Het verwijderen en stockeren van goederen en afval kost tijd en geld. De gemeentediensten moeten optreden in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en hygiëne, voor of in de plaats van burgers die de algemene en de specifieke bestuurlijke politieverordening niet naleven en die goederen achterlaten op het openbaar domein.
In dat geval is het billijk dat de door of in opdracht van de gemeente gemaakte kosten worden aangerekend aan degenen die ervoor verantwoordelijk zijn overeenkomstig de bepalingen van de algemene en de specifieke bestuurlijke politieverordening.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
De gemeente moet op basis van artikel 3.58 en 3.59 NBW ‘gevonden zaken’ minstens zes maanden bewaren (behalve de uitzonderingen in de wet bepaald) en kan dan op een economisch verantwoorde manier de goederen verwijderen, verder bewaren of verkopen. De gemeente wordt eigenaar van de goederen na vijf jaar. Binnen die periode van vijf jaar kan de eigenaar de goederen terugvorderen na betaling van de kosten van bewaring en behoud.
Als goederen naar aanleiding van een uithuiszetting werden verwijderd en gestockeerd, wordt (bij terugeising) een retributie geheven.
Als het gaat over gevonden goederen, die buiten ieders wil verloren zijn geraakt op het openbaar domein, wordt (bij terugeising) geen retributie geheven.
De gemeenteraadsbeslissing GAS-Algemene Bestuurlijke Politieverordening van 25 juni 2024
De gemeenteraad besluit onderstaande retributies te heffen vanaf heden en eindigend op 31 december 2025.
Er wordt een retributie geheven op het verwijderen van afval naar aanleiding van sluikstorten op openbaar domein en op het bij ambtshalve uitvoeren van noodzakelijke interventies door de gemeente zelf.
De retributie wordt vastgelegd op:
De daartoe door de gemeenteraad aangestelde personen zijn gemachtigd alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.
Er wordt een retributie geheven op het verwijderen van afval en het stockeren van goederen naar aanleiding van uithuiszettingen. De retributie wordt vastgelegd op:
Deze retributie wordt enkel geheven indien de eigenaar de goederen (of de opbrengst ervan) terugvraagt.
Er wordt geen retributie geheven op het stockeren van gevonden goederen, die buiten ieders wil verloren zijn geraakt op het openbaar domein.
De retributie is verschuldigd door degene die aansprakelijk of verantwoordelijk is voor de ophaling, verwijdering, stockage of uitvoering van de noodzakelijke werken.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100).
Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Het huidige retributiereglement vervangt alle voorgaande retributiereglementen met betrekking tot sluikstorten en uitdrijvingen.
Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.