In Heist-op-den-Berg worden jaarlijks tal van evenementen georganiseerd. Momenteel is er nog geen reglement dat die aangelegenheid regelt.
Het is de taak van een lokaal bestuur om ervoor te zorgen dat evenementen kunnen plaatsvinden conform de bepalingen van o.a. de Nieuwe Gemeentewet, meer specifiek artikel 135 §2.
Het is bijgevolg aangewezen om minstens te voorzien dat het lokale bestuur in kennis wordt gesteld van datgene wat op haar grondgebied wordt georganiseerd.
Rekening houdende met een aantal (grond)wettelijke bepalingen, is het aangewezen om voor een aantal evenementen een vergunningsplicht respectievelijk meldingsplicht in te voeren.
Het ontwerpreglement werd op 19 december 2022 voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie Cultuur, Onderwijs, Toerisme, Evenementen en Sport.
Er werd advies gevraagd aan de Jeugdraad, Sportraad, Cultuurraad, Gemeentelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (GAPH) en Raad Lokale Economie.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988
Artikel 26 van de Grondwet stellende 'alle Belgen hebben het recht om vreedzaam en ongewapend te vergaderen, mits zij zich gedragen naar de wetten, die het uit te oefenen van dit recht kunnen regelen zonder het echter aan een voorafgaand verlof te onderwerpen. Deze bepaling is niet van toepassing op bijeenkomsten in de open lucht, die ten volle aan de politiewetten onderworpen blijven'
Artikel 27 van de Grondwet stellende 'de Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregelen worden onderworpen'
Wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, zoals gewijzigd
Koninklijk besluit van 3 april 1953 tot samenordening van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Koninklijk besluit van 4 april 1953 tot regeling van de uitvoering van de wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken
Wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, zoals gewijzigd
Wet van 15 december 2005 houdende administratieve vereenvoudiging
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals gewijzigd
Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 135 §2 stellende 'De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen'
Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat deze evenementen kunnen plaats vinden conform de bepalingen van o.a. de Nieuwe Gemeentewet, meer specifiek artikel 135 §2
Het is derhalve aangewezen om minstens te voorzien dat de gemeente in kennis wordt gesteld van datgene wat op haar grondgebied wordt georganiseerd
Rekening houdende met een aantal (grond)wettelijke bepalingen is het daarom aangewezen om voor een aantal evenementen een vergunningsplicht respectievelijk meldingsplicht in te voeren
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde politiereglement betreffende de organisatie van openbare evenementen goed te keuren.
De laatste jaren zien we een relatief grote groei van het aantal vragen voor het organiseren van horeca pop-up’s, seizoenbars en gelijkaardige initiatieven.
Er is sprake van een horeca pop-up als deze onderneming duidelijk de intentie aangeeft voeding en/of dranken ter consumptie te willen aanbieden of te verkopen gedurende een termijn van maximaal 120 dagen aaneensluitend, op een locatie waarvan zij een vestigingseenheid heeft laten registreren of zou moeten laten registreren in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO).
Creatief ondernemerschap moet ondersteund worden door de gemeente, binnen alle sectoren en vanzelfsprekend ook binnen de horeca, die mee kan zorgen voor een vernieuwend aanbod.
De bezoekers die aangetrokken worden door horeca pop-ups vinden vaak ook hun weg naar het bestaande lokaal horeca-aanbod.
Die synergie kan zelfs door gezamenlijke acties gestimuleerd worden en zorgen voor meer dynamiek in de gemeente.
Bovendien kan een pop-up voor een uitbater ook de doorslaggevende opstap zijn naar een fulltime en permanente exploitatie.
Anderzijds moet men ook oog hebben voor de leefkwaliteit in de omgeving van een pop-up. Voor een gemeentebestuur is het vaak een moeilijke zoektocht naar een evenwicht tussen het stimuleren van ondernemerschap en het inperken van de maatschappelijke impact.
Daarnaast moet men er als bestuur over waken dat een tijdelijk ondernemerschap niet ten koste gebeurt van bestaande ondernemingen die zich engageren om permanent een horecazaak uit te baten.
Er is heel wat onduidelijkheid over hoe men de aanvraag voor een uitbating van een pop-up administratief moet behandelen en welke regelgevende kaders er van toepassing zijn.
In een context waarbij er een gebrek is aan overkoepelende wetgevende kaders is het aangewezen om de werking en regelgeving die op dit onderwerp van toepassing kan zijn, vanuit verschillende beleidsdomeinen te benaderen. Het is belangrijk om te werken via een helder en afgelijnd kader dat zowel voor de horeca pop-upondernemer als voor het lokaal bestuur duidelijkheid schept.
Via een gemeentelijk reglement een gelijk speelveld met gelijke regels creëren voor alle soorten van horeca pop-up, door in de eerste plaats te kijken naar de relevante regelgeving die in deze context van toepassing is, heeft o.m. tot doel om voor hogervermeld kader te zorgen, op maat van de eigen gemeente.
Het ontwerpreglement werd op 19 december 2022 voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie Cultuur, Onderwijs, Toerisme, Evenementen en Sport.
Er werd advies gevraagd aan de Jeugdraad, Sportraad, Cultuurraad, Gemeentelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (GAPH) en Raad Lokale Economie.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels, 119, 119bis en 135, §2
Het Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is ('Vrijstellingsbesluit')
De wet- en regelgeving op het uitoefenen van (ambulante) handelsactiviteiten
Het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Algemeen Bestuurlijke Politieverordening Heist-op-den-Berg van 1 oktober 2017
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde gemeentelijke reglement pop-up horeca goed.
Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg krijgt jaarlijks verscheidene aanvragen voor tot het plaatsen van een circus. Er bestaat momenteel nog geen reglement dat die aangelegenheid regelt, terwijl dat wenselijk wordt geacht.
Vermits er, als gevolg van de meerdere aanvragen, een behoefte is aan duidelijke afspraken en richtlijnen met betrekking tot circussen in de gemeente Heist-op-den-Berg, dient er een reglement te worden opgemaakt.
Het ontwerpreglement werd op 19 december 2022 voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie Cultuur, Onderwijs, Toerisme, Evenementen en Sport.
Er werd advies gevraagd aan de Jeugdraad, Sportraad, Cultuurraad, Gemeentelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (GAPH) en Raad Lokale Economie.
Wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren van 14 augustus 1986
Europese Verordening 1/2005 van de Raad van 22 december 2004 en Verordening nr. 1739 van de Commissie van 21 oktober 2005
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 houdende vaststelling van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen
Wet van 7 februari 2014 houdende diverse bepalingen inzake dierenwelzijn en internationale handel in bedreigde in wild levende dieren- en plantensoorten
Koninklijk Besluit van 11 februari 2014 betreffende het welzijn van dieren gebruikt is circussen en rondreizende tentoonstellingen
Algemene Bestuurlijke Politieverordening Heist-op-den-Berg van 1 oktober 2017
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde gemeentelijke reglement houdende circussen/rondreizende tentoonstellingen of andere niet-permanente amusementsbedrijven (met uitzondering van kermissen) goed te keuren.
Afgelopen zomervakantie werd er opnieuw een grondige evaluatie van het vakantieaanbod in al zijn aspecten uitgevoerd (organisatorisch, inhoudelijk, begeleiding, administratie) door teams Sport en Jeugd en Buitenschoolse Kinderopvang/Speelplein. De evaluatie wordt jaarlijks uitgevoerd om de huidige werking steeds meer te verbeteren en af te stemmen op de noden die er zijn, zowel voor de klanten/inwoners als op de noden van de betrokken teams om de werkbaarheid te bewaken.
Aantal effectieve deelnemers aan dit zomeraanbod:
Uit de evaluatie blijkt dat de administratieve afhandeling van inschrijvingen, meer bepaald de annulaties, een enorme werkbelasting met zich meebrengen die moet terug gedrongen worden om de haalbaarheid van de huidige administratieve omkadering van het vakantieaanbod te blijven waarborgen. Algemeen zijn er enorm veel annulaties: meer dan 25% van de oorspronkelijke inschrijvingen werden geannuleerd. Dat percentage moet teruggedrongen worden, want dat zorgt ervoor dat de druk bij de start van de inschrijvingen 25% groter is dan effectief nodig blijkt. Hierdoor stijgt de inschrijvingskoorts bij ouders onnodig.
Bijkomend zet elke annulatie een hele administratieve flow in gang: deelnemers op de wachtlijst moeten gecontacteerd worden in de volgorde van de wachtlijst. Wanneer mensen niet onmiddellijk bereikbaar zijn, gaat er heel wat tijd over en stropt het systeem op. Daarbij moet rekening gehouden worden met de regelingen rond broers en zussen die ook voorrang krijgen of een plaats moeten krijgen. Nieuwe facturen moeten opgemaakt worden en mogelijk andere gecrediteerd worden ...
Enkele bijkomende vaststellingen:
Een aangepast annulatiebeleid dringt zich op om de werkbaarheid te garanderen, én om meer mensen de kans te bieden om zich in te schrijven bij aanvang van de inschrijvingen.
Teams Sport en Jeugd en Buitenschoolse Kinderopvang/Speelplein gingen samen aan de slag om tot een aangepast voorstel te komen. Daarbij werden verschillende pistes bekeken, en werd ook inspiratie gehaald bij andere gemeenten met een gelijkaardige werking. Op basis van die gesprekken en input werkten ze samen onderstaand voorstel uit van aangepaste annulatievoorwaarden dat reeds principieel goedgekeurd werd op 31 januari 2023.
Klanten kunnen mits het respecteren van onderstaande afspraken, kosteloos annuleren en hun reeds betaalde deelnamegelden volledig terug krijgen:
We werken hier met twee regelingen omdat de aanloop naar de zomer en de kleine vakanties helemaal anders verloopt. Deze algemene formulering zal in communicatie naar ouders en deelnemers steeds omgezet worden in concrete data zodat het allemaal begrijpbaar en leesbaar is.
Bijkomend wordt ook de betalingstermijn voor de deelname aan de zomeractiviteiten verlengd van 15 kalenderdagen naar 30 kalenderdagen. Dit geeft ouders, die voor een zomervakantie vaak voor meerdere activiteiten inschrijven, meer tijd om de facturen te betalen. In kleinere vakanties stelt zich deze vraag nagenoeg niet én worden de inschrijving ook pas drie weken voor aanvang geopend waardoor we die termijn van 15 kalenderdagen wel moeten behouden.
/
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde aangepaste retributiereglement voor jeugdkampen, workshops en uitstappen goed.
Het aangepaste reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het goedgekeurde reglement vervangt het voorgaande retributiereglement.
De sportsector kent een jarenlange subsidiecultuur die afkomstig is uit de verschillende Vlaamse decreten voor Sport. Daarin was subsidie een verplicht onderdeel waarover ook gedetailleerd gerapporteerd moest worden. Daardoor is subsidiëring van sportverenigingen ingebed in de sportsector, en dus ook niet zomaar meer weg te denken.
Team Sport en Jeugd heeft een lange ervaring opgebouwd en twee grote zaken vastgesteld:
Daarom stapte beleidsdomein Samenleving in een veranderingstraject waarbij jeugd en cultuur uitgenodigd werden om inspiratie op te doen. In dit traject werden verschillende participatiemomenten met verenigingen voorzien waarbij de eerste stap gericht was op het bepalen van het model van subsidiëring. Zowel vanuit de administratie van team Sport en Jeugd, als vanuit de verenigingen is er een duidelijke voorkeur om verder te werken binnen het systeem van forfaitaire subsidies aangevuld met projectsubsidies. Dit principe werd vervolgens goedgekeurd als model om op basis hiervan de hervorming verder uit te werken op 17 januari 2023.
Vervolgens werd er verder in overleg gegaan met de verenigingen om de voorwaarden van de forfaitaire en projectsubsidies verder te gaan detailleren.
De subsidiereglementen zullen verdwijnen om die hervorming mogelijk te maken zijn:
De hervorming zal gebeuren op basis van de bestaande budgetten.
Het participatietraject vertrekkende van inspiratie vanuit andere gemeenten gecombineerd met de effectieve cijfers vanuit onze gemeente, heeft geleid tot een forfaitair model bestaande uit vijf categorieën met bijhorende voorwaarden, waar een vereniging na indiening en screening van de gegevens wordt in onder gebracht:
Dit forfaitair model is gebaseerd op een beperkt aantal criteria mede bepaald door de verenigingen. Verenigingen kunnen groeien doorheen de criteria en dus ook aangepaste ondersteuning ontvangen in dat geval. Vooral voor verenigingen in groei zit daar een stimulans in. Vanuit de verenigingen was duidelijk gesteld dat het beheren van eigen infrastructuur moest gewaardeerd worden en dat is dan ook een onderscheidend criterium geworden in de hoogste categorie.
Er zijn ook een aantal uitzonderingen en extra afbakeningen geformuleerd met de betrekking tot:
Om de administratieve lasten van de aanvraag van de forfaitaire subsidie te verlichten voor de verenigingen zullen deze beperkte gegevens opgevraagd worden bij de indiening van de erkenningsaanvraag op 31 januari. Op die manier wordt er vermeden dat er gegevens dubbel worden opgevraagd én is er slechts een deadline van toepassing voor verenigingen.
Voor de invoering in 2023 zal uitzonderlijk de deadline van de werkingssubsidies uit het verleden gehanteerd worden, zijnde 15 juli welke ook gekend is bij de verenigingen, zodat we de overstap nu reeds kunnen maken.
Bijkomend hebben alle erkende sportverenigingen de kans om projectsubsidies aan te vragen.
Een project moet een toegevoegde waarde creëren aan de basiswerking van de vereniging of aan de Heistse samenleving. Hoe groter de impact hoe waardevoller het project. Hierbij hanteren we het principe van communicerende vaten binnen de subsidiepot met forfaitaire subsidies en projectsubsidies zodat de budgetten niet overschreden kunnen worden.
Er zal jaarlijks een oproep voor projecten gebeuren binnen drie thema's; een thema wordt jaarlijks geselecteerd vanuit het lokale bestuur en twee thema’s worden geselecteerd op basis van participatie met de verenigingen bijvoorbeeld tijdens een algemene vergadering, een bevraging ...
De projectaanvragen worden ingediend uiterlijk 1 oktober. Een vereniging kan maximaal twee projecten per jaar indienen en ontvangen. Voor de beoordeling ervan wordt een selectiecommissie ingesteld met de professionals uit het team Jeugd en Sport. Die commissie wordt jaarlijks aangevuld met een interne professional afhankelijk van het thema en optioneel aangevuld met een externe professional.
Een vereniging kan via een projectsubsidie 1.000 euro per goedgekeurd project ontvangen en de subsidie wordt voorafgaand aan het project uitgekeerd. De verantwoording ervan bestaat uit een toonmoment aan de andere verenigingen na uitvoering van het project. Op deze manier willen we de administratieve belasting sterk beperken zodat de vrijwilligers van de verenigingen hun focus kunnen leggen op de inhoud en de impact van het project. We hopen op deze manier onze verenigingen meer future-proof te maken en ook impulsen tot duurzame verandering te geven. Projecten die niet het beoogde resultaat hebben, houden hun vergoeding maar zullen op hun toonmoment hun resultaat toch ook moeten delen. De screening en beoordeling van de projecten zal uiteraard ook gericht zij op de realiseerbaarheid ervan.
Voor de toekenning van de projectsubsidies voor sportverenigingen, zal het budget dat voorzien wordt ter ondersteuning van de jeugdafdelingen binnen de sportverenigingen, overgedragen worden zodat dit ingezet kan worden als budget voor projectwerking. Dat betekent ook dat het reglement ter ondersteuning van de sportieve en culturele jeugdafdelingen niet meer toegepast zal worden op de sportieve jeugdafdelingen aangezien zij gebruik kunnen maken van de projectsubsidies.
/
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde subsidiereglement ter ondersteuning van de sportverenigingen goed te keuren voor een periode van 10 mei 2023 tot en met 31 december 2025.
Het nieuwe subsidiereglement vervangt de bestaande reglementen van werkingssubsidie, G-werkingssubsidie, vormingssubsidie, jeugdsportactieplan en impulssubsidie, die ophouden te bestaan.
Het subsidiereglement wordt bekend gemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.
Je kan het audioverslag van de gemeenteraad beluisteren via https://heistopdenberg.notubiz.be/vergadering/1060004.