Afgelopen zomervakantie werd er opnieuw een grondige evaluatie van het vakantieaanbod in al zijn aspecten uitgevoerd (organisatorisch, inhoudelijk, begeleiding, administratie) door teams Sport en Jeugd en Buitenschoolse Kinderopvang/Speelplein. De evaluatie wordt jaarlijks uitgevoerd om de huidige werking steeds meer te verbeteren en af te stemmen op de noden die er zijn, zowel voor de klanten/inwoners als op de noden van de betrokken teams om de werkbaarheid te bewaken.
Aantal effectieve deelnemers aan dit zomeraanbod:
Uit de evaluatie blijkt dat de administratieve afhandeling van inschrijvingen, meer bepaald de annulaties, een enorme werkbelasting met zich meebrengen die moet terug gedrongen worden om de haalbaarheid van de huidige administratieve omkadering van het vakantieaanbod te blijven waarborgen. Algemeen zijn er enorm veel annulaties: meer dan 25% van de oorspronkelijke inschrijvingen werden geannuleerd. Dat percentage moet teruggedrongen worden, want dat zorgt ervoor dat de druk bij de start van de inschrijvingen 25% groter is dan effectief nodig blijkt. Hierdoor stijgt de inschrijvingskoorts bij ouders onnodig.
Bijkomend zet elke annulatie een hele administratieve flow in gang: deelnemers op de wachtlijst moeten gecontacteerd worden in de volgorde van de wachtlijst. Wanneer mensen niet onmiddellijk bereikbaar zijn, gaat er heel wat tijd over en stropt het systeem op. Daarbij moet rekening gehouden worden met de regelingen rond broers en zussen die ook voorrang krijgen of een plaats moeten krijgen. Nieuwe facturen moeten opgemaakt worden en mogelijk andere gecrediteerd worden ...
Enkele bijkomende vaststellingen:
Een aangepast annulatiebeleid dringt zich op om de werkbaarheid te garanderen, én om meer mensen de kans te bieden om zich in te schrijven bij aanvang van de inschrijvingen.
Teams Sport en Jeugd en Buitenschoolse Kinderopvang/Speelplein gingen samen aan de slag om tot een aangepast voorstel te komen. Daarbij werden verschillende pistes bekeken, en werd ook inspiratie gehaald bij andere gemeenten met een gelijkaardige werking. Op basis van die gesprekken en input werkten ze samen onderstaand voorstel uit van aangepaste annulatievoorwaarden dat reeds principieel goedgekeurd werd op 31 januari 2023.
Klanten kunnen mits het respecteren van onderstaande afspraken, kosteloos annuleren en hun reeds betaalde deelnamegelden volledig terug krijgen:
We werken hier met twee regelingen omdat de aanloop naar de zomer en de kleine vakanties helemaal anders verloopt. Deze algemene formulering zal in communicatie naar ouders en deelnemers steeds omgezet worden in concrete data zodat het allemaal begrijpbaar en leesbaar is.
Bijkomend wordt ook de betalingstermijn voor de deelname aan de zomeractiviteiten verlengd van 15 kalenderdagen naar 30 kalenderdagen. Dit geeft ouders, die voor een zomervakantie vaak voor meerdere activiteiten inschrijven, meer tijd om de facturen te betalen. In kleinere vakanties stelt zich deze vraag nagenoeg niet én worden de inschrijving ook pas drie weken voor aanvang geopend waardoor we die termijn van 15 kalenderdagen wel moeten behouden.
/
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde aangepaste retributiereglement voor jeugdkampen, workshops en uitstappen goed.
Het aangepaste reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het goedgekeurde reglement vervangt het voorgaande retributiereglement.