Terug
Gepubliceerd op 08/05/2024

2024_CBS_01054 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling ter hoogte van versmalling Broekmansstraat/Pleinstraat

College van burgemeester en schepenen
di 07/05/2024 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 07/05/2024 - 16:49
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sarah Wouters, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2024_CBS_01054 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling ter hoogte van versmalling Broekmansstraat/Pleinstraat 2024_CBS_01054 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling ter hoogte van versmalling Broekmansstraat/Pleinstraat

Motivering

Aanleiding en context

Er worden snelheidsremmende maatregelen voorzien in de Broekmansstraat.

Argumentatie

Recent werd een snelheidsremmer aangebracht in de Schaliehoevestraat. Vergelijkbare snelheidsremmers worden ook in de Broekmansstraat gepland, zoals goedgekeurd bij het collegepunt voor het instellen van een trajectcontrole in de Kleine Steenweg. De plaatsing van de trajectcontrole in de Kleine Steenweg werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 18 april 2023. Bij de keuze voor de Kleine Steenweg werd op de ambtelijke werkgroep mobiliteit gewezen op het risico van bijkomend verkeer in de Broekmansstraat dat de trajectcontroles in de Kleine Steenweg en de Mechelbaan wil omzeilen. Flankerende maatregelen (snelheidsremmers) werden daarbij noodzakelijk geacht.

Deze bestaat uit een geschrankte opstelling van 2 verticale elementen op de scheiding van de fietssuggestiestrook met de rest van de rijbaan. Bestuurders uit beide richtingen moeten uitwijken om dit obstakel te passeren. Gezien de vraag naar een verduidelijking van de voorrangssituatie, door het plaatsen van een voorrangsregeling in de Schaliehoevestraat, is het aangewezen om dit ook hier te voorzien. Er zijn 5 locaties voorzien waarbij in 1 locatie een enkelzijdige versmalling is voorzien omwille van de locatie van opritten. Op deze locatie is het algemene reglement duidelijk: de bestuurder die het obstakel aan zijn rechterkant heeft, dient voorrang te verlenen. Op de 4 andere locaties is het niet zonder meer duidelijk wie voorrang moet verlenen.

Om de voorrang op eenduidige wijze te regelen, wordt best gebruik gemaakt van borden B19 en B21. Het gangbare gebruik hierbij is om uitgaand verkeer voorrang te verlenen ten opzichte van het inkomende verkeer. Hier wordt voorgesteld het verkeer af te remmen in de richting van een potentiële conflictzone.

Tussen centrum en spoorweg:

  • Pleinstraat nabij Kloosterveldstraat: voorrang weg van Kloosterveldstraat omwille van oversteekbewegingen, het verkeer naar het kruispunt wordt afgeremd
  • Broekmansstraat nabij Kloosterveldstraat: eenzijdige versmalling langs de zuidzijde, in de richting van het kruispunt, geen voorrangsregeling nodig
  • Broekmansstraat nabij de spoorweg: voorrang in de richting van de spoorweg. Ter hoogte van de spoorweg wordt het verkeer sowieso afgeremd, verkeer richting centrum wordt afgeremd.

Tussen spoorweg en N10:

  • Broekmansstraat nabij toegang woonwagenpark: voorrang richting N10, verkeer wordt afgeremd naar de toegangsweg naar het containerpark
  • Broekmansstraat nabij Kievitstraat: voorrang richting N10, verkeer wordt afgeremd naar de Kievitstraat.

Het signaleren van een voorrangssituatie (uitgezonderd het bord B17) vereist een aanvullend reglement.

Om fietsers op een vlotte en veilige manier achter de versmalling te leiden, kunnen plaatselijke herstellingen aan de fietsstrook aangewezen zijn.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit een voorrangsregeling in te stellen bij de geplande snelheidsremmers in de Pleinstraat/Broekmansstraat door middel van borden B19 en B21:

Tussen centrum en spoorweg:

  • Pleinstraat nabij Kloosterveldstraat: voorrang weg van Kloosterveldstraat omwille van oversteekbewegingen, het verkeer naar het kruispunt wordt afgeremd
  • Broekmansstraat nabij Kloosterveldstraat: eenzijdige versmalling langs de zuidzijde, in de richting van het kruispunt, geen voorrangsregeling nodig
  • Broekmansstraat nabij de spoorweg: voorrang in de richting van de spoorweg. Ter hoogte van de spoorweg wordt het verkeer sowieso afgeremd, verkeer richting centrum wordt afgeremd.

Tussen spoorweg en N10:

  • Broekmansstraat nabij toegang woonwagenpark: voorrang richting N10, verkeer wordt afgeremd naar de toegangsweg naar het containerpark
  • Broekmansstraat nabij Kievitstraat: voorrang richting N10, verkeer wordt afgeremd naar de Kievitstraat.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan team Openbaar Domein tot het aanbrengen van borden B19 en B21 bij de 4 dubbelzijdige snelheidsremmers uit artikel 1. Waar nodig dienen voorlopige herstellingen aan de fietsstrook aangebracht te worden, ter hoogte van de versmallingen, zodat fietsers er op een vlotte en veilige manier kunnen passeren.

Artikel 3

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de verkeerscel van de lokale politie
  • team Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 4

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.