtverkeer wordt vooral gestuurd via:
Dit vormt samen een grote ringstructuur (die naar het noorden toe nog niet helemaal gedefinieerd is trouwens). Voor lokaal vrachtverkeer wordt een ontsluitingsstructuur voorgesteld waarbinnen volgende straten een belangrijkere rol spelen:
Binnen deze ontsluitingsstructuur kunnen 7 deelzones onderscheiden worden, waarvan de zone Werft-Spek de grootste is. Binnen elk van deze zones zou het vrachtverkeer beperkt moeten worden tot lokale leveringen.
De volledige uitwerking van de zone vergt de plaatsing van een 13-tal borden en het verwijderen van een aantal andere. Voorts is er afstemming nodig van de rol van de Molenstraat en Stationsstraat in de ontsluiting. Mogelijk levert het mobiliteitsplan hier nog nieuwe inzichten. Het lijkt alleszins ook aangewezen om op de grenzen van alle deelzones de nodige borden te voorzien om te voorkomen dat elke vrachtwagen die ergens binnen de grote zone moet leveren de volledige zone kan doorrijden. Het is aangewezen om de volledige zone (en bij uitbreiding de aanpak voor de gehele gemeente) nog verder te bespreken op de Adviesraad Verkeer. In afwachting kan reeds tegemoet gekomen worden aan de vraag van de bewoners op het Werft.
Om doorgaand vrachtverkeer op Werftsesteenweg en Biekorfstraat te voorkomen, wat de oorspronkelijke vraag was, volstaat de plaatsing van borden C21 of C23 op 7 locaties:
Wanneer we ons beperken tot het Werft blijft de doorgaande route via Oude Liersebaan wel een mogelijkheid voor vrachtverkeer.
Omwille van de school passeren er wel bussen via de Heilig Hartstraat en Biekorfstraat. Een bord C23 heeft enkel een invloed op voertuigen voor het verplaatsen van goederen. Bussen (voor personenvervoer) mogen wel passeren. Ook landbouwvoertuigen vallen niet onder deze bepalingen (politie hierover geconsulteerd). Een bord C21 zou een uitzondering moeten voorzien voor bussen en landbouwvoertuigen. Zowel het negeren van een bord C21 als een bord C23 zijn overtredingen van de 3e graad, en vallen dus onder dezelfde boeteschalen. Een bord C23 verdient daarom de voorkeur.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het college besluit een vrachtwagenverbod in te stellen door het plaatsen van verkeersborden C23, met onderbord Type VIIa (+3.5t) en onderbord Type IV (uitgezonderd laden en lossen):
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:
Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.