In het verleden vroegen verenigingen om een versnelde afvoer te kunnen doen van het afval van mosselfeesten.
Afval van een mosselfeest kan tijdens de zomerperiode geen 14 dagen bewaard worden zonder geurhinder te veroorzaken.
De voorgaande jaren werden hiervoor op het terrein van team Openbaar Domein, langs de Herentalsesteenweg 112, tijdens de maanden juni, juli, augustus, september, oktober en november, gesloten afvalcontainers geplaatst voor de afvoer van mosselschelpen, afkomstig van mosselfeesten georganiseerd door verenigingen.
De afvalcontainers werden wekelijks leeggemaakt.
IOK Afvalbeheer biedt de mogelijkheid om via 1.100 liter containers, binnen het diftar-systeem, de mosselschelpen af te voeren.
De lediging kan wekelijks gebeuren als volgt:
De ophaling door IOK Afvalbeheer biedt volgende voordelen:
Er zijn vier containers van 1.100 liter nodig om de aangevoerde hoeveelheid mosselschelpen op te vangen.
De mosselschelpen worden enkel aanvaard in huisvuilzakken met opschrift van de gemeente Heist-op-den-Berg.
Om kostendekkend te werken, moet een huisvuilzak voor mosselschelpen aan 2,00 euro per zak verkocht te worden.
De verenigingen kunnen terecht aan het onthaal van het gemeentehuis voor de aankoop van de huisvuilzakken.
De gesloten afvalcontainers kunnen tijdens de maanden juni, juli, augustus, september, oktober en november geplaatst worden op het terrein van team Openbaar Domein.
De verenigingen kunnen, tijdens weekdagen van 8 tot 16 uur, terecht bij team Openbaar Domein om de mosselschelpen aan te leveren.
Gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 betreffende belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
De gemeenteraad besluit voor een termijn vanaf 26 juni 2024 en eindigend op 17 november 2024 een retributie te heffen op de verkoop van huisvuilzakken aan verenigingen voor het inzamelen van mosselschelpen.
De retributie voor de huisvuilzakken wordt vastgesteld op 2,00 euro per stuk. De huisvuilzakken kunnen aangekocht worden bij team Onthaal in het gemeentehuis.