Het politiereglement inzake het privatief gebruik van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen voor horecazaken werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 juni 2016.
CityD-Wes heeft een enquête uitgestuurd naar alle horecazaken waaruit ongeveer 40 antwoorden kwamen over de huidige en gewenste situatie van de terrassen in de gemeente Heist-op-den-Berg.
Het terrasgebeuren maakt als sinds jaren meer en meer onderdeel uit van het straatbeeld.
Het huidige terrasreglement dateert reeds van bijna zeven jaar geleden en het terrasgebeuren is onderhevig aan (beperkte) wijzigingen, voornamelijk met betrekking tot de uitvoering van de terrassen.
Uit de resultaten van de enquête die werd rondgestuurd blijkt dat men globaal wel tevreden is met het huidige reglement (zolang het door iedereen correct wordt nageleefd), men wel wil gaan voor duurzaamheid, kwaliteit en netheid, maar men niet staat te springen voor meer uniformiteit en ook dat er soms info voor de uitbaters ontbreekt.
Er werd hierover samengezeten met afgevaardigden van Horeca Zuiderkempen op donderdag 8 december 2022 en op donderdag 19 januari 2023. Het is bijkomend de bedoeling om op woensdag 15 februari een algemene infosessie over het terrasreglement te organiseren voor alle horeca-uitbaters in onze gemeente.
Volgende aanpassingen werden voorzien in het reglement:
Politiereglement inzake het privatief gebruik van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen voor horecazaken
De gemeenteraad besluit het voorgelegde gewijzigde politiereglement inzake het privatief gebruik van het openbaar domein voor het plaatsen van terrassen voor horecazaken goed te keuren.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
Een eensluidend afschrift van dit reglement zal worden overgemaakt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank.