Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

2024_CBS_01800 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen

College van burgemeester en schepenen
di 27/08/2024 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 27/08/2024 - 13:59
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Moons, burgemeester; David Geerts, schepen; Katleen Vantyghem, schepen; Carl Verelst, schepen; Eva Van den Brande, schepen; Dirk Van Noten, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sarah Wouters, schepen; Wim Van den Bruel, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Moons, burgemeester
2024_CBS_01800 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen 2024_CBS_01800 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 27 juni 2023 een lijst goed met strategische locaties voor de uitrol van publieke laadpalen.

Op een aantal van die locaties werd inmiddels een laadpaal geplaatst. De aansluiting ervan is voorzien.

Argumentatie

Er werd een aanvraag inname openbaar domein ingediend voor het plaatsen van 4 bijkomende laadpalen op de volgende locaties:

  • Wiekevorst-Dorp 53 (parkeerplaatsen achter de kerk)
  • Ter Laken 3 (parkeerplaatsen naast lichtkrant achter de kerk Booischot)
  • Heilig-Hartstraat 3 (parking tussen Heilig-Hartstraat, Biekorfstraat en Collegestraat, gelegen in blauwe zone)
  • Leo Kempenaersstraat 28 (parking naast kerk, aansluitend bij bestaande voorbehouden plaatsen).

Voor deze 4 locaties dient een aanvullend reglement opgemaakt te worden om een correct gebruik van de parkeerplaatsen te kunnen handhaven.

Van deze 4 plaatsen valt enkel de locatie Heilig-Hartstraat in een blauwe zone. Hier wordt ook de blauwe-zoneregeling aangehouden voor de 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Het rotatietarief dient ervoor om het langdurige gebruik zonder echt op te laden te ontmoedigen. Het rotatietarief is vooralsnog nergens uitgerold in Vlaanderen, maar wel goedgekeurd door de gemeenteraad. Bij het instellen van het rotatietarief is wel bijkomende communicatie gewenst.

Bij elk van de laadpalen worden telkens 2 plekken voorbehouden voor elektrische voertuigen tijdens het opladen. Bij elke parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens wordt een bord E9 met snoer geplaatst op een oranje paal. Bij de locatie Heilig-Hartstraat wordt eveneens het symbool van de parkeerschijf toegevoegd.

De locatie van Schriek is een uitbreiding van van de bestaande paal. Bij deze paal kwam reeds de opmerking dat deze paal niet bereikbaar is tijdens de talrijke evenementen in Schriek. Het voorziene Hoppinpunt zal ook langs de andere zijde van de kerk voorzien worden. Het is meer aangewezen de laadpaal langs de andere kant van de kerk te plaatsen. Op termijn is het ook aangewezen de bestaande laadpaal naar die zijde te verplaatsen. Het is aanbevolen om bij de nieuwe paal daarvoor reeds de nodige voorzieningen te treffen.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit telkens 2 parkeerplaatsen, voorbehouden voor elektrische voertuigen, te voorzien: 

  • op de parking achter de kerk van Wiekevorst
  • op het parkeerterrein achter de kerk van Booischot, ter hoogte van de lichtkrant
  • op het parkeerterrein tussen de Heilig Hartstraat en de Collegestraat.

Artikel 2

Het college besluit om de laadpaal voorzien op de parking aan de kerk van Schriek te verplaatsen naar een plek aan de andere kant van de kerk. Op termijn zou ook de bestaande laadpaal best naar die zijde verhuizen. Het college geeft opdracht aan team Mobiliteit om hiervoor de nodige stappen te ondernemen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan team Eigen Werken Openbaar Domein tot het plaatsen van een verkeersbord E9 met het symbool voor elektrische voertuigen bij elk van de parkeerplaatsen uit artikel 1, en het aanbrengen van de groene randmarkering. Bij de plaatsen op de locatie Heilig Hartstraat wordt eveneens het symbool van de parkeerschijf aangebracht.

Artikel 4

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de verkeerscel van de lokale politie
  • het team Eigen Werken Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 5

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.