Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

2023_CBS_00455 - 1.811.122.3 - Aanvullend verkeersreglement verplaatsen bebouwde kom en verlengen zone 50 op Kleine Steenweg

College van burgemeester en schepenen
di 28/02/2023 - 13:30 Schepenlokaal 2
Datum beslissing: di 28/02/2023 - 16:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Eric Verbist, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Annick Van Woensel, algemeen directeur wnd

Verontschuldigd

Katleen Vantyghem, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2023_CBS_00455 - 1.811.122.3 - Aanvullend verkeersreglement verplaatsen bebouwde kom en verlengen zone 50 op Kleine Steenweg 2023_CBS_00455 - 1.811.122.3 - Aanvullend verkeersreglement verplaatsen bebouwde kom en verlengen zone 50 op Kleine Steenweg

Motivering

Aanleiding en context

Vragen tot verlagen snelheidslimiet op deel Kleine Steenweg.

Juridische aspecten plaatsen trajectcontrole.

Argumentatie

In de huidige situatie is de toegelaten snelheid op een deel van de Kleine Steenweg over 350 meter nog 70 km/u (bocht tussen einde bebouwde kom en Lijsterlaan). In de bocht werd de straat reeds versmald door een ontharding uit te voeren binnen de overbreedte.

Op de Ambtelijke Werkgroep Mobiliteit werd een uitbreiding van de zone 50 gunstig geadviseerd.

Op de Kleine Steenweg is een trajectcontrole gepland. Deze vereist 1 snelheidsregime en dient over minimaal 500 meter te lopen. In de juridische context wordt de 50 km/u van een bebouwde kom anders gezien dan de 50 km/u die geldt in een zone 50. Er gelden immers andere boetebepalingen. Om hieraan tegemoet te komen zijn er 2 opties:

  • Bebouwde kom uitbreiden tot aan Lijsternest. Het probleem hierbij is dat het wegbeeld hier niet mee overeenstemt ter hoogte van de boomkweker waar geen woningen staan.
  • Bebouwde kom inperken tot de Oude Aarschotsebaan, en vandaar beginnen met een zone 50 die doorloopt tot de zone 50 die van kracht is ter hoogte van Booischot-station.

De tweede optie is de meest realistische omwille van het wegbeeld. Een inkorting van de trajectcontrole om ze aan te passen aan de bestaande situatie is niet mogelijk omdat ze dan te kort wordt (beide stukken zijn ca. 350 meter lang, gecombineerd ca. 700 meter).

Een wijziging van de bebording maakt weinig verschil voor de bewoners aangezien het snelheidsregime niet wijzigt. De situatie verbetert voor hen, omdat de wijziging toelaat de snelheid beter af te dwingen door middel van trajectcontrole.

Ter hoogte van de school geldt een zone 30. Op de Kleine Steenweg is die variabel, terwijl ze op de Oude Aarschotsebaan vast is. Dit geeft, buiten de schooluren, een probleem in die zin dat de toegelaten snelheid ter hoogte van de school eigenlijk verschillend is afhankelijk van waar je komt. Verkeer via de Kleine Steenweg mag buiten de schooluren immers 50 km/u, terwijl verkeer uit de Oude Aarschotsebaan maar 30 km/u zou mogen. De zone 30 zou, omwille van de trajectcontrole, sowieso ingekort moeten worden omdat de huidige locatie conflicteert met de zone voor de trajectcontrole. Daarom wordt voorgesteld het bord van de zone 30 een beetje te verplaatsen naar de Oude Aarschotsebaan, waar het zal samenvallen met het begin van de bebouwde kom. Er wordt ook voorgesteld om dan ook in de zijtakken langs de Oude Aarschotsebaan een variabele zone 30 van te maken om het conflict met de borden zone 30 in de Kleine Steenweg op te heffen. Hiervoor dienen de huidige borden F4a vervangen te worden door een variabele signalisatie.

De paal met de variabele zone 30, langs de zuidzijde van het kruispunt, dient verplaatst te worden in functie van de ANPR-camera.

Er wordt voorgesteld de borden begin en einde bebouwde kom (borden F1 respectievelijk F3) te verplaatsen tot nabij het kruispunt met de Oude Aarschotsebaan, ter hoogte van huisnummers 35 en 34. Op dezelfde locatie wordt ook een bord F4a (variabel) respectievelijk F4b geplaatst (begin/einde zone 30), samen met een bord ZC43/ respectievelijk ZC43 (met snelheid 50) om de overgang naar de zone 50 aan te geven. Deze borden kunnen verplaatst worden vanaf hun huidige locatie nabij de Lijsterlaan.

Het is aangewezen om vanuit de gemeente en politie de nodige communicatie te voorzien rond deze wijzigingen en de trajectcontroles.

Juridische grond

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit de bebouwde kom langs de Kleine Steenweg in te korten. De borden F1/F3 worden hiervoor verplaatst naar een locatie nabij het kruispunt van de Kleine Steenweg met de Oude Aarschotsebaan, ter hoogte van de huisnummers 35 en 34.

Artikel 2

Het college besluit de zone 50, die momenteel van kracht is langs de Kleine Steenweg tot de Lijsterlaan, uit te breiden tot aan de bebouwde kom van Booischot-centrum. De borden ZC43 en ZC43/ ter hoogte van de Lijsterlaan worden hiervoor verplaatst naar de locatie vermeld in artikel 1.

Artikel 3

Het college besluit de variabele zone 30, die momenteel van kracht is langs de Kleine Steenweg ter hoogte van de school, iets aan te passen langs de zuidelijke grens. De borden F4a en F4b ten zuiden van het kruispunt van de Kleine Steenweg met de Oude Aarschotsebaan worden hiervoor verplaatst naar de locatie vermeld in artikel 1. De borden F4a met een vaste zone 30 langs de Aarschotsebaan worden vervangen door variabele borden.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan de betrokken diensten om de nodige communicatie op te starten rond de wijzigingen en trajectcontroles.

Artikel 5

Een afschrift van deze politieverordening wordt overgemaakt aan de

  • Verkeerscel van de lokale politie
  • Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • Provinciegouverneur
  • Griffier van de politierechtbank in Mechelen
  • Parkeerbedrijf Streeteo

Artikel 6

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.