De gemeenteraad keurde op 3 november 2005 de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Heist-op-den-Berg (AGB) goed.
De statuten werd vervolgens gewijzigd door de gemeenteraad op 13 december 2016 en op 25 juni 2019.
De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
Volgens het decreet Lokaal Bestuur vermelden de statuten van het AGB onder andere ten minste de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen.
In het kader van administratieve vereenvoudiging werden een aantal afspraken en bepalingen vanuit de statuten overgeheveld naar het huishoudelijk reglement van het AGB. Als die praktische afspraken in de toekomst nog wijzigen, kan dat eenvoudiger via een aanpassing van het huishoudelijk reglement zonder bijkomende publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Daarnaast worden de artikelen over de vaste adviescommissies geschrapt uit de statuten. Die bepalingen worden opgenomen in de nieuwe beheersovereenkomst tussen het AGB en de gemeente.
Artikelen 231 tot en met 244 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende het autonoom gemeentebedrijf
De gemeenteraad besluit de statutenwijziging van het AGB goed te keuren.