Samenstelling
Aanwezig
Jan Moons, burgemeester;
David Geerts, schepen;
Sarah Wouters, schepen;
Katleen Vantyghem, schepen;
Carl Verelst, schepen;
Eva Van den Brande, schepen;
Dirk Van Noten, schepen;
Hans Welters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Wim Van den Bruel, schepen
Secretaris
Hans Welters, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Moons, burgemeester
2024_CBS_00046 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: sluiten zone met vrachtwagenverbod tussen Boudewijnlaan, Bossestraat en spoorweg
Motivering
Aanleiding en context
Door de werken aan de rotonde Fabiola is er sprake van sluipverkeer, maar ook vrachtwagens via de Lerrekensstraat.
Argumentatie
Voor het oplossen van het probleem van geparkeerde vrachtwagens op de parking langs de Spoorwegstraat tussen Berkenstraat en Kattestraat zijn er 2 opties:
- plaatsen van verkeersborden E9b (parkeren voor personenwagens)
- instellen van een ruimere zone met vrachtwagenverbod die samenvalt met de woonzone tussen N15 en spoorweg.
De eerste optie lost het probleem op op de microschaal van de parking zelf. In het verleden waren er reeds vaker meldingen van geparkeerde vrachtwagens op verschillende plekken in de woonzone. In het verleden werden reeds eerder op verscheidene plaatsen borden C23 geplaatst:
- de Kasteelstraat (ter hoogte van de N15)
- Halfstraat (ter hoogte van de N15)
- Oude Gendarmeriestraat (ter hoogte van de N15)
- Bossestraat ter hoogte van de N15)
- Cuperuslei (ter hoogte van de N15)
- Orshagenstraat (ter hoogte van de N15)
- Schoorstraat (bij het begin van de bebouwde kom) en
- Lerrekensstraat (ter hoogte van de N10).
Dit wijst er duidelijk op dat doorgaand vrachtverkeer in de zone niet gewenst is. De borden zijn telkens vergezeld van een onderbord met opschrift '+3.5t uitgezonderd laden en lossen'.
De afgebakende zone is momenteel evenwel niet sluitend. Zo kunnen vrachtwagens de zone nog inrijden via de Jozef Weynsstraat, Berkenstraat en Kattestraat. Deze gaten maken een effectieve controle op doorgaand vrachtverkeer moeilijk/onmogelijk.
Om de zone sluitend te maken, dienen op de volgende 3 locaties borden C23 geplaatst te worden (inclusief onderbord):
- Jozef Weynsstraat, nabij het kruispunt met de Boudewijnlaan
- Berkenstraat, nabij het kruispunt met de Boudewijnlaan, ten zuiden ervan
- Kattestraat, nabij het kruispunt met de Boudewijnlaan, ten zuiden ervan.
Juridische grond
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college besluit de zone met een vrachtwagenverbod, gesitueerd tussen N15, Lostraat, Industriepark en N10 sluitend te maken.
Artikel 2
Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van borden C23 (met onderbord +3.5t, uitgezonderd laden en lossen) op volgende locaties:
- Jozef Weynsstraat (nabij kruispunt met de Boudewijnlaan)
- Berkenstraat (nabij kruispunt met de Boudewijnlaan, ten zuiden ervan)
- Kattestraat (nabij kruispunt met de Boudewijnlaan, ten zuiden ervan).
Artikel 3
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:
- Verkeerscel van de lokale politie
- Team Openbaar Domein
- Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
- Provinciegouverneur
- Griffier van de politierechtbank van Mechelen
Artikel 4
Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.