In het hulpverleningskader van de budgethulp is de opmaak van een modelovereenkomst tussen de cliënt en het OCMW verplicht.
Het zijn overeenkomsten binnen een individuele hulpverlening die bedoeld zijn om onderlinge afspraken duidelijk te stellen zodat hulpverlening mogelijk is.
Deze modelovereenkomsten dienen te worden ondertekend door de cliënt en het OCMW. Binnen de sociale dienstverlening gaat het over de modelovereenkomsten D5 (modelovereenkomst voor schuldbemiddeling) en D6 (overeenkomst inzake schuldbemiddeling - opstart proefperiode - bijkomende afspraken).
Team Sociale Dienstverlening stelt nu de vraag om de maatschappelijk werker die belast is met de opvolging van het dossier, de bevoegdheid te geven om deze overeenkomsten namens het OCMW te ondertekenen.
Het huishoudelijk reglement voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 mei 2019 en geactualiseerd op 28 juni 2022, artikel 63, ondertekenen OCMW-documenten stelt het volgende:
Ondertekening OCMW-documenten artikel 63 § 1: De volgende OCMW-documenten vallen onder de toepassing van artikel 279 § 6 van het decreet lokaal bestuur.
Deze documenten kunnen worden ondertekend door de teamcoördinator of door een medewerker aangeduid door de teamcoördinator.
Algemeen:
Financieel:
§ 2. De volgende gemeentelijke documenten vallen onder de toepassing van artikel 279 § 1 tot § 5 van het decreet lokaal bestuur.
De bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening van deze documenten kan niet gedelegeerd worden aan personeelsleden van het OCMW:
Artikel 279 § 6 van het decreet Lokaal Bestuur stelt dat indien de raad voor maatschappelijk welzijn de werkwijze voor ondertekening van de andere documenten, die niet vastgesteld zijn door paragraaf 1 tot 5 van hetzelfde artikel, niet bepaalt, deze moeten ondertekend worden door de voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur.
Om een vlotte werking binnen het team Sociale Dienstverlening te waarborgen, lijkt het aangewezen om aan de maatschappelijk werker die belast is met de opvolging van het schuldbemiddelingsdossier een handtekenbevoegdheid te geven, om de modelovereenkomsten D5 en D6 namens het OCMW te ondertekenen.
Hiervoor kan artikel 63 § 1 van het huishoudelijk reglement worden aangepast.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 14 en bijlage I van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit inzake de modelovereenkomsten D5 en D6 handtekenbevoegdheid te geven aan de maatschappelijk werker van het team Budgethulp, die belast is met de opvolging van ieder individueel dossier, om deze overeenkomsten namens het OCMW te ondertekenen.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing hiervoor aan het huishoudelijk reglement goed te keuren.
Het lokale bestuur is, in toepassing van artikel 304 van het decreet Lokaal Bestuur verplicht om inspraak, betrokkenheid en participatie vanwege burgers en diverse doelgroepen te voorzien.
De laatste jaren is hier een duidelijke verschuiving merkbaar: burgers worden steeds mondiger en willen meer dan een overheid die enkel informeert. Burgers willen een overheid die actief luistert, in dialoog treedt om zo samen tot meer gedragen oplossingen te komen voor de steeds complexer wordende uitdagingen waarmee we als samenleving worden geconfronteerd.
Burgers willen worden betrokken en actief de Heistse samenleving mee vorm geven. Participatie moet meer zijn dan inspraak van burgers en vragen over iets wat het bestuur zelf bedacht heeft. Het gaat over het ernstig nemen van het potentieel aan kennis en expertise, aanwezig bij burgers, om in open dialoog en discussie, met vallen en opstaan, klinken en botsen, te komen tot gedragen oplossingen en zo samen beleid te maken.
Participatie en inspraak binnen Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg is tweeledig:
De eerste aanzet van het charter werd op 27 september 2022 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Op 13 oktober 2022 werd het charter besproken op de interne werkgroep participatie.
Op 31 oktober 2022 werd het charter bezorgd aan alle adviesraden en adviescommissies voor feedback.
Er werd ondertussen feedback ontvangen van de cultuurraad, gemeentelijke adviesraad voor personen met een handicap, lokaal overleg kinderopvang, gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, milieu- en natuurraad, verkeersraad, raad voor lokale economie, seniorenraad, welzijnsraad en adviescommissie van deskundigen en gebruikers van het cursuscentrum.
Het advies van de adviesraad bib en sportraad wordt rond 30 januari verwacht.
De feedback van al deze adviesraden en -commissies, alsook de input vanuit de interne werkgroep participatie, werd verwerkt in het nieuwe charter.
De adviesraden en -commissies zullen nog feedback op maat ontvangen op de door hun gedane suggesties.
Ontbrekende feedback: jeugdraad, landbouwadviesraad en adviescommissie cultuurcentrum.
Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg wil actief inzetten op het geven van inspraak en het bevorderen van participatie. Om participatie zo kwalitatief mogelijk te laten verlopen, werd een inspraak- en participatiecharter opgemaakt.
Dit charter omvat:
Dit charter is niet limitatief, maar reikt enkele kapstokken aan van hoe het bestuur aan de slag wil gaan met participatie. Het vertolkt de visie van het lokale bestuur op participatie en inspraak en beschrijft ook enkele voorwaarden, criteria waaraan participatietrajecten moeten voldoen om kwalitatief en representatief te zijn.
Het charter zal in voege gaan vanaf 1 maart 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 304
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit het bijgevoegde inspraak- en participatiecharter goed te keuren.
Het charter zal in voege treden vanaf 1 maart 2023.
Vanaf 28 november 2022 is er een nieuwe wetgeving van kracht in verband met het ziektebriefje voor één dag arbeidsongeschiktheid.
Het arbeidsreglement (bijlage ‘arbeidsongeschiktheid) wordt, omwille van het dringende karakter, in een eerste fase aangepast.
In een tweede fase zal ook de rechtspositieregeling (en zakboekje/intranet) aangepast worden.
De wetswijziging bepaalt dat de werkgever, voor een ziekte van één dag, geen ziektebriefje meer mag vragen onder de volgende voorwaarden:
Om de samenwerking en organisatie van deze regeling te optimaliseren en in het belang van de medewerkers worden een aantal voorwaarden toegevoegd:
Ook de regeling bij onderbreking van een werkdag wegens ziekte moet herbekeken worden.
Het huidige arbeidsreglement vermeldt dat een medewerker die ziek naar huis gaat gedurende de werkdag, ook een ziektebriefje moet indienen.
Volgens de nieuwe wetgeving is het niet toegestaan dat de werkgever in dergelijk geval een ziektebriefje opvraagt.
Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:
Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.
Wet houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid van 30 oktober 2022 (Belgisch Staatsblad 18 november 2022)
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de aanpassing van het arbeidsreglement inzake de ééndagsziekte zonder doktersbriefje (bijlage arbeidsongeschiktheid) goed te keuren als volgt:
2. Als een werknemer in de loop van de werkdag ziek naar huis gaat, zijn dit de nieuwe afspraken:
Alle andere afspraken en instructies in verband met de arbeidsongeschiktheid blijven van toepassing.