Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

2024_CBS_00859 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding 50 km/u op Herentalsesteenweg

College van burgemeester en schepenen
di 16/04/2024 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 16/04/2024 - 15:54
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Sarah Wouters, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2024_CBS_00859 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding 50 km/u op Herentalsesteenweg 2024_CBS_00859 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding 50 km/u op Herentalsesteenweg

Motivering

Aanleiding en context

Terugkerende vraag naar snelheidsverlaging op Herentalsesteenweg (tussen Broekstraat en begin bebouwde kom).

Argumentatie

In de huidige situatie begint de bebouwde kom op de Herentalsesteenweg tussen de René Lambrechtsstraat en Schaffelberg. Verder richting Broekstraat is 70 km/u toegelaten.

In afwachting van de realisatie van de rondweg krijgt de Herentalsesteenweg nog steeds doorgaand verkeer te verwerken, waaronder ook een aanzienlijk aandeel vrachtverkeer. Doordat de weg is uitgevoerd in beton geeft dit aanleiding tot lawaai-overlast voor de omwonenden.

Het wegbeeld is niet in overeenstemming met een doortrekking van een zone 50 tot aan de rotonde. Dit zou ook in tegenstrijd zijn met de huidige functie van de weg.

De Hollestraat vormt wel een belangrijke schakel in het fietsnetwerk met heel wat oversteekbewegingen op die plek.

Komende vanuit de richting Broekstraat bevindt zich een beetje voor de Hollestraat een gebouw tot dicht tegen de wegrand. Vanaf daar verandert het wegbeeld. In combinatie met de oversteek aan de Hollestraat rechtvaardigt dit volgens de Ambtelijke Werkgroep Mobiliteit een uitbreiding van het snelheidsregime 50 tot deze locatie.

De uitbreiding, aansluitend bij de bebouwde kom, kan op twee manieren worden gesignaleerd:

  • met de klassieke borden C43 met aanduiding 50
  • met borden C43 met zonale werking.

In het eerste geval zijn negen verkeersborden nodig. Dit aantal kan eventueel verminderd worden tot zeven wanneer de snelheidsbeperking bij het wegrijden van het centrum beperkt wordt tot de Hollestraat. Dan hoeft het bord na de Hollestraat en het bord einde 50 niet meer geplaatst te worden.

Met de zonale aanduiding zijn 12 borden (zes begin zone en zes einde zone) nodig, waarvan er vier kunnen gerecupereerd worden uit Tapelaarstraat en Hollestraat. De gewone borden C43 hebben het voordeel dat ze regelmatig moeten herhaald worden waardoor bestuurders meer geconfronteerd worden met het snelheidsregime.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit, aansluitend bij de bebouwde kom op de Herentalsesteenweg, het snelheidsregime te verlagen op de Herentalsesteenweg tussen het einde van de huidige bebouwde kom en huisnummer 39.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan team Openbaar Domein tot het aanbrengen van borden C43 (opschrift 50) langs de Herentalsesteenweg:

  • in de richting van de Broekstraat:
    • ter hoogte van het huidige bord F3 (tussen Schaffelberg en René Lambrechtsstraat)
    • net voorbij het kruispunt met de René Lambrechtsstraat
    • net voorbij het kruispunt met de Tapelaarstraat
    • net voorbij het kruispunt met de Hollestraat
  • in de richting van het centrum:
    • ter hoogte van huisnummer 39
    • net voorbij het kruispunt met de Kerkhofstraat
    • net voorbij het kruispunt met de Tapelaarstraat

en een bord C45 (opschrift 50) ter hoogte van huisnummer 90 in de richting van de Broekstraat.

Het onderbord 60 m dient verwijderd te worden van het bestaande bord C43 net voorbij de René Lambrechtsstraat in de richting van het centrum.

Artikel 3

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de verkeerscel van de lokale politie
  • team Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 4

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.