Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00199 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Gemeenteraad
di 25/06/2024 - 19:15 raadzaal
Datum beslissing: di 25/06/2024 - 21:24
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, voorzitter wnd. gemeenteraad; Jan Baestaens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eric Verbist, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Nand Blauwens, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Hilde Cools, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00199 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Aanwezig

Jan Moons, David Geerts, Sarah Wouters, Katleen Vantyghem, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Wim Van den Bruel, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eric Verbist, Eddy Gorris, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Eva Tolleneer, Hans Welters
Stemmen voor 28
Karen Michiels, Sarah Wouters, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eric Verbist, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 2
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00199 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing 2024_GR_00199 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen - aanpassing

Motivering

Aanleiding en context

Het komt regelmatig voor dat de betalingen van belastingen, retributies, huren en onkostennota's laattijdig gebeuren. In het kader van de invordering van deze openstaande schulden maakt de gemeente in de diverse stadia van de invorderingsprocedure administratieve kosten.

De gemeente wenst deze kosten geheel of ten dele door te rekenen aan de wanbetaler.

De gemeenteraad keurde op 8 november 2022 het retributiereglement voor inningskosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goed.

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid heeft veroorzaakt. Het is billijk dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving, worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend. Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht.

Het opmaken en verzenden van een eerste aanmaning is steeds gratis. Vanaf de tweede aanmaning (aangetekend) worden kosten aangerekend. Ook voor eventuele volgende stappen in de invorderingsprocedure worden kosten aangerekend, in verhouding met de complexiteit van de te voeren procedure.

Bij dit alles moet worden benadrukt dat als een burger die van goede wil is, betalingsmoeilijkheden ondervindt, deze altijd de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken. De financieel directeur is steeds bereid om een afbetalingsplan toe te staan wanneer de debiteur blijk geeft van goede trouw en een redelijke termijn wordt voorop gesteld.

Het boek XIX 'Schulden van de consument' in het Wetboek van economisch recht is in werking getreden. De bepalingen van dit boek beogen een bescherming te bieden aan de consument.

In het aangepaste reglement worden enkele bijsturingen gedaan naar aanleiding van de nieuwe consumentenwet.

De eerste aanmaning blijft kosteloos. De kosten voor de tweede aanmaning zijn beperkt tot 20 euro. De derde aanmaning wordt geschrapt om niet boven de wettelijke maximale kostprijs te komen en omdat in de praktijk is gebleken dat het effect van deze aanmaning beperkt is.

Juridische grond

Artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Artikel 298 §2 WIB '92 en artikel 147 KB WIB '92

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het bijgevoegde retributiereglement voor inningskosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goed te keuren voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2025.

Artikel 2

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.

Artikel 3

Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot debiteurenbeheer.