Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_GR_00060 - 1.842.081.71 - Regionale rechtspositieregeling - Werving en Selectie

Gemeenteraad
di 12/03/2024 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 12/03/2024 - 21:07
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Rechtspositieregeling (RPR).

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad; Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Luc Vleugels, raadslid; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Tim Teurfs, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Luc Van den Bulck, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Michel Van Dyck, raadslid; Bernadette De Cat, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Sebastiaan Marien, raadslid; Willy Anthonis, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Jan De Haes, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Nathalie Heremans, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Sven Lambrechts, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Marcel Van Hoof, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Joachim Van der Auwera, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Isabelle Sterckx, adjunct-algemeen directeur

Verontschuldigd

Sarah Wouters, schepen; Eric Verbist, raadslid; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Isabelle Sterckx, adjunct-algemeen directeur

Voorzitter

Patrick Feyaerts, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00060 - 1.842.081.71 - Regionale rechtspositieregeling - Werving en Selectie

Aanwezig

Patrick Feyaerts, Jan Moons, David Geerts, Katleen Vantyghem, Carl Verelst, Eva Van den Brande, Wim Van den Bruel, Dirk Van Noten, Luc Vleugels, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Tim Teurfs, Frans Poortmans, Luc Van den Bulck, Eddy Gorris, Michel Van Dyck, Bernadette De Cat, Kurt Vets, Sebastiaan Marien, Willy Anthonis, Tamara Ceuppens, Kelly Van Tendeloo, Jan De Haes, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Nathalie Heremans, Thomas Van Hoof, Sven Lambrechts, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Marcel Van Hoof, Ilse Heremans, Joachim Van der Auwera, Eva Tolleneer, Isabelle Sterckx
Stemmen voor 31
Karen Michiels, Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Luc Van den Bulck, Willy Anthonis, Hilde Cools, Frans Poortmans, Bernadette De Cat, Carl Verelst, Dirk Van Noten, Nand Blauwens, Joachim Van der Auwera, Tamara Ceuppens, Jan De Haes, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Ilse Heremans, Eddy Gorris, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Tim Teurfs, Nathalie Heremans, Wim Van den Bruel, Michel Van Dyck, Kurt Vets, Luc Vleugels, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Ann Van den Meutter, Patrick Feyaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 2
Marcel Van Hoof, Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00060 - 1.842.081.71 - Regionale rechtspositieregeling - Werving en Selectie 2024_GR_00060 - 1.842.081.71 - Regionale rechtspositieregeling - Werving en Selectie

Motivering

Aanleiding en context

De lokale besturen kregen begin 2023 meer autonomie om een eigen aanwervingsbeleid te kunnen voeren. Om de juiste medewerkers te kunnen aantrekken, streven de lokale besturen uit de regio Rivierenland naar een modern en duurzaam HR-beleid.

Bijgevolg keurden de lokale besturen uit regio Rivierenland een nieuw rechtspositiebesluit voor het onderdeel Werving en Selectie goed. Bijkomend legden de lokale besturen de werving- en selectieprincipes vast in artikelen die onderdeel zullen vormen van de nieuwe regionale RPR.

Argumentatie

Onderstaande tekst kwam tot stand na meerdere werksessies in de periode van mei tot en met oktober 2023, waarbij telkens een afgevaardigde van de lokale besturen van de regio Rivierenland aanwezig was met kennis van het besproken domein - voornamelijk diensthoofden personeelsdienst of HR.

Tijdens die periode werden twee overlegmomenten met de vakbondsvertegenwoordigers van de regio Rivierenland ingepland om hen toe te lichten over het doel van de regionale RPR, alsook om de inhoudelijke teksten samen te overlopen en bespreken.

Uit die overlegmomenten is naar voren gekomen dat beide partijen - afgevaardigden lokale besturen en afgevaardigden vakbonden - niet tot een akkoord kwamen over onderstaande tekst. Omwille van het belang van bovenstaande doelstelling, gaan de lokale besturen van regio Rivierenland over tot een protocol niet-akkoord en voeren we onderstaande tekst door.

Op 12 januari 2024 werden de teksten ook lokaal voorgelegd aan de syndicale delegatie, die tekende voor niet akkoord. Het lokale bestuur neemt daar akte van, maar voert de tekst door.

Juridische grond

Besluit rechtspositieregeling

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het decreet Lokaal Bestuur
<p>Artikel 40 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de volgende tekst van de rechtspositieregeling goed te keuren:

Titel II De loopbaan

De bepalingen van titel II zijn niet van toepassing op de de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de adjunct-financieel directeur van de gemeente en het OCMW, tenzij dit expliciet wordt vermeld.

Hoofdstuk 1 Indeling van de graden

Artikel 4

§1. Dit artikel is niet van toepassing op:

  1. de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de adjunct-financieel directeur van de gemeente;

§2. De graden worden ingedeeld in vijf niveaus. De niveaus stemmen, met uitzondering van de niveaus D en E, overeen met een diplomavereiste van een bepaald onderwijsniveau of evenwaardige ervaring.

De niveaus en de diploma’s en getuigschriften die ermee overeenstemmen, zijn:

  1. niveau A: een masterdiploma of een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld is met universitair onderwijs;
  2. niveau B: een bachelordiploma of een diploma van het hoger onderwijs van een cyclus of van daarmee gelijkgesteld onderwijs;
  3. niveau C: een diploma van het secundair onderwijs of van daarmee gelijkgesteld onderwijs;
  4. niveau D: geen diplomavereiste;
  5. niveau E: geen diplomavereiste.

De lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau, opgenomen in bijlage 2 die bij het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006 is gevoegd, is van overeenkomstige toepassing.

In aanvulling op de lijst vermeld in het derde lid, komen volgende attesten ook in aanmerking:

  1. een op de functie afgestemd ervaringsbewijs, uitgereikt overeenkomstig de Vlaamse regelgeving over de titels van beroepsbekwaamheid;
  2. een op de functie afgestemd attest van een beroepsopleiding, gevolgd bij een door de Vlaamse Regering erkende instelling voor beroepsopleiding.

Evenwaardige ervaring kan in aanmerking worden genomen, tenzij de kandidaten over een diploma moeten beschikken zoals vereist door de hogere overheid. De bevoegde overheid bepaalt dit bij de vacantverklaring.'

Voor de toepassing van dit artikel moeten de kandidaten een selectieproef afleggen die waarborg moet bieden voor de kwaliteit van de aanwervingen zonder diplomavereiste: de selectieproef gaat na of een kandidaat kan functioneren op het niveau van de functie. De proef moet de relevante competenties van de kandidaat testen, dus een CV-screening volstaat niet.

§3. Per niveau worden de graden, in voorkomend geval, hiërarchisch gerangschikt in basisgraden en hogere graden. In overeenstemming met het personeelsplan of een ander instrument dat een adequate weergave is van de personeelsbehoefte en de opvolging ervan.

Een functie wordt in een graad gesitueerd op basis van de functiebeschrijving.

De aanstellende overheid kan een samenwerkingsovereenkomst sluiten met andere overheden voor gezamenlijke werving en evt. gemeenschappelijke wervingsreserves.

Niveau

graad

rang

schalen

E

basisgraad

Ev

E1-E2-E3

D

administratieve of technische basisgraad

Dv

D1-D2-D3

 

basisgraad van begeleider buitenschoolse kinderopvang zonder diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs

Dv

D1-D2-D3

 

basisgraad van verzorgende in de ouderenzorg en in de thuiszorg zonder diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs

Dv

D1-D2-D3

 

(technische) hogere graad

Dx

D4-D5

C

administratieve of technische basisgraad

Cv

C1-C2-C3

 

Basisgraad van begeleider erkend kinderdagverblijf 

Cv

C1-C2

 

basisgraad van verzorgende in de ouderenzorg en in de thuiszorg met diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs

Cv

C1-C2

 

basisgraad van gebrevetteerd/gediplomeerd verpleegkundige

Cv

C3-C4

 

hogere graad

Cx

C4-C5

B

basisgraad

Bv

B1-B2-B3

 

basisgraad van verpleegkundige en van paramedicus in een federaal gefinancierde gezondheidsinstelling

Bv

BV1-BV2-BV3

 

hogere graad

Bx

B4-B5

A

basisgraad

Av

A1a-A1b-A2a

 

eerste hogere graad

Ax

A4a-A4b


Hoofdstuk 2: Instroom

Artikel 5

Kandidaten hebben toegang tot een functie bij een bestuur als ze voldoen aan de volgende voorwaarden:

  1. ze vertonen een gedrag dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor ze solliciteren;
  2. ze genieten de burgerlijke en politieke rechten;
  3. voor een statutaire functie: de kandidaten hebben de Belgische nationaliteit als de uit te oefenen functie een rechtstreekse of onrechtstreekse deelname aan de uitoefening van het openbaar gezag inhoudt of werkzaamheden omvat die strekken tot de bescherming van de belangen van het bestuur. In de andere gevallen hebben de kandidaten de Belgische nationaliteit of zijn ze burger van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of van de Zwitserse Bondsstaat;
  4. voor een contractuele functie: de kandidaten hebben de Belgische nationaliteit als de uit te oefenen functie een rechtstreekse of onrechtstreekse deelname aan de uitoefening van het openbaar gezag inhoudt of werkzaamheden omvat die strekken tot de bescherming van de belangen van het bestuur.

De voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 1°, wordt, in voorkomend geval, getoetst aan de hand van een uittreksel uit het strafregister. Als daarop ongunstige vermeldingen voorkomen, mag de kandidaat een schriftelijke toelichting daarover voorleggen waarna de bevoegde overheid een beslissing neemt.'.

§1. Met behoud van de toepassing van de specifieke regels per procedure, wordt een vacante betrekking, ongeacht haar rangindeling, vervuld op een van de volgende manieren:

  1. door een aanwervingsprocedure;
  2. door een bevorderingsprocedure;
  3. door een procedure van interne personeelsmobiliteit;
  4. door een procedure van externe personeelsmobiliteit;
  5. door een combinatie van hogervermelde procedures.

Artikel 6

Kandidaten komen in aanmerking voor aanwerving als ze voldoen aan de volgende minimale voorwaarden:

  1. ze beschikken over de vereiste taalkennis, vermeld in artikel 15, §1 en §2, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
  2. met behoud van de toepassing van artikel 12 van dit besluit, slagen de kandidaten voor de selectieprocedure, vermeld in artikel 8, §1, tweede lid, en §2, tweede lid, en artikel 10 van dit besluit;
  3. de kandidaten voldoen aan de diplomavereiste voor het niveau waarin de functie zich situeert, aan de ervaringsvereiste of een evenwaardig denkniveau;
  4. in voorkomend geval, beschikken de kandidaten over het diploma vereist door de hogere overheid om de functie te mogen uitoefenen.

De kandidaten leveren het bewijs dat ze voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en aan alle aanwervingsvoorwaarden, de selectie uitgezonderd, voor de afloop van de selectieprocedure en binnen de opgelegde termijn.

Artikel 7

In afwijking van artikel 6, 2° kan een kandidaat die maximum 3 jaar geleden heeft deelgenomen aan een gelijkwaardige selectieprocedure voor een functie in dezelfde graad als de vacante functie bij het lokaal bestuur, gedeeltelijk of volledig vrijgesteld worden van de deelname aan de nieuwe selectie, als hij daarvoor al slaagde of geschikt bevonden werd. De kandidaat kan een aanvraag tot vrijstelling richten aan de bevoegde overheid. De bevoegde overheid beslist om wel of niet akkoord te gaan met een vrijstelling voor de nieuwe selectie. Voor de nieuwe selectie gelden in dat geval de resultaten die de kandidaat behaalde voor de eerder afgelegde overeenstemmende proeven. 

In afwijking van artikel 6, 2°, is het personeelslid dat in een deeltijdse functie werkt nadat het geslaagd is voor selectieproeven voor die functie, vrijgesteld van nieuwe selectieproeven als de wekelijkse prestaties binnen die functie uitgebreid worden of als die functie voltijds wordt.

Artikel 8

§1. Een kandidaat voor de functie van (adjunct-)algemeen directeur die door aanwerving wordt ingevuld, is houder van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.

Binnen de grenzen van deze rechtspositieregeling, volgt de selectie voor de aanwerving in de functie van (adjunct-)algemeen directeur dezelfde selectieprocedure als die van toepassing op het overige personeel.

De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)algemeen directeur bevatten in elk geval een test die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De test die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst, wordt in elk geval uitbesteed aan een extern selectiebureau.

§2. Een kandidaat voor de functie van (adjunct-)financieel directeur die door aanwerving wordt ingevuld, is houder van een diploma dat toegang geeft tot niveau A.

Binnen de grenzen van deze rechtspositieregeling, volgt de selectie voor de aanwerving in de functie van (adjunct-)financieel directeur dezelfde selectieprocedure als die van toepassing op het overige personeel.

De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)financieel directeur bevatten in elk geval een proef die het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst.

De selectietechnieken voor de functie van (adjunct-)financieel directeur kunnen een test bevatten die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst. De test die de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst, wordt in elk geval uitbesteed aan een extern selectiebureau.

Artikel 9

Voor elke aanwerving wordt de functie die wordt ingevuld extern bekendgemaakt met een oproep tot kandidaten.

De vacatures worden ten minste in één bekendmakingskanaal bekendgemaakt.

De volgende informatie wordt ter beschikking gesteld van de kandidaten:

de wijze van en termijn voor de kandidaatstelling;

  1. de aard, het prestatieregime en de duurtijd van de tewerkstelling;
  2. de functievereisten en functievoorwaarden;
  3. de salarisschaal 
  4. of er een diploma is vereist of evenwaardige ervaring of een evenwaardig denkniveau;
  5. of er een wervingsreserve wordt aangelegd;
  6. de wijze waarop de functie wordt ingevuld: aanwerving, bevordering, interne of externe mobiliteit, of een combinatie van voormelde procedures;
  7. de selectieprocedure en de daaraan verbonden termijnen.

In de volgende gevallen is het eerste lid niet van toepassing:

  1. de bevoegde overheid beslist bij de bekendmaking om een beroep te doen op een bestaande wervingsreserve die geldig is voor de functie die wordt ingevuld;
  2. de wekelijkse prestaties van een deeltijdse functie worden uitgebreid of die functie wordt omgezet in een voltijdse functie. Als verschillende personeelsleden deeltijds werken in een functie van dezelfde graad, richt de bevoegde overheid een oproep tot die personeelsleden om de extra uren te vervullen. Ze maakt haar keuze op basis van een vergelijking van de kandidaturen.

Voor de aanwerving van moeilijk rekruteerbare functies kan de bevoegde overheid bepalen dat er gebruik gemaakt wordt van een permanente vacantverklaring of een versnelde aanwervingsprocedure. 

Artikel 10

Voor de aanvang van een selectie en binnen de grenzen van de algemene regels, stelt de bevoegde overheid de concrete selectieprocedure, waaronder de selectiecriteria, de selectietechnieken en de concrete samenstelling van de selectiecommissie vast.

De leden van de raad en het uitvoerende orgaan van het bestuur kunnen geen lid zijn van een selectiecommissie in het kader van een selectieprocedure voor het eigen bestuur.

De selectiecommissie maakt bij het afsluiten van de selectieprocedure een gemotiveerd en geïntegreerd eindverslag op met vermelding van de deelresultaten en het eindresultaat van de kandidaat.

De bevoegde overheid stelt, binnen de algemene regels, vermeld in het eerste lid, de meest geschikte kandidaat aan, op basis van het verslag, vermeld in het derde lid.

Alle geslaagde kandidaten die niet werden aangesteld maar wel geschikt bevonden tijdens de selectieprocedure, nemen we op in een (tussentijdse) wervingsreserve. 

De bevoegde overheid bepaalt bij vacantverklaring:

  • van een specifieke functie of er een wervingsreserve wordt aangelegd;
  • van een generieke functie of voor toekomstige vacatures een wervingsreserve wordt aangelegd;

De bevoegde overheid bepaalt hoelang deze (tussentijdse) wervingsreserve geldig blijft. De aanvangsdatum start op datum van het eindrapport van de oorspronkelijke selectie.

Om kandidaten uit de (tussentijdse) wervingsreserve aan te stellen, kunnen een of meerdere bijkomende proeven georganiseerd worden. 

Ben je als kandidaat niet weerhouden voor een nieuwe functie, dan kom je opnieuw in de (tussentijdse) wervingsreserve terecht. 

Weiger je als kandidaat tweemaal een aanbod tot aanstelling, dan kan je worden verwijderd uit de (tussentijdse) wervingsreserve.

Artikel 11

De kandidaten worden schriftelijk (op papier of digitaal) op de hoogte gebracht van het resultaat van de selectie.

Artikel 12

§1 Er kan afgeweken worden van de bepalingen over de bekendmaking en de selectie, vermeld in artikel 6,2°, en artikel 9 en 10: 

  1. voor de aanwerving in contractuele functies die ingesteld worden ter uitvoering van werkgelegenheidsmaatregelen conform hogere regelgeving;
  2. voor een vervangingsovereenkomst, overeenkomstig de bepalingen van artikel 11ter van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
  3. voor de aanwerving in contractuele functies die ingesteld worden ter uitvoering van projecten die maximaal twee jaar duren.
  4. voor de aanwerving van personen met een arbeidshandicap, vermeld in dit besluit.