Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

2024_CBS_00858 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren fietsstraat Roggeveldenstraat-Lauwrijkstraat

College van burgemeester en schepenen
di 16/04/2024 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 16/04/2024 - 15:54
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2024_CBS_00858 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren fietsstraat Roggeveldenstraat-Lauwrijkstraat 2024_CBS_00858 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren fietsstraat Roggeveldenstraat-Lauwrijkstraat

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van een ongeval werden verkeersmaatregelen gevraagd om de hoeveelheid sluipverkeer in de Lauwrijkstraat te beperken en de snelheid te verlagen.

In 2023 werd besloten, bij wijze van proefproject, om in de Lauwrijkstraat enkel plaatselijk verkeer toe te laten.

Als een gevolg daarvan ontstonden klachten in de parallelle Roggeveldenstraat over toegenomen sluipverkeer.

Daarom werd een bevraging georganiseerd bij de bewoners van beide straten over de problematiek en mogelijke aanpassingen.

Argumentatie

Uit de resultaten van de bewonersbevraging kwamen fietsstraten naar voren als meest haalbare oplossing. Ze verlagen de snelheid en ontmoedigen daardoor sluipverkeer. Het was ook een oplossing die het minste tegenstand kende. Sommige voorstellen (bijvoorbeeld een knip) scoorden bij een aanzienlijke groep voorstanders, maar kenden een bijna even grote groep tegenstanders.

Intussen zijn ook nog enkele bewoners langs geweest met onder meer de vraag naar enkelrichting. Enkelrichting heeft echter als nadeel dat ze vaak aanleiding geeft tot hogere snelheden. Bij enkelrichting in tegengestelde richting in beide straten ontstaat een lokale lus, maar het biedt geen oplossing voor het sluipverkeer. Sluipverkeer kan nog gemakkelijker de routes volgen (want zonder tegenliggers tenzij fietsers), alleen zullen ze 's morgens de ene en 's avonds de andere straat gebruiken. Het probleem met sluipverkeer wordt op deze manier niet opgelost.

Een ongelijke behandeling van beide straten geeft aanleiding tot een verschuiving van verkeer. Hierdoor is het aangewezen om voor beide straten eenzelfde oplossing voor te stellen. Er wordt in deze zaak voorgesteld om in beide straten een fietsstraat in te voeren en het plaatselijke verkeer in de Lauwrijkstraat op te heffen.

De loutere plaatsing van verkeersborden zal waarschijnlijk onvoldoende zijn. Daarom worden ook een aantal bijkomende maatregelen voorgesteld ter ondersteuning:

  • logo van fietszone bij het binnenrijden
  • onderbreken van de bermen langs de Roggeveldenstraat door groenbeplanting
  • aanbrengen asmarkering (zoals op de fietsstraten in Bonheiden) voor een visuele versmalling.

De bijkomende maatregelen dienen nog verder uitgewerkt te worden. Ook de haalbaarheid ervan wordt nog onderzocht.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit een fietszone in te voeren in de Lauwrijkstraat, Roggeveldenstraat (tussen Leuvensebaan en Tuindijk) en Puttestraat (tussen Tuindijk en Roggeveldenstraat).

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van borden F111 en F113 langs:

  • Lauwrijkstraat (nabij kruispunt met Leuvensebaan)
  • Lauwrijkstraat (nabij kruispunt met Roggeveldenstraat)
  • Roggeveldenstraat (nabij kruispunt met Lauwrijkstraat)
  • Roggeveldenstraat (nabij kruispunt met Leuvensebaan)
  • Puttestraat (nabij kruispunt met Tuindijk).

Artikel 3

Het college geeft opdracht om de borden C3 met bijbehorend onderbord te verwijderen ter hoogte van:

  • Lauwrijkstraat (nabij kruispunt met de Leuvensebaan)
  • Lauwrijkstraat (nabij kruispunt met Roggeveldenstraat).

Artikel 4

Het college besluit om de bijkomende maatregelen in de Roggeveldenstraat verder uit te werken.

Artikel 5

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de:

  • de verkeerscel van de lokale politie
  • het beleidsdomein Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 6

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.