De raad van bestuur keurde op 17 maart 2018 de laatste versie van het huishoudelijk reglement van het autonoom gemeentebedrijf goed.
Door de omschakeling van fysieke naar digitale vergaderingen tijdens de coronapandemie en de daaropvolgende wijzigingen aan het decreet Lokaal Bestuur moet het huishoudelijk reglement aangepast worden.
Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft de versterking van de lokale democratie, wijzigde onder meer het decreet Lokaal Bestuur door, naast de fysieke vergadervorm, ook de digitale en hybride vergadering voor de lokale bestuursorganen decretaal te verankeren.
Ingeval van een digitale vergadering nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze. Ingeval van een hybride vergadering gaat het om een fysieke vergadering waarbij één of meerdere leden op digitale wijze deelnemen.
Voor het directiecomité en de raad van bestuur blijft de fysieke vergadering het uitgangspunt. De bestuursorganen kunnen slechts digitaal vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in het huishoudelijk reglement.
Daarnaast worden de volgende bepalingen gewijzigd of toegevoegd aan het reglement:
Het ontwerp van het geactualiseerde huishoudelijk reglement werd besproken in het directiecomité op 31 mei 2023 en wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.
Artikel 20 van de statuten van het AGB: de raad van bestuur is bevoegd om binnen de perken van de statuten zijn werking nader te regelen in een huishoudelijk reglement.
De raad van bestuur besluit de voorgelegde actualisatie van het huishoudelijk reglement van het AGB goed te keuren.