De laatste jaren zien we een relatief grote groei van het aantal vragen voor het organiseren van horeca pop-up’s, seizoenbars en gelijkaardige initiatieven.
Er is sprake van een horeca pop-up als deze onderneming duidelijk de intentie aangeeft voeding en/of dranken ter consumptie te willen aanbieden of te verkopen gedurende een termijn van maximaal 120 dagen aaneensluitend, op een locatie waarvan zij een vestigingseenheid heeft laten registreren of zou moeten laten registreren in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO).
Creatief ondernemerschap moet ondersteund worden door de gemeente, binnen alle sectoren en vanzelfsprekend ook binnen de horeca, die mee kan zorgen voor een vernieuwend aanbod.
De bezoekers die aangetrokken worden door horeca pop-ups vinden vaak ook hun weg naar het bestaande lokaal horeca-aanbod.
Die synergie kan zelfs door gezamenlijke acties gestimuleerd worden en zorgen voor meer dynamiek in de gemeente.
Bovendien kan een pop-up voor een uitbater ook de doorslaggevende opstap zijn naar een fulltime en permanente exploitatie.
Anderzijds moet men ook oog hebben voor de leefkwaliteit in de omgeving van een pop-up. Voor een gemeentebestuur is het vaak een moeilijke zoektocht naar een evenwicht tussen het stimuleren van ondernemerschap en het inperken van de maatschappelijke impact.
Daarnaast moet men er als bestuur over waken dat een tijdelijk ondernemerschap niet ten koste gebeurt van bestaande ondernemingen die zich engageren om permanent een horecazaak uit te baten.
Er is heel wat onduidelijkheid over hoe men de aanvraag voor een uitbating van een pop-up administratief moet behandelen en welke regelgevende kaders er van toepassing zijn.
In een context waarbij er een gebrek is aan overkoepelende wetgevende kaders is het aangewezen om de werking en regelgeving die op dit onderwerp van toepassing kan zijn, vanuit verschillende beleidsdomeinen te benaderen. Het is belangrijk om te werken via een helder en afgelijnd kader dat zowel voor de horeca pop-upondernemer als voor het lokaal bestuur duidelijkheid schept.
Via een gemeentelijk reglement een gelijk speelveld met gelijke regels creëren voor alle soorten van horeca pop-up, door in de eerste plaats te kijken naar de relevante regelgeving die in deze context van toepassing is, heeft o.m. tot doel om voor hogervermeld kader te zorgen, op maat van de eigen gemeente.
Het ontwerpreglement werd op 19 december 2022 voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie Cultuur, Onderwijs, Toerisme, Evenementen en Sport.
Er werd advies gevraagd aan de Jeugdraad, Sportraad, Cultuurraad, Gemeentelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (GAPH) en Raad Lokale Economie.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels, 119, 119bis en 135, §2
Het Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is ('Vrijstellingsbesluit')
De wet- en regelgeving op het uitoefenen van (ambulante) handelsactiviteiten
Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Algemeen Bestuurlijke Politieverordening Heist-op-den-Berg van 1 oktober 2017
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde gemeentelijke reglement pop-up horeca goed.