Terug
Gepubliceerd op 15/03/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 14/02/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Jan Moons, voorzitter vast bureau; David Geerts, lid vast bureau; Sarah Wouters, lid vast bureau; Katleen Vantyghem, lid vast bureau; Eric Verbist, lid vast bureau; Carl Verelst, lid vast bureau; Eva Van den Brande, lid vast bureau; Dirk Van Noten, lid vast bureau; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nand Blauwens, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

Agendapunten

1.

2023_RMW_00002 - 1.842.70 - Wijziging huishoudelijk reglement OCMW inzake ondertekening OCMW-documenten

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:47
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Jan Moons, voorzitter vast bureau; David Geerts, lid vast bureau; Sarah Wouters, lid vast bureau; Katleen Vantyghem, lid vast bureau; Eric Verbist, lid vast bureau; Carl Verelst, lid vast bureau; Eva Van den Brande, lid vast bureau; Dirk Van Noten, lid vast bureau; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nand Blauwens, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00002 - 1.842.70 - Wijziging huishoudelijk reglement OCMW inzake ondertekening OCMW-documenten
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 31
Karen Michiels, Marcel Van Hoof, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Jan Baestaens, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Luc Vleugels, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_RMW_00002 - 1.842.70 - Wijziging huishoudelijk reglement OCMW inzake ondertekening OCMW-documenten

2023_RMW_00002 - 1.842.70 - Wijziging huishoudelijk reglement OCMW inzake ondertekening OCMW-documenten

Motivering

Aanleiding en context

In het hulpverleningskader van de budgethulp is de opmaak van een modelovereenkomst tussen de cliënt en het OCMW verplicht.

Het zijn overeenkomsten binnen een individuele hulpverlening die bedoeld zijn om onderlinge afspraken duidelijk te stellen zodat hulpverlening mogelijk is.

Deze modelovereenkomsten dienen te worden ondertekend door de cliënt en het OCMW. Binnen de sociale dienstverlening gaat het over de modelovereenkomsten D5 (modelovereenkomst voor schuldbemiddeling) en D6 (overeenkomst inzake schuldbemiddeling - opstart proefperiode - bijkomende afspraken).

Team Sociale Dienstverlening stelt nu de vraag om de maatschappelijk werker die belast is met de opvolging van het dossier, de bevoegdheid te geven om deze overeenkomsten namens het OCMW te ondertekenen.

Argumentatie

Het huishoudelijk reglement voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 mei 2019 en geactualiseerd op 28 juni 2022, artikel 63, ondertekenen OCMW-documenten stelt het volgende:

Ondertekening OCMW-documenten artikel 63 § 1: De volgende OCMW-documenten vallen onder de toepassing van artikel 279 § 6 van het decreet lokaal bestuur.

Deze documenten kunnen worden ondertekend door de teamcoördinator of door een medewerker aangeduid door de teamcoördinator.

Algemeen:

  • communicatie in uitvoering van beslissingen van het vast bureau
  • communicatie over praktische en organisatorische regelingen
  • communicatie waarin informatie / inlichtingen / verduidelijking wordt gegeven
  • bevestiging van inschrijving, bevestiging van reservatie, begeleidende brief bij een formele beslissing
  • begeleidende brief bij promotiemateriaal
  • uitgaande vraag om bijkomende informatie
  • ontvangstbewijs
  • uitnodigingen voor overlegvergaderingen (behalve vergaderingen waarop inwoners worden uitgenodigd).

Financieel:

  • aanvraag offertes
  • plaatsen van een bestelling (na besluit van het vast bureau of bestelbon)
  • begeleidende brief bij bestelbon
  • leveringsbewijs tekenen
  • betalingsherinnering/aanmaning.

§ 2. De volgende gemeentelijke documenten vallen onder de toepassing van artikel 279 § 1 tot § 5 van het decreet lokaal bestuur.

De bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening van deze documenten kan niet gedelegeerd worden aan personeelsleden van het OCMW:

  • beslissingen van de OCMW-raad, vast bureau, voorzitter vast bureau, voorzitter comité sociale dienst en algemeen directeur
  • notariële aktes
  • communicatie (brief, fax, e-mail) waarin een beslissing van het bestuur wordt meegedeeld
  • communicatie (brief, fax, e-mail) waarin een standpunt van het bestuur wordt ingenomen
  • communicatie (brief, fax, e-mail) met administratief toezicht (Agentschap voor Binnenlands Bestuur): standpunten en beslissingen
  • communicatie (brief, fax, e-mail) met advocaten: standpunten en beslissingen
  • communicatie (brief, fax, e-mail) met parket en procureur: standpunten en beslissingen
  • officiële attesten ten behoeve van andere openbare besturen
  • communicatie (brief, fax, e-mail) waarin het bestuur een verbintenis aangaat (contracten en contractverlengingen, overeenkomsten, deelname aan samenwerkingsverbanden)
  • subsidiedossiers
  • brieven over de niet-toewijzing van een gunning
  • uitnodigingen voor overlegvergaderingen waarop inwoners worden uitgenodigd

 Artikel 279 § 6 van het decreet Lokaal Bestuur stelt dat indien de raad voor maatschappelijk welzijn de werkwijze voor ondertekening van de andere documenten, die niet vastgesteld zijn door  paragraaf 1 tot 5 van hetzelfde artikel, niet bepaalt, deze moeten ondertekend worden door de voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur.

Om een vlotte werking binnen het team Sociale Dienstverlening te waarborgen, lijkt het aangewezen om aan de maatschappelijk werker die belast is met de opvolging van het schuldbemiddelingsdossier een handtekenbevoegdheid te geven, om de modelovereenkomsten D5 en D6 namens het OCMW te ondertekenen.

Hiervoor kan artikel 63 § 1 van het huishoudelijk reglement worden aangepast.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 14 en bijlage I van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 §3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 77 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit inzake de modelovereenkomsten D5 en D6 handtekenbevoegdheid te geven aan de maatschappelijk werker van het team Budgethulp, die belast is met de opvolging van ieder individueel dossier, om deze overeenkomsten namens het OCMW te ondertekenen.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing hiervoor aan het huishoudelijk reglement goed te keuren.

2.

2023_RMW_00003 - 1.842.57 - Opvang Oekraïense vluchtelingen - samenwerking met B&B Het Kadaster + uitbetaling subsidie

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:49
Goedgekeurd
2.

2023_RMW_00003 - 1.842.57 - Opvang Oekraïense vluchtelingen - samenwerking met B&B Het Kadaster + uitbetaling subsidie

2023_RMW_00003 - 1.842.57 - Opvang Oekraïense vluchtelingen - samenwerking met B&B Het Kadaster + uitbetaling subsidie
3.

2023_RMW_00004 - 1.842.075.4 - Goedkeuring charter inspraak en participatie

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:49
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Jan Moons, voorzitter vast bureau; David Geerts, lid vast bureau; Sarah Wouters, lid vast bureau; Katleen Vantyghem, lid vast bureau; Eric Verbist, lid vast bureau; Carl Verelst, lid vast bureau; Eva Van den Brande, lid vast bureau; Dirk Van Noten, lid vast bureau; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nand Blauwens, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00004 - 1.842.075.4 - Goedkeuring charter inspraak en participatie
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 26
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Willy Anthonis, Hilde Cools, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Luc Vleugels, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Frans Poortmans, Tamara Ceuppens, Theo Van Thielen
Blanco stemmen 2
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_RMW_00004 - 1.842.075.4 - Goedkeuring charter inspraak en participatie

2023_RMW_00004 - 1.842.075.4 - Goedkeuring charter inspraak en participatie

Motivering

Aanleiding en context

Het lokale bestuur is, in toepassing van artikel 304 van het decreet Lokaal Bestuur verplicht om inspraak, betrokkenheid en participatie vanwege burgers en diverse doelgroepen te voorzien.

De laatste jaren is hier een duidelijke verschuiving merkbaar: burgers worden steeds mondiger en willen meer dan een overheid die enkel informeert. Burgers willen een overheid die actief luistert, in dialoog treedt om zo samen tot meer gedragen oplossingen te komen voor de steeds complexer wordende uitdagingen waarmee we als samenleving worden geconfronteerd.

Burgers willen worden betrokken en actief de Heistse samenleving mee vorm geven. Participatie moet meer zijn dan inspraak van burgers en vragen over iets wat het bestuur zelf bedacht heeft. Het gaat over het ernstig nemen van het potentieel aan kennis en expertise, aanwezig bij burgers, om in open dialoog en discussie, met vallen en opstaan, klinken en botsen, te komen tot gedragen oplossingen en zo samen beleid te maken.

Participatie en inspraak binnen Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg is tweeledig:

  • participatie van burgers aan het beleid van de gemeente (opmaak beleid - uitvoering en evaluatie: externe participatie)
  • participatie van medewerkers aan het beleid van de organisatie (vorm geven van de eigen werkplek: interne participatie).

De eerste aanzet van het charter werd op 27 september 2022 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

Op 13 oktober 2022 werd het charter besproken op de interne werkgroep participatie.

Op 31 oktober 2022 werd het charter bezorgd aan alle adviesraden en adviescommissies voor feedback.

Er werd ondertussen feedback ontvangen van de cultuurraad, gemeentelijke adviesraad voor personen met een handicap, lokaal overleg kinderopvang, gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, milieu- en natuurraad, verkeersraad, raad voor lokale economie, seniorenraad, welzijnsraad en adviescommissie van deskundigen en gebruikers van het cursuscentrum.

Het advies van de adviesraad bib en sportraad wordt rond 30 januari verwacht.

De feedback van al deze adviesraden en -commissies, alsook de input vanuit de interne werkgroep participatie, werd verwerkt in het nieuwe charter.

De adviesraden en -commissies zullen nog feedback op maat ontvangen op de door hun gedane suggesties.

Ontbrekende feedback: jeugdraad, landbouwadviesraad en adviescommissie cultuurcentrum.

Argumentatie

Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg wil actief inzetten op het geven van inspraak en het bevorderen van participatie. Om participatie zo kwalitatief mogelijk te laten verlopen, werd een inspraak- en participatiecharter opgemaakt.

 Dit charter omvat:

  • overzicht van in regelgeving vastgelegde inspraak en participatie
  • visie op participatie en inspraak op initiatief van het lokaal bestuur en de burger
  • het doel: waarom inzetten op participatie? Wat willen we bereiken?
  • de voorwaarden: aan welke voorwaarden moet elk participatietraject voldoen?
  • spelregels: hoe gaan we participatie organiseren? Wat mogen we van elkaar verwachten?
  • de uitvoering: welk kader voorziet het lokaal bestuur?

Dit charter is niet limitatief, maar reikt enkele kapstokken aan van hoe het bestuur aan de slag wil gaan met participatie. Het vertolkt de visie van het lokale bestuur op participatie en inspraak en beschrijft ook enkele voorwaarden, criteria waaraan participatietrajecten moeten voldoen om kwalitatief en representatief te zijn.

Het charter zal in voege gaan vanaf 1 maart 2023.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 304

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 §3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 77 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit het bijgevoegde inspraak- en participatiecharter goed te keuren.

Artikel 2

Het charter zal in voege treden vanaf 1 maart 2023.

4.

2023_RMW_00005 - 1.842.71 - Groepsopvang kinderdagverblijf: omschakeling plaatsen zonder subsidie (trap 0) naar basissubsidie (trap 1)

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:51
Goedgekeurd
4.

2023_RMW_00005 - 1.842.71 - Groepsopvang kinderdagverblijf: omschakeling plaatsen zonder subsidie (trap 0) naar basissubsidie (trap 1)

2023_RMW_00005 - 1.842.71 - Groepsopvang kinderdagverblijf: omschakeling plaatsen zonder subsidie (trap 0) naar basissubsidie (trap 1)
5.

2023_RMW_00006 - 1.842.083.51 - Aanpassing arbeidsreglement voor ééndagsziekte zonder doktersbriefje

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:52
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn; Jan Moons, voorzitter vast bureau; David Geerts, lid vast bureau; Sarah Wouters, lid vast bureau; Katleen Vantyghem, lid vast bureau; Eric Verbist, lid vast bureau; Carl Verelst, lid vast bureau; Eva Van den Brande, lid vast bureau; Dirk Van Noten, lid vast bureau; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Wim Van den Bruel, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Nand Blauwens, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Patrick Feyaerts, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00006 - 1.842.083.51 - Aanpassing arbeidsreglement voor ééndagsziekte zonder doktersbriefje
Aanwezig
Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Hans Welters
Stemmen voor 28
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Luc Vleugels, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 3
Marcel Van Hoof, Tamara Ceuppens, Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00006 - 1.842.083.51 - Aanpassing arbeidsreglement voor ééndagsziekte zonder doktersbriefje

2023_RMW_00006 - 1.842.083.51 - Aanpassing arbeidsreglement voor ééndagsziekte zonder doktersbriefje

Motivering

Aanleiding en context

Vanaf 28 november 2022 is er een nieuwe wetgeving van kracht in verband met het ziektebriefje voor één dag arbeidsongeschiktheid.

Het arbeidsreglement (bijlage ‘arbeidsongeschiktheid) wordt, omwille van het dringende karakter, in een eerste fase aangepast. 

In een tweede fase zal ook de rechtspositieregeling (en zakboekje/intranet) aangepast worden.

Argumentatie

De wetswijziging bepaalt dat de werkgever, voor een ziekte van één dag, geen ziektebriefje meer mag vragen onder de volgende voorwaarden:

  • maximaal drie ziektedagen per jaar
  • geen opeenvolgende ziektedagen
  • het gaat over een ééndagsziekte of om de eerste volledige ziektedag van een langere periode
  • voor de langere periode is er een ziektebriefje nodig vanaf de tweede dag afwezigheid door ziekte.

Om de samenwerking en organisatie van deze regeling te optimaliseren en in het belang van de medewerkers worden een aantal voorwaarden toegevoegd:

  • de leidinggevende moet tijdig verwittigd worden van de afwezigheid wegens ziekte
  • binnen de 24 uur moet de melding bij de leidingevende binnenkomen dat het om een ééndagsziekte gaat zonder attest
  • indien het niet om een ééndagsziekte gaat, geeft de werknemer eveneens binnen de 24 uur de duur van de afwezigheid door aan de leidinggevende
  • de leidinggevende mailt dit dan door aan team Personeel en Organisatie. 

Ook de regeling bij onderbreking van een werkdag wegens ziekte moet herbekeken worden. 

Het huidige arbeidsreglement vermeldt dat een medewerker die ziek naar huis gaat gedurende de werkdag, ook een ziektebriefje moet indienen. 

Volgens de nieuwe wetgeving is het niet toegestaan dat de werkgever in dergelijk geval een ziektebriefje opvraagt. 

Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:

  • onmiddellijk melden aan de leidinggevende
  • een ziektebriefje voor die onderbroken werkdag is niet nodig
  • bij verlenging van die afwezigheid moet de leidinggevende verwittigd worden, vóór de aanvang van de volgende werkdag
  • de leidinggevende mailt dit dan door aan team Personeel en Organisatie. 

Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.

Juridische grond

Wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid van 30 oktober 2022 (Belgisch Staatsblad 18 november 2022)

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 §3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 77 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing van het arbeidsreglement inzake de ééndagsziekte zonder doktersbriefje (bijlage arbeidsongeschiktheid) goed te keuren als volgt:

  1. Voor één dag ziekte is er geen ziektebriefje nodig, op voorwaarde dat:
  • het maximaal drie ziektedagen per jaar zijn
  • het geen opeenvolgende ziektedagen zijn
  • het een ééndagsziekte of de eerste volledige dag afwezigheid door ziekte van een langere periode is (voor langere periodes is er wel een ziektebriefje nodig vanaf de tweede volledige dag afwezigheid door ziekte)
  • de leidinggevende tijdig verwittigd wordt zoals omschreven in het eerste punt
  • de werknemer binnen de 24 uur aan de leidinggevende laat weten dat het een ééndagsziekte is zonder attest en/of wat de duur van de afwezigheid is indien het niet om een ééndagsziekte gaat.

     2.  Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:

  • onmiddellijk melden aan de leidinggevende
  • een ziektebriefje voor die onderbroken werkdag is niet nodig
  • bij verlenging van die afwezigheid moet de leidinggevende verwittigd worden, vóór de aanvang van de volgende werkdag
  • de leidinggevende mailt dit dan door aan team Personeel en Organisatie. 

Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.

6.

2023_RMW_00007 - 1.842.073.511 - Sigmaplan: eenzijdige belofte van verkoop aan de Vlaamse Landmaatschappij

Datum beslissing: di 14/02/2023 - 22:53
Goedgekeurd
6.

2023_RMW_00007 - 1.842.073.511 - Sigmaplan: eenzijdige belofte van verkoop aan de Vlaamse Landmaatschappij

2023_RMW_00007 - 1.842.073.511 - Sigmaplan: eenzijdige belofte van verkoop aan de Vlaamse Landmaatschappij

Audioverslag

Audioverslag

Audioverslag