De sportsector kent een jarenlange subsidiecultuur die afkomstig is uit de verschillende Vlaamse decreten voor Sport. Daarin was subsidie een verplicht onderdeel waarover ook gedetailleerd gerapporteerd moest worden. Daardoor is subsidiëring van sportverenigingen ingebed in de sportsector, en dus ook niet zomaar meer weg te denken.
Team Sport en Jeugd heeft een lange ervaring opgebouwd en twee grote zaken vastgesteld:
Daarom stapte beleidsdomein Samenleving in een veranderingstraject waarbij jeugd en cultuur uitgenodigd werden om inspiratie op te doen. In dit traject werden verschillende participatiemomenten met verenigingen voorzien waarbij de eerste stap gericht was op het bepalen van het model van subsidiëring. Zowel vanuit de administratie van team Sport en Jeugd, als vanuit de verenigingen is er een duidelijke voorkeur om verder te werken binnen het systeem van forfaitaire subsidies aangevuld met projectsubsidies. Dit principe werd vervolgens goedgekeurd als model om op basis hiervan de hervorming verder uit te werken op 17 januari 2023.
Vervolgens werd er verder in overleg gegaan met de verenigingen om de voorwaarden van de forfaitaire en projectsubsidies verder te gaan detailleren.
De subsidiereglementen zullen verdwijnen om die hervorming mogelijk te maken zijn:
De hervorming zal gebeuren op basis van de bestaande budgetten.
Het participatietraject vertrekkende van inspiratie vanuit andere gemeenten gecombineerd met de effectieve cijfers vanuit onze gemeente, heeft geleid tot een forfaitair model bestaande uit vijf categorieën met bijhorende voorwaarden, waar een vereniging na indiening en screening van de gegevens wordt in onder gebracht:
Dit forfaitair model is gebaseerd op een beperkt aantal criteria mede bepaald door de verenigingen. Verenigingen kunnen groeien doorheen de criteria en dus ook aangepaste ondersteuning ontvangen in dat geval. Vooral voor verenigingen in groei zit daar een stimulans in. Vanuit de verenigingen was duidelijk gesteld dat het beheren van eigen infrastructuur moest gewaardeerd worden en dat is dan ook een onderscheidend criterium geworden in de hoogste categorie.
Er zijn ook een aantal uitzonderingen en extra afbakeningen geformuleerd met de betrekking tot:
Om de administratieve lasten van de aanvraag van de forfaitaire subsidie te verlichten voor de verenigingen zullen deze beperkte gegevens opgevraagd worden bij de indiening van de erkenningsaanvraag op 31 januari. Op die manier wordt er vermeden dat er gegevens dubbel worden opgevraagd én is er slechts een deadline van toepassing voor verenigingen.
Voor de invoering in 2023 zal uitzonderlijk de deadline van de werkingssubsidies uit het verleden gehanteerd worden, zijnde 15 juli welke ook gekend is bij de verenigingen, zodat we de overstap nu reeds kunnen maken.
Bijkomend hebben alle erkende sportverenigingen de kans om projectsubsidies aan te vragen.
Een project moet een toegevoegde waarde creëren aan de basiswerking van de vereniging of aan de Heistse samenleving. Hoe groter de impact hoe waardevoller het project. Hierbij hanteren we het principe van communicerende vaten binnen de subsidiepot met forfaitaire subsidies en projectsubsidies zodat de budgetten niet overschreden kunnen worden.
Er zal jaarlijks een oproep voor projecten gebeuren binnen drie thema's; een thema wordt jaarlijks geselecteerd vanuit het lokale bestuur en twee thema’s worden geselecteerd op basis van participatie met de verenigingen bijvoorbeeld tijdens een algemene vergadering, een bevraging ...
De projectaanvragen worden ingediend uiterlijk 1 oktober. Een vereniging kan maximaal twee projecten per jaar indienen en ontvangen. Voor de beoordeling ervan wordt een selectiecommissie ingesteld met de professionals uit het team Jeugd en Sport. Die commissie wordt jaarlijks aangevuld met een interne professional afhankelijk van het thema en optioneel aangevuld met een externe professional.
Een vereniging kan via een projectsubsidie 1.000 euro per goedgekeurd project ontvangen en de subsidie wordt voorafgaand aan het project uitgekeerd. De verantwoording ervan bestaat uit een toonmoment aan de andere verenigingen na uitvoering van het project. Op deze manier willen we de administratieve belasting sterk beperken zodat de vrijwilligers van de verenigingen hun focus kunnen leggen op de inhoud en de impact van het project. We hopen op deze manier onze verenigingen meer future-proof te maken en ook impulsen tot duurzame verandering te geven. Projecten die niet het beoogde resultaat hebben, houden hun vergoeding maar zullen op hun toonmoment hun resultaat toch ook moeten delen. De screening en beoordeling van de projecten zal uiteraard ook gericht zij op de realiseerbaarheid ervan.
Voor de toekenning van de projectsubsidies voor sportverenigingen, zal het budget dat voorzien wordt ter ondersteuning van de jeugdafdelingen binnen de sportverenigingen, overgedragen worden zodat dit ingezet kan worden als budget voor projectwerking. Dat betekent ook dat het reglement ter ondersteuning van de sportieve en culturele jeugdafdelingen niet meer toegepast zal worden op de sportieve jeugdafdelingen aangezien zij gebruik kunnen maken van de projectsubsidies.
/
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde subsidiereglement ter ondersteuning van de sportverenigingen goed te keuren voor een periode van 10 mei 2023 tot en met 31 december 2025.
Het nieuwe subsidiereglement vervangt de bestaande reglementen van werkingssubsidie, G-werkingssubsidie, vormingssubsidie, jeugdsportactieplan en impulssubsidie, die ophouden te bestaan.
Het subsidiereglement wordt bekend gemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.