In het verleden vroegen verenigingen om een versnelde afvoer te kunnen doen van het afval van mosselfeesten.
Afval van een mosselfeest kan tijdens de zomerperiode geen 14 dagen bewaard worden zonder geurhinder te veroorzaken.
De voorgaande jaren werden hiervoor op het terrein van team Openbaar Domein, langs de Herentalsesteenweg 112, tijdens de maanden juni, juli, augustus, september, oktober en november, gesloten afvalcontainers geplaatst voor de afvoer van mosselschelpen, afkomstig van mosselfeesten georganiseerd door verenigingen.
De afvalcontainers werden wekelijks leeggemaakt.
IOK Afvalbeheer biedt de mogelijkheid om via 1.100 liter containers, binnen het diftar-systeem, de mosselschelpen af te voeren.
De lediging kan wekelijks gebeuren als volgt:
De ophaling door IOK Afvalbeheer biedt volgende voordelen:
Er zijn vier containers van 1.100 liter nodig om de aangevoerde hoeveelheid mosselschelpen op te vangen.
De mosselschelpen worden enkel aanvaard in huisvuilzakken met opschrift van de gemeente Heist-op-den-Berg.
Om kostendekkend te werken, moet een huisvuilzak voor mosselschelpen aan 2,00 euro per zak verkocht te worden.
De verenigingen kunnen terecht aan het onthaal van het gemeentehuis voor de aankoop van de huisvuilzakken.
De gesloten afvalcontainers kunnen tijdens de maanden juni, juli, augustus, september, oktober en november geplaatst worden op het terrein van team Openbaar Domein.
De verenigingen kunnen, tijdens weekdagen van 8 tot 16 uur, terecht bij team Openbaar Domein om de mosselschelpen aan te leveren.
Gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 betreffende belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 28 juni 2023 en eindigend op 18 november 2023 een retributie te heffen op de verkoop van huisvuilzakken aan verenigingen voor het inzamelen van mosselschelpen.
De retributie voor de huisvuilzakken wordt vastgesteld op 2,00 euro per stuk. De huisvuilzakken kunnen aangekocht worden bij team Onthaal in het gemeentehuis.
Tijdens het overlegmoment tussen de organisatie, lokale politie, brandweer, de ambtenaar noodplanning, de deskundige Facilitair Beheer en de deskundige Evenementen, werden steeds afspraken gemaakt over het organisatieconcept en de daaraan gekoppelde maatregelen te nemen in verband met openbare orde en (verkeers-)veiligheid, zoals onder andere de inzet van een private bewakingsonderneming op het openbaar domein.
Het is noodzakelijk gebleken om aan de uitbaters van drankgelegenheden, binnen de bepaalde periode en zone, de verplichting op te leggen maatregelen te treffen om te voorkomen dat recipiënten, gemaakt uit glas of andere breekbare materialen, vanuit hun etablissement, terras of standplaats worden meegenomen op de openbare weg.
Hestival is al jaren een belangrijk evenement voor de economische en toeristische uitstraling van de gemeente.
Gezien het verwacht aantal bezoekers dat Hestival ieder jaar naar Heist-centrum lokt, zijn er enkele maatregelen en overwegingen met betrekking tot de openbare orde en de veiligheid die in een tijdelijke politieverordening moeten vastgelegd worden.
Tijdens de besprekingen in het evenementenoverleg van 14 juni 2023 werd beslist om het openbaar domein te privatiseren tijdens Hestival op 26 augustus 2023.
De wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, inzonderheid artikelen 115-116, bepalen dat bewakingsagenten in het kader van evenementenbewaking bewakingsactiviteiten kunnen uitoefenen op de openbare weg
Deze activiteiten kunnen slechts uitgeoefend worden indien de bestuurlijke overheid niet beschikt over aanwijzingen dat de openbare orde zal worden verstoord en indien een politiereglement de afbakening van de zone of perimeter waar bewakingsactiviteiten kunnen worden uitgeoefend, de duur of, in voorkomend geval, de periodiciteit gedurende dewelke de maatregel geldt, bepaalt
Artikel 117 van deze wet wordt geregeld door het ministerieel besluit van 10 november 2017 tot vaststelling van de wijze van aanduiding van het begin en het einde van een zone op de openbare weg onder toezicht
Omzendbrief SPV07 van 29 maart 2018 (Belgisch Staatsblad van 16 april 2018) betreffende de private bewaking bij evenementen en festivals
De gemeenteraad besluit de bijgevoegde tijdelijke politieverordening Hestival 2023 goed te keuren.
Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement ieder schooljaar te indexeren.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand april 2023. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 126,70 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 september aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand april die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
Voor de administratieve werking van de academie is het belangrijk dat de indexatie samen loopt met een schooljaar.
Binnen de academie hebben zowel leerlingen als derden de mogelijkheid om een instrument te ontlenen.
Het is aangewezen om voor de huur van de instrumenten een kost aan te rekenen.
/
De gemeenteraad besluit het voorgelegde retributiereglement 'ontlenen instrumenten' en het reglement 'ontlenen van instrumenten aan derden' van de Gemeentelijke Academie voor Muziek-Woord-Dans goed te keuren voor een periode van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2026.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand april 2023. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 126,70 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 september aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand april die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Vanaf 1 september 2023 vervangt het huidige reglement alle voorgaande reglementen met betrekking tot ontlenen instrumenten academies.
Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
Op 6 december 2022 werd het reglement 'infrastructuurfonds erkende Heistse cultuur-, jeugd- en sportverenigingen' goedgekeurd.
Dat reglement, samen met de renteloze lening, heeft als doel verenigingen met eigen infrastructuur slagkrachtiger te maken om op die manier zelf grotere projecten te realiseren. Op die manier slaan verenigingen én het lokale bestuur de handen in elkaar om te investeren in jeugd-, cultuur- of sportaccommodatie voor de Heistenaar.
Verenigingen die al gebruik maken van gemeentelijke infrastructuur zijn gevrijwaard van dit soort investeringen in accommodatie of hoog oplopende energiekosten. De democratische huurtarieven die gehanteerd worden, zijn voor deze verenigingen een mooie en belangrijke vorm van verenigingsondersteuning op vlak van infrastructuur. Door deze twee nieuwe ondersteuningsvormen te voorzien voor verenigingen met eigen infrastructuur, kunnen we stellen dat al onze verenigingen op vlak van infrastructuur op een quasi gelijkwaardige manier ondersteund worden.
Er is ook bewust gekozen om bij de beoordeling van de dossiers in gesprek te gaan met de verenigingen om zo ook alles goed op te volgen en mogelijk andere vormen van ondersteuning of informatiedoorstroming te voorzien.
Vanuit de gesprekken met verenigingen die een eerste aanvraag willen indienen, zijn er enkele mogelijkheden tot optimalisatie van de administratieve bepalingen in het reglement aan de oppervlakte gekomen. Dat zijn aanpassingen vooral gericht op aanvragen van infrastructuurprojecten met een kostprijs kleiner dan 50.000 euro bij jeugd- en cultuurverenigingen. De sportverenigingen vallen met dit soort projecten onder een ander reglement.
Zij worden momenteel met een zware bewijslast geconfronteerd en dat willen we verminderen zodat het meer werkbaar wordt zowel voor de vereniging bij het indienen als voor de teams bij het verwerken van de aanvraag. Volgende aanpassingen bij deze infrastructuurprojecten met een kostprijs kleiner dan 50.000 euro worden voorgesteld:
Een andere algemene aanpassing heeft betrekking op de formulering rond de uitbetaling van de subsidie. Momenteel spreekt het reglement over een aanvraag uiterlijk 30 juni om een subsidie te verkrijgen het volgende jaar. Dit stellen we voor aan te passen naar volgende formulering:
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad besluit de aanpassingen in het bijgevoegde subsidiereglement 'Infrastructuurfonds erkende Heistse cultuur-, jeugd-, sportverenigingen' goed te keuren voor een periode van 28 juni 2023 tot en met 31 december 2025.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
Op 6 december 2022 werd het reglement 'Renteloze lening erkende Heistse cultuur-, jeugd- en sportverenigingen' goedgekeurd.
Dat reglement, samen met het infrastructuurfonds, heeft als doel verenigingen met eigen infrastructuur slagkrachtiger te maken om op die manier zelf grotere projecten te realiseren. Op die manier slaan verenigingen én het lokale bestuur de handen in elkaar om te investeren in jeugd-, cultuur- of sportaccommodatie voor de Heistenaar.
Verenigingen die al gebruik maken van gemeentelijke infrastructuur zijn gevrijwaard van dit soort investeringen in accommodatie of hoog oplopende energiekosten. De democratische huurtarieven die gehanteerd worden, zijn voor deze verenigingen een mooie en belangrijke vorm van verenigingsondersteuning op vlak van infrastructuur. Door deze twee nieuwe ondersteuningsvormen te voorzien voor verenigingen met eigen infrastructuur, kunnen we stellen dat al onze verenigingen op vlak van infrastructuur op een quasi gelijkwaardige manier ondersteund worden.
Er is ook bewust gekozen om bij de beoordeling van de dossiers in gesprek te gaan met de verenigingen om zo ook alles goed op te volgen en mogelijk andere vormen van ondersteuning of informatiedoorstroming te voorzien.
Het reglement stelt nu dat er een aanvraag moet gedaan worden voor 30 juni om een renteloze lening te krijgen het volgende jaar. Dat zou aangepast worden als volgt:
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad besluit de aanpassing van het bijgevoegde reglement 'Renteloze lening erkende Heistse cultuur-, jeugd-, sportverenigingen' goed te keuren voor een periode van 28 juni 2023 tot en met 31 december 2025.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
Op 9 mei 2023 werd het aangepaste subsidiereglement voor de sportverenigingen goedgekeurd. Dat reglement is gebaseerd op enerzijds de toekenning van forfaitaire subsidies en anderzijds projectsubsidies.
Het doel van deze aanpassing was om de administratieve belasting te verminderen voor verenigingen én team Sport en Jeugd, reglementen meer leesbaar te maken en toch te zorgen voor voldoende waardering van de basiswerking én het geven van impulsen.
Om dat mogelijk te maken, was het enerzijds nodig dat de ondersteuning aan de sportieve jeugdafdeling werd stopgezet en anderzijds dat de resterende budgetten overgedragen worden naar de forfaitaire en projectsubsidies voor Sport. Dit principe is zeer transparant mee genomen doorheen het participatietraject én werd ook mee opgenomen bij de goedkeuring van het reglement in de beslissing van 9 mei 2023.
Voor de uitvoering van het reglement 'subsidies voor sportieve en culturele jeugdafdelingen 2021-2025' is een budget van 33.500 euro voorzien. Tijdens de opmaak van de nieuwe subsidiereglement voor sport werd op basis van aan de aanvragen uit het verleden gesimuleerd welk bedrag ingezet wordt voor de sportieve en welk bedrag voor de culturele jeugdafdelingen:
Met dat bedrag van de sportieve jeugdafdeling (23.500 euro) werd rekening gehouden in de opmaak van de nieuwe ondersteuningsvormen namelijk forfaitaire en projectsubsidies. Echter, 2023 is een overgangsjaar waarin we dus minder budget voor projecten beschikbaar hebben omdat een deel van dit bedrag nog uitbetaald zal worden aan ondersteuning van sportieve jeugdafdelingen (aanvragen voor de stopzetting van dit reglement).
Het is dus noodzakelijk dat de ondersteuning van de sportieve jeugdafdeling uitdooft zodat de resterende budgetten (vertrekkende van die 23.500 euro) die nog niet toegekend zijn aan sportieve jeugdafdeling binnen het lopende reglement (uiterlijk 27 juni) kunnen overgezet worden in functie van de projectsubsidies. Daarom is dit aangepaste reglement opgemaakt dat kan ingaan vanaf 28 juni 2023 en enkel ondersteuning voorziet voor de culturele afdelingen. Dit principe van uitdoving werd mee opgenomen bij de goedkeuring van de nieuwe reglementen.
De aanpassingen van het reglement houden volgende zaken in:
Concreet betekent dit dat de sportieve jeugdafdelingen hun aanvragen én verslagen nog kunnen indienen tot uiterlijk 27 juni 2023. We zitten namelijk in de overgangsfase waarbij het reglement nog deels wordt uitgevoerd tot goedkeuring van de uitdoving.
Vervolgens kan team Sport en Jeugd die aanvragen verwerken en laten uitbetalen op basis van het lopende (uitdovende) reglement. Nadien kan ook de verschuiving aangevraagd worden van het resterende budget zodat dit mee kan ingezet worden voor de projectsubsidies. Team Sport en Jeugd zal hierover zeer duidelijk communiceren in de periode voor de goedkeuring van het aangepaste reglement en dus de effectieve uitdoving van de subsidiëring van sportieve jeugdafdelingen.
/
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde subsidiereglement ter ondersteuning van de culturele jeugdafdelingen goed te keuren voor een periode van 28 juni 2023 tot en met 31 december 2025.
Het nieuwe subsidiereglement vervangt de bestaande reglement van 'subsidies voor sportieve en culturele jeugdafdelingen 2021-2025' dat ophoudt te bestaan.
Het subsidiereglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
De gemeente biedt buitenschoolse kinderopvang (BKO) aan tijdens het schooljaar en in schoolvakanties.
Tijdens de schoolvakanties kunnen kinderen deelnemen aan activiteiten van de speelpleinwerking.
Het retributiereglement wordt aangepast om de bedragen opgenomen in het reglement, voor het onderdeel BKO, ieder schooljaar te indexeren.
De bedragen in het retributiereglement voor het onderdeel BKO zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand april 2023. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 126,70 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 september aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand april die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
De tarieven voor het onderdeel speelplein worden niet geïndexeerd. Deze tarieven worden op regelmatige basis beoordeeld en afgestemd op het aanbod.
Voor de administratieve werking van team BKO is het belangrijk dat de indexatie samen loopt met een schooljaar.
De organisatie van een kwaliteitsvolle kinderopvang en speelpleinwerking weegt zwaar op het budget van het gemeentebestuur.
Het onderhoud van de lokalen en gebruikte materialen vallen volledig ten laste van de gemeente.
Het is billijk dat de gebruiker van de dienstverlening bijdraagt in de kosten.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde retributiereglement voor de buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking goed te keuren.
Vanaf 1 september 2023 vervangt het huidige reglement alle voorgaande reglementen met betrekking tot buitenschoolse kinderopvang en speelplein.
Het retributiereglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Noodzakelijke aanpassingen en wijzigingen in functie van de organisatorische werking van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) dienen te worden doorgevoerd. Gebruikers van de buitenschoolse kinderopvang dienen duidelijk te worden geïnformeerd over de werking en afspraken. Een actualisatie van het huishoudelijk reglement is noodzakelijk omwille van:
Gebruikers dienen te worden geïnformeerd over het aanbod en de dienstverlening van de buitenschoolse kinderopvang georganiseerd door het lokale bestuur.
Het huishoudelijk reglement werd aangepast aan de uitbreiding en wijzigingen in dienstverlening.
De afspraken over het nieuwe digitale inschrijvingssysteem en de aanpassingen (indexatie en kosten) van de ouderbijdragen voor BKO werden opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Besluit Vlaamse Regering van 16 mei 2014 - kwaliteitsbesluit buitenschoolse opvang
Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing vanaf 25 mei 2018
De gemeenteraad besluit de wijzigingen in het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang goed te keuren.
De gemeenteraad keurde op 3 november 2005 de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Heist-op-den-Berg (AGB) goed.
De statuten werd vervolgens gewijzigd door de gemeenteraad op 13 december 2016 en op 25 juni 2019.
De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
Volgens het decreet Lokaal Bestuur vermelden de statuten van het AGB onder andere ten minste de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen.
In het kader van administratieve vereenvoudiging werden een aantal afspraken en bepalingen vanuit de statuten overgeheveld naar het huishoudelijk reglement van het AGB. Als die praktische afspraken in de toekomst nog wijzigen, kan dat eenvoudiger via een aanpassing van het huishoudelijk reglement zonder bijkomende publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Daarnaast worden de artikelen over de vaste adviescommissies geschrapt uit de statuten. Die bepalingen worden opgenomen in de nieuwe beheersovereenkomst tussen het AGB en de gemeente.
Artikelen 231 tot en met 244 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende het autonoom gemeentebedrijf
De gemeenteraad besluit de statutenwijziging van het AGB goed te keuren.
Op basis van artikel 29quater van de wet van 6 maart 1968 (hierna Wegverkeerswet) kan een stad of gemeente overtredingen betreffende beperkte snelheidsovertredingen sanctioneren met een gemeentelijke administratieve geldboete. Artikel 29quater van de Wegverkeerswet bepaalt de voorwaarden, procedures en modaliteiten verbonden aan deze gemeentelijke administratieve geldboetes. De gemeenteraad heeft op 14 februari 2023 de bijzondere politieverordening GAS 5 goedgekeurd. Deze bijzondere bestuurlijke politieverordening bevat de integrale inhoud van artikel 29quater van de Wegverkeerwet.
Op 21 april 2023 publiceerde het Belgisch Staatsblad het (herstel)decreet van 23 maart 2023 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid.
Artikel 2 van dit decreet wijzigt de inhoud van artikel 29quater van de Wegverkeerswet op 3 punten:
'Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het afschrift van het proces-verbaal heeft ontvangen conform het eerste lid, bezorgt hij een afschrift daarvan, samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete, aan de overtreder. Als de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief, vermeld in artikel 5 van richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie'
Deze wijzigingen treden in werking op 1 mei 2023.
Opdat de tekst van de bijzondere politieverordening GAS 5 in overeenstemming blijft met artikel 29quater van de Wegverkeerswet, is het voorstel om de tekst van de bijzondere politieverordening GAS 5 te wijzigen als volgt:
Huidige tekst:
Hoofdstuk 3. De administratieve procedure
Afdeling 1: Vaststelling
Artikel 4. Het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Afdeling 2: Procedure voor de sanctionerend ambtenaar
Artikel 5. Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het proces-verbaal heeft ontvangen, bezorgt hij dat proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete per gewone brief aan de overtreder.
De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 6. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 7. Als de sanctionerend ambtenaar binnen dertig dagen na de dag waarop hij de schriftelijke verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Nieuwe tekst:
Hoofdstuk 3. De administratieve procedure
Afdeling 1. Vaststelling.
Artikel 4. Een afschrift van het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Afdeling 2: Procedure voor de sanctionerend ambtenaar
Artikel 5. Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het afschrift van het proces-verbaal heeft ontvangen conform het eerste lid, bezorgt hij een afschrift daarvan, samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete, aan de overtreder. Als de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief, vermeld in artikel 5 van richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie.
De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 6. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen negentig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 7. Als de sanctionerend ambtenaar binnen negentig dagen na de dag waarop hij de schriftelijke verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis en 135, §2
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 2° en artikel 288
Decreet van 23 maart 2023 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, artikel 2
De gemeenteraad besluit de volgende aanpassingen goed te keuren aan de bijzondere bestuurlijke politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen:
Hoofdstuk 3. De administratieve procedure
Afdeling 1. Vaststelling.
Artikel 4. Een afschrift van het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Afdeling 2: Procedure voor de sanctionerend ambtenaar
Artikel 5. Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het afschrift van het proces-verbaal heeft ontvangen conform het eerste lid, bezorgt hij een afschrift daarvan, samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete, aan de overtreder. Als de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief, vermeld in artikel 5 van richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie.
De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 6. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen negentig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 7. Als de sanctionerend ambtenaar binnen negentig dagen na de dag waarop hij de schriftelijke verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
De gecoördineerde versie van de bijzondere bestuurlijke politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) bevindt zich als bijlage bij deze beslissing.
De aangepaste bijzondere bestuurlijke politieverordening zal in werking treden op de vijfde dag na de bekendmaking ervan op de gemeentelijke webtoepassing.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de politierechtbank Antwerpen, afdeling Mechelen en de procureur des Konings.
Je kan het audioverslag van de vergadering beluisteren via https://heistopdenberg.notubiz.be/vergadering/1060005.