Vanaf 28 november 2022 is er een nieuwe wetgeving van kracht in verband met het ziektebriefje voor één dag arbeidsongeschiktheid.
Het arbeidsreglement (bijlage ‘arbeidsongeschiktheid) wordt, omwille van het dringende karakter, in een eerste fase aangepast.
In een tweede fase zal ook de rechtspositieregeling (en zakboekje/intranet) aangepast worden.
De wetswijziging bepaalt dat de werkgever, voor een ziekte van één dag, geen ziektebriefje meer mag vragen onder de volgende voorwaarden:
Om de samenwerking en organisatie van deze regeling te optimaliseren en in het belang van de medewerkers worden een aantal voorwaarden toegevoegd:
Ook de regeling bij onderbreking van een werkdag wegens ziekte moet herbekeken worden.
Het huidige arbeidsreglement vermeldt dat een medewerker die ziek naar huis gaat gedurende de werkdag, ook een ziektebriefje moet indienen.
Volgens de nieuwe wetgeving is het niet toegestaan dat de werkgever in dergelijk geval een ziektebriefje opvraagt.
Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:
Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.
Wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid van 30 oktober 2022 (Belgisch Staatsblad 18 november 2022)
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing van het arbeidsreglement inzake de ééndagsziekte zonder doktersbriefje (bijlage arbeidsongeschiktheid) goed te keuren als volgt:
2. Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:
Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.