Terugkerende meldingen over sluipverkeer en kapotgereden bermen in de Hoekstraat.
De verkeerssituatie in de Hoekstraat geeft al jaren aanleiding tot meldingen:
In 2019 werden, bij de heraanleg van de Hoekstraat, een aantal wegversmallingen aangebracht om doorgaand verkeer te ontmoedigen. Dit leidde niet tot de gewenste resultaten.
De Hoekstraat is een lokale weg met enkel een erftoegangsfunctie. Ze is volledig binnen de bebouwde kom gelegen.
Op basis van die meldingen werd een bevraging georganiseerd bij de bewoners van de Hoekstraat en aansluitende straten. Hieruit kwam het voorstel om een participatietraject te doorlopen waarbij de meest gesteunde voorstellen werden voorgelegd aan een groep van bewoners. Deze avond lokte meer dan 40 personen naar de parochiezaal in Booischot. Een teken dat de problematiek leeft. Op die participatieavond werd een compromisvoorstel uitgewerkt dat uitgaat van een extra stuk enkelrichting. Om de hinder voor de omwonenden te beperken, werd dit stuk wel beperkt tot het gedeelte van de Hoekstraat tussen Ussel en Oude Aarschotsebaan (in de richting van die laatste). Bijkomend werd voorgesteld om ook een fietsstraat in te voeren. De route wordt ook als fietsverbinding gebruikt. Een deel van de trage-wegenfietsverbinding, tussen het centrum en het station van Booischot, passeert ook via de Peerdsdonkendreef en Hoekstraat.
Op de landbouwadviesraad van 10 mei 2023 werd het voorstel aangekaart. Er werd gesteld dat dit een impact heeft op landbouwers die percelen hebben in die straat. Door de enkelrichting moeten landbouwers omrijden via Oude Aarschotsebaan/Kleine Steenweg/Dorpsstraat. De landbouwadviesraad adviseert daarom negatief. Op de vraag welke boeren gebruik maken van landbouwpercelen langs de Hoekstraat of van welke richting ze komen, kon geen antwoord gegeven worden. Op de luchtfoto lijkt er sprake van 2 bewerkte landbouwpercelen met een gemeenschappelijke toegang en nog 1 weiland. Op de Landbouwadviesraad werd ook gezegd dat minstens één van de landbouwers op de hoogte was van het participatiemoment met de bewoners (ook al was er geen brief aan de landbouwer verstuurd omdat we niet weten welke landbouwers er werkzaam zijn).
Op de landbouwadviesraad bleek ook dat het moeilijk blijkt om trajecten van landbouwverkeer in beeld te brengen. Landbouwgronden wisselen immers geregeld van teelt/bestemming welke elk hun eigen behoeften hebben. Dit kan dus jaarlijks variëren. Veeteelt vergt meer passage, maar die lijkt langs de Hoekstraat niet aanwezig te zijn. Zonder register voor het gebruik van landbouwgronden is het praktisch onmogelijk om telkens de landbouwers te betrekken bij de vele projecten.
Intussen is de eigenaar van de gronden gecontacteerd. Het betreft allemaal akkerbouwgronden die slechts gedurende korte periodes bewerkt worden. De meeste teelten worden gezaaid en bemest in de maanden april/mei. Oogst en inzaaien nateelt gebeurt in de maanden september/oktober. Ander verkeer is meestal enkel een bespuiting of bijbemesting in de overige perioden. Het aantal bewegingen ten behoeve van de landbouw is dus beperkt.
De eigenaar meldt nog dat hij problemen ervaart met de paaltjes en blokken die de buren geplaatst hebben omwille van het verkeer. Deze obstakels moeten verwijderd worden (en dat is ook zo meegedeeld). Door de enkelrichting verdwijnt bovendien het probleem van tegenliggers waardoor niet meer moet uitgeweken worden. Voorts ervaart hij ook problemen met de bocht van de Hoekstraat naar de Peerdsdonkendreef of Brandstraat, maar die situatie wijzigt niet ten opzichte van de huidige situatie.
De gemeente is ook bereid om een aanvraag voor een brug over de waterloop tussen Peerdsdonkendreef en de betrokken landbouwpercelen van zijnentwege te steunen.
Op hetzelfde deel met enkelrichting staan circa 25 woningen, met nog een vergelijkbaar aantal woningen verderop die ook baat hebben bij de ingreep.
Fietsstraten worden sinds kort standaard aangeduid als fietszone waarbij de borden F111 niet meer moeten herhaald worden na elk kruispunt. In plaats van 'fietsstraat' wordt 'fietszone' geplaatst boven aan het bord.
Op basis van de input werd een voorstel uitgewerkt en gunstig geadviseerd op de AWM van 7 juni 2023.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het college besluit om in de Hoekstraat, Abeelstraat, Ussel en Peerdsdonkendreef een fietszone in te stellen.
Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van verkeersborden F111 langs:
Aan de overzijde van de straat, telkens in de tegenovergestelde richting, worden borden F113 geplaatst.
Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van een verkeersbord F19 langs:
Hierbij wordt een onderbord M5 voorzien (uitzondering voor fietsers, bromfietsers en speedpedelecs).
Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van een verkeersbord C1 langs:
Hierbij wordt een onderbord M3 voorzien (uitzondering voor fietsers, bromfietsers en speedpedelecs).
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:
Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.