Het lokale bestuur krijgt de laatste maanden veel te maken met laattijdige aanvragen en opgelegde voorwaarden/signalisatie die niet gevolgd worden.
Dat zorgt voor een verhoogde werkdruk bij de verschillende teams (politie, openbaar domein en mobiliteit).
Door een wijziging van het huidige retributiereglement worden de tijdige aanvragen 'beloond' en zal er vlotter een correcte signalisatie geplaatst worden.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
De indexeringsformule ziet eruit als volgt: (basisbedrag x nieuwe index (= gezondheidsindex)) / aanvangsindexcijfer.
/
De gemeenteraad besluit vanaf 1 mei 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een retributie te heffen op het innemen van het openbaar domein door inname van openbare parkeerplaatsen of door afsluiten of innemen van het openbaar domein door het plaatsen van voorwerpen zoals onder andere bouwmaterialen, werfketen, bouwliften, containers, afsluitingen, bouwstellingen, torenkranen, wegenwerken, nutswerken, enz.
Er worden drie soorten retributie gebruikt: de standaardretributie, de bijkomende retributie en de inzetretributie.
Het bedrag van de standaardretributie is tweeledig.
Deel 1 wordt per begonnen m² en per kalenderdag vastgesteld in functie van het aantal kalenderdagen dat de openbare ruimte wordt ingenomen. Deze wordt vastgesteld op 0,30 euro per m², met een minimum van 16,80 euro per inname.
Deel 2 van de standaardretributie omvat 5 euro/signalisatiebord dat door de gemeentelijke verkeerstechnische dienst geleverd wordt.
Er wordt een vrijstelling van de standaardretributie verleend voor de ingenomen oppervlakte bij inname van het openbaar domein ter gelegenheid van het bouwen of bij werken door of voor rekening van de staat, de provincie, het gewest, de gemeente, openbaar instellingen en erkende instellingen van openbaar nut.
De aanvraagtermijn voor een vergunning inname openbaar domein bedraagt tien werkdagen in geval van werken in functie van nuts- en wegenwerken. Aanvragen in het kader van een jaarvergunning (cat. 3, cat. 6 en dringende werken) hebben een aanvraagtermijn van drie werkdagen. Voor de overige aanvragen bedraagt de aanvraagtermijn zeven werkdagen.
5a
Bij inname van het openbaar domein zonder toelating, dient een regularisatieaanvraag ingediend te worden. In dit geval wordt er bovenop de standaardretributie een bijkomende retributie van 150 euro aangerekend.
Bij regularisatieaanvragen in kader van wegen- en nutswerken zal enkel een bijkomende retributie van 150 euro aangerekend worden aangezien er, bij respecteren van de standaardaanvraagtermijn, een vrijstelling is van de standaardretributie.
5b
Wanneer de standaardaanvraagtermijn niet gerespecteerd wordt, is er een mogelijkheid om een spoedprocedure aan te vragen. Voor innames vanaf 6 tot 4 werkdagen op voorhand wordt een bijkomende retributie van 50 euro aangerekend bovenop de standaardretributie. Voor innames vanaf 3 werkdagen tot 1 werkdag voor aanvang van de inname wordt een bijkomende retributie van 75 euro bovenop de standaardretributie aangerekend.
Bij spoedprocedures in kader van wegen- en nutswerken zal enkel een bijkomende retributie aangerekend worden aangezien er, bij het respecteren van de standaardaanvraagtermijn, een vrijstelling is van de standaardretributie. Deze bijkomende retributie bedraagt voor innames vanaf 9 tot 7 werkdagen 25 euro, voor innames vanaf 6 tot 4 werkdagen 50 euro en voor innames van 3 werkdagen tot 1 werkdag voor aanvang van de inname 75 euro. Bij spoedprocedures voor aanvragen die vallen onder de jaarvergunning wordt een bijkomende retributie van 25 euro aangerekend.
In het geval van ‘overmacht’ zal enkel de standaardretributie aangerekend worden zonder bijkomende kosten. De overmacht dient te worden gestaafd door middel van bijhorende documenten met datum (attest woningbrand, stormschade, wateroverlast, foto’s…).
5c
Bij verlenging van een vergunning wordt een bijkomende retributie van 10 euro aangerekend bovenop de standaardretributie indien de verlenging minimum 3 werkdagen voor het einde van de voorgaande vergunning wordt aangevraagd. Indien de verlenging minder dan 3 werkdagen op voorhand wordt aangevraagd, wordt er een bijkomende retributie van 75 euro aangerekend.
De standaard- en bijkomende retributie worden voldaan bij het verkrijgen van een goedkeuring via het softwareprogramma of overschrijving.
Voor elk type aanvraag geldt dat indien de nodige signalisatie ontbreekt of niet conform de toelating of bijkomende richtlijnen werd aangebracht, de gemeente of de politie dit zo spoedig mogelijk aan de signalisatieverantwoordelijke doorgeeft. De verantwoordelijke plaatst of corrigeert de signalisatie dan zo snel mogelijk, en uiterlijk binnen 1 uur (zoals bepaald in het SB 250) als de veiligheid in het gedrang is, of binnen 24 uur in andere gevallen na de melding door de gemeente of de politie. Als dit na 1 uur, respectievelijk 24 uur niet in orde werd gebracht, zal de gemeente of de politie de ontbrekende signalisatie ambtshalve plaatsen/verwijderen (eventueel door een gespecialiseerd bedrijf). Bij acute veiligheidsproblemen zal de gemeente onmiddellijk ambtshalve optreden.
Als de gemeente of politie ambtshalve optreedt, dan zorgt ze voor duidelijk beeldmateriaal (foto’s) als bewijs en zal ze, naast een eventueel pv) zowel de administratieve kost (120 euro), de signalisatiekost (5 euro/signalisatiebord en 50 euro/uur/voertuig), personeelskosten (50 euro/uur/per persoon) als inzetretributie verhalen op de aanvrager. Elk begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend. Bij het ontbreken van de aanvrager, moet de opdrachtgever de inzetretributie betalen.
Bij het ontbreken van een vergunning of bij het ontbreken van de aanvrager op de site, wordt de factuur van de inzetretributie naar de opdrachtgever verzonden.
De inzetretributie wordt voldaan via overschrijving binnen de 30 dagen na verzending van de factuur.
Elk soort retributie is verschuldigd door de diegene die het openbaar domein inneemt.
De bedragen in het retributiereglement zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de gezondheidsindex van de maand oktober 2022. Het aanvangsindexcijfer bedroeg 127,92 (gezondheidsindex 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die aan de aanpassing voorafgaat. Het bedrag na indexering zal worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien cent.
Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot de inname van het openbaar domein.
Het retributiereglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.