In het belastingreglement wordt de uiterste datum voor het indienen van de aangifteformulieren verduidelijkt.
Masten en pylonen bederven de vrije open ruimte en worden ervaren als landschapsverstorend, visueel vervuilend en hinderlijk voor de plaatselijke gemeenschap. De aanwezigheid van masten en pylonen hebben een substantiële invloed op de aantrekkingskracht van de gemeente.
Het is billijk om, met het oog op de financiering van de algemene dienstverlening, een specifieke bijdrageplicht ten laste van de eigenaars van masten en pylonen in te stellen.
De belasting heeft betrekking op masten en pylonen die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente bevinden in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg. De belasting bedraagt 2.500 euro per jaar per mast of pyloon met een hoogte van minimaal 20 meter boven het maaiveld.
Het landschapsverstorende karakter van masten en pylonen die dienen voor het produceren van groene stroom, voor openbare hulpverlenings- en veiligheidsdiensten die primaire taken uitoefenen of voor louter recreatief gebruik, wordt evenwel voldoende gecompenseerd door het maatschappelijk belang, zodat hiervoor vrijstelling kan verleend worden.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 170 §4 van de Grondwet
De gemeenteraad besluit vanaf heden tot en met 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting te vestigen op masten en pylonen met een hoogte van minimaal 20 meter boven het maaiveld die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente bevinden.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of pyloon. De eigenaar van de constructie en/of de grond waarop de masten en pylonen werden opgericht, is mee hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
De belasting wordt vastgesteld op 2.500 euro per jaar per mast of pyloon.
De belasting is niet verschuldigd voor:
Deze belasting is jaarlijks betaalbaar op basis van een vordering van het gemeentebestuur. De belastingplichtige ontvangt van de gemeente een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend moet worden teruggestuurd, uiterlijk op 1 juli van het aanslagjaar.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 1 juli van het aanslagjaar aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen. Op de website van het gemeentebestuur is het aangifteformulier steeds ter beschikking.
De aangifte wordt op papier of digitaal ingediend. De papieren versies worden ingediend op volgend adres: Gemeentebestuur Heist-op-den-Berg, Financiën, Kerkplein 17, 2220 Heist-op-den-Berg. De aangiftes per mail worden gericht aan financiën@heist-op-den-Berg.be.
Als aangiftedatum geldt de postdatum of (bij afgifte) de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
De belasting is ondeelbaar, er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Bij gebrek aan aangifte op de gestelde datum, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd conform de procedure voorzien in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008.
De ambtshalve inkohiering wordt verhoogd met 25%. De belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.
De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9bis, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikel 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek van toepassing, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit vervangt het belastingreglement op masten en pylonen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 17 december 2019, volledig.