Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

2025_GR_00014 - 2.075.4 - Dynamiseren en uniformiseren adviesraden en -commissies: samenstelling, werking en ondersteuning

Gemeenteraad
di 14/01/2025 - 20:00 raadzaal
Datum beslissing: di 14/01/2025 - 21:01
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad; Dirk Van Noten, aangewezen-burgemeester; David Geerts, schepen; Carl Verelst, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Sebastiaan Marien, schepen; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Jan Moons, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Katleen Vantyghem, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Stefan Vanbesien, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Sarah Wouters, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Eva Van den Brande, raadslid; Senne Heremans, raadslid; Nicolas Vanwinsen, raadslid; Vincent Vermeiren, raadslid; Lennert Meuris, raadslid; Yola De Vries, raadslid; Marc Huybrechts, raadslid; Alfons Eggers, raadslid; Sofie Vercammen, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Wim Verhoeven, vertrouwenspersoon Nicolas Vanwinsen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Thomas Van Hoof, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00014 - 2.075.4 - Dynamiseren en uniformiseren adviesraden en -commissies: samenstelling, werking en ondersteuning

Aanwezig

Bernadette De Cat, Dirk Van Noten, David Geerts, Carl Verelst, Wim Van den Bruel, Sven Lambrechts, Karolien Vleugels, Gisèle Vervoort, Sebastiaan Marien, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Jan Moons, Tamara Ceuppens, Kurt Vets, Katleen Vantyghem, Kelly Van Tendeloo, Stefan Vanbesien, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Sarah Wouters, Ilse Heremans, Eva Van den Brande, Senne Heremans, Nicolas Vanwinsen, Vincent Vermeiren, Lennert Meuris, Yola De Vries, Marc Huybrechts, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Eva Tolleneer, Wim Verhoeven, Hans Welters
Stemmen voor 18
Kelly Van Tendeloo, David Geerts, Hilde Cools, Dirk Van Noten, Ilse Heremans, Sven Lambrechts, Sebastiaan Marien, Wim Van den Bruel, Kurt Vets, Ann Van den Meutter, Vincent Vermeiren, Lennert Meuris, Karolien Vleugels, Gisèle Vervoort, Carl Verelst, Stefan Vanbesien, Nicolas Vanwinsen, Bernadette De Cat
Stemmen tegen 9
Karen Michiels, Sarah Wouters, Frans Poortmans, Nand Blauwens, Eva Van den Brande, Jan Moons, Katleen Vantyghem, Eddy Gorris, Senne Heremans
Onthoudingen 6
Tamara Ceuppens, Theo Van Thielen, Yola De Vries, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Marc Huybrechts
Blanco stemmen 1
Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00014 - 2.075.4 - Dynamiseren en uniformiseren adviesraden en -commissies: samenstelling, werking en ondersteuning 2025_GR_00014 - 2.075.4 - Dynamiseren en uniformiseren adviesraden en -commissies: samenstelling, werking en ondersteuning

Motivering

Aanleiding en context

Lokale besturen beseffen meer dan ooit hoe belangrijk het is om burgers te betrekken en beroep te doen op hun knowhow en expertise. Door meer te luisteren naar burgers wordt het gemakkelijker om hun behoeften, wensen en zorgen te begrijpen en hierop in te spelen. Het Heistse bestuur zet daarom sterk in op het verlenen van meer inspraak, het versterken van relaties tussen burgers onderling en op het faciliteren van burgerparticipatie. In dat kader werd ook al van start gegaan met het buurtnetwerk Hoplr en met het participatieplatform 'Heistdenktmee', waar burgers gemakkelijk hun stem kunnen laten horen. 

In 2023 is het lokale bestuur ook van start gegaan met een traject samen met de adviesraden en -commissies, om te kijken op welke manier hun huidige werking en samenstelling meer gedynamiseerd en geüniformeerd kan worden. Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg heeft zich tijdens dit traject laten bijstaan door Coaster Consulting. 

Volgende zaken werden meegenomen om te komen tot een nieuw kader: 

  • SWOT-analyse van de werking en samenstelling van de adviesraden en -commissies: deze SWOT bracht de sterktes en zwaktes in kaart en legde een aantal pijnpunten bloot in de werking van de adviesraden en -commissies; in het voorjaar van 2023 werd door de deskundige participatie een inventaris gemaakt van de bestaande adviesraden en -commissies (duur engagement, werking/doel, wordt er advies verleend of niet, samenstelling, werkingsbudget, uren ondersteuning vanuit de administratie en taken ...); ook hier werd, net als in de SWOT, een grote discrepantie vastgesteld tussen de verschillende adviesraden en -commissies inzake werking, samenstelling, doel, budget en ondersteuning vanuit de administratie
  • statuten, huishoudelijke reglementen en eigen observaties tijdens de verschillende gesprekken
  • opzoekwerk en plaatsbezoek bij andere lokale besturen
  • Coaster Consulting heeft in het voorjaar van 2024 gesprekken gevoerd met alle adviesraden -en commissies, alsook met alle administratief medewerkers die de verschillende raden -en commissies mee ondersteunen; leden die niet aanwezig waren tijdens deze gesprekken, hebben tevens de mogelijkheid gekregen hun mening te geven aan de hand van een vragenlijst
  • besprekingen met het college en met de stuurgroep
  • burgerbevraging.

Op basis van deze analyse werd een voorstel uitgewerkt met als doel om enerzijds de adviesraden te dynamiseren en te versterken, anderzijds om te komen tot een basisreglement met een aantal uniforme afspraken die gelden voor alle adviesraden. Dit om duidelijke verwachtingen te scheppen en om te komen tot een meer efficiënte werking. 

Dit eerste voorstel werd ondertussen aangepast op basis van feedback verkregen uit:

  • toelichting aan het college op 15 oktober 2024
  • toelichting aan de voorzitters van de adviesraden -en commissies op 21 oktober 2024
  • toelichting aan de administratief medewerkers die de adviesraden -en commissies ondersteunen op 18 en 23 oktober 2024
  • analyse van de feedbackvoorstellen van de adviesraden -en commissies
  • toelichting aan het college op 10 december 2024
  • toelichting aan de gemeenteraad op 16 december 2024.

Het definitieve voorstel is toegevoegd als bijlage (powerpoint + uitgeschreven voorstel met meer omkadering + basisreglement). 

Daarnaast zijn ook alle feedbackvoorstellen van de adviesraden toegevoegd, 15 in totaal (de welzijnsraad heeft geen feedbackvoorstel ingediend).

Argumentatie

De adviesraden: aantal en naamgeving:

 Op basis van de verkregen feedback is het voorstel om volgende adviesraden te behouden,15 in totaal:

  • lokaal overleg Kinderopvang (LOK) (verplicht)
  • Gecoro (verplicht)
  • adviesraad Jeugd (verplicht)
  • adviesraad Senioren
  • adviesraad Sport
  • adviesraad Cultuur
  • adviesraad voor Lokale Economie
  • adviesraad Landbouw
  • adviesraad Milieu en Natuur 
  • adviesraad Mobiliteit en Openbare Werken 
  • adviesraad Noord-Zuid
  • adviesraad voor Personen met een Handicap (GAPH).

Om te voorkomen dat de focus van adviesraden zou verengen en enkel de aanwezige stemmen zouden worden gehoord, waardoor bepaalde essentiële perspectieven worden gemist, moet elke adviesraad kunnen aantonen dat het verleende advies voldoende onderbouwd en representatief is. De adviesraden moeten de nodige inspanningen leveren om verschillende meningen en invalshoeken mee op te nemen in hun advies. Dit kan door het inzetten van allerlei participatiemiddelen. 

 Daarnaast wordt er een ruimere opdracht bepaald voor sommige adviesraden:

  • GAPH: focus moet ruimer zijn dan fysieke toegankelijkheid. De doelgroep is mensen met een beperking en de drempels die ze ervaren in de maatschappij. Dit omvat personen met een fysieke, visuele, auditieve, cognitieve, ...beperking. Deze doelgroepen moeten meegenomen worden in het verleende advies. Hierdoor is ook een verbreding en diversifiëring nodig van de samenstelling. 
  • De adviesraad Noord-Zuid: opdracht wordt verruimd naar het verlenen van advies over onderwerpen zoals fair trade, samenleven in een diverse maatschappij (omgaan met verschillende culturen, religies, …, racisme en polarisatie, ….), wereldburgerschap, …

Het voorstel is ook om niet meer te spreken van adviescommissies, maar deze ook te benoemen als adviesraden:

  • adviesraad Bibliotheek
  • adviesraad Cursuscentrum
  • adviesraad Cultuurcentrum.

De huidige welzijnsraad is op dit moment geen adviesraad. Het is een netwerkplatform waar vooral organisaties samenkomen om informatie uit te wisselen, elkaar en elkaars werking te leren kennen, te netwerken, … Daarnaast is er de vraag vanuit de eerstelijnszone of de Heistse welzijnsraad niet kan worden uitgebreid naar de twee andere gemeenten die deel uitmaken van ELZ Bonstato zijnde Putte en Bonheiden. Het voorstel zou dan ook zijn om de welzijnsraad om te vormen naar een regionaal (niveau ELZ Bonstato) welzijnsplatform. Vanuit dit platform kunnen er signalen worden gegeven rond welzijn in brede zin, zowel naar de eerstelijnszone, als naar de lokale besturen.  

De huidige adviesraad verkeer wordt omgevormd naar de adviesraad mobiliteit en openbare werken. De huidige adviesraad verkeer is geen adviesraad in de strikte zin, aangezien de raad op dit moment enkel bestaat uit vertegenwoordigers van de politieke fracties en uit deskundigen vanuit de gemeentelijke administratie. Bij de samenstelling van de adviesraad mobiliteit en openbare werken zal er oog moeten zijn voor een ruimere samenstelling (bijvoorbeeld vertegenwoordigers uit andere adviesraden, vertegenwoordigers uit de scholen, …).

Bij de adviesraad Noord-Zuid is het verkrijgen van subsidies voor de 4de pijlerorganisaties op dit moment gelinkt aan een verplichte aanwezigheid op de adviesraad. Naar analogie met andere adviesraden is het voorstel om ook hier af te stappen van verplichte aanwezigheid gelinkt aan subsidies. Dit vanuit het idee dat men moet deelnemen aan een adviesraad uit interesse en engagement en niet vanuit een verplichting. 

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om in de toekomst nieuwe adviesraden op te richten indien deze noodzaak zich stelt. 

Werkingskader adviesraden:

Basisreglement:

Het basisreglement is de basis, een uniform uitgangspunt dat voor alle adviesraden geldt.  

Het basisreglement behandelt volgende zaken:

  • oprichting.
  • doel en taken van een adviesraad
  • samenstelling en rollen
  • procedure adviesverlening
  • werking
  • ondersteuning.

Alle adviesraden krijgen één jaar de tijd (vanaf de nieuwe samenstelling) om hun huidige statuten en reglementen af te toetsen met het nieuwe basisreglement. Adviesraden kunnen steeds de hulp inroepen van de deskundige participatie om de vergelijking samen met hen te doen.

Voor adviesraden met een wettelijk verplicht kader zoals Gecoro, LOK en de adviesraad Jeugd is het steeds mogelijk dat er afwijkingen op het basisreglement van toepassing zijn. Het decretaal wetgevend kader is hier steeds het leidend principe. 

Hoofddoel:

Het geven van een (niet - bindend) advies op vraag van het college, de gemeenteraad of op eigen initiatief. 

Als richtlijn wordt hier een termijn van 6 weken voorgesteld. Het is belangrijk dat de adviesraden komen tot een gedragen advies. De frequentie van samenkomen verschilt van adviesraad tot adviesraad en sommige vragen zijn complex en vragen meer onderzoekwerk waardoor de termijn van 6 weken in sommige gevallen ontoereikend kan zijn. Vandaar dat de termijn ook wordt gezien als een richtlijn, er kan steeds van afgeweken worden in onderling overleg. Belangrijk is wel dat er steeds duidelijke afspraken worden gemaakt over de termijn waarbinnen een advies verwacht wordt. 

Belangrijk is dat het hoofddoel van elke adviesraad het verlenen van een advies is. Binnen elke adviesraad moet er wel nog steeds ruimte zijn om te netwerken en om uit te wisselen, maar de nadruk ligt op het verlenen van gedragen advies over thema's die tot de eigen adviesraad behoren, hetzij op vraag van het lokale bestuur, hetzij op eigen initiatief op basis van signalen die men binnen de eigen adviesraad opvangt. Daarnaast kan elke adviesraad ook werkgroepen oprichten voor het organiseren van allerlei activiteiten en evenementen. 

Kader samenstelling:

  • diverse samenstelling: in totaliteit moet er binnen elke adviesraad gestreefd worden naar een 2/3de man/vrouw verhouding; dit is zo bepaald in het decreet Lokaal Bestuur; deze 2/3de verhouding is enkel van toepassing wanneer personen in eigen naam zetelen in de adviesraad; een uitzondering hierop is wanneer burgers niet in eigen naam, maar in naam van hun vereniging zetelen in de adviesraad, maar ook dan moet er over gewaakt worden dat de samenstelling steeds zo divers mogelijk is
  • geen verplichte politieke vertegenwoordiging meer; de aanwezigheid van de schepen wordt wel warm aanbevolen en wordt door het merendeel van de adviesraden ook als erg waardevol ervaren om betrokkenheid en een korte lijn te garanderen
  • alle fracties van de gemeenteraad hebben de mogelijkheid om telkens één afgevaardigde te sturen naar elke adviesraad; deze afgevaardigden zijn dan wel enkel waarnemend lid, zij hebben geen stemrecht; de afgevaardigden moeten geen kandidatuur indienen om lid te worden van de adviesraad, ze worden door de partij voorgedragen; deze personen hoeven geen gemeenteraadslid (verkozene) te zijn; bij voorkeur is het steeds dezelfde persoon die de adviesraad bijwoont. Hij/zij kan steeds een plaatsvervanger aanduiden 
  • burgers zijn toegelaten; het is belangrijk dat alle adviesraden openstaan voor iedereen; elke burger kan zich kandidaat stellen; het is uiteindelijk de adviesraad zelf die beslist over de samenstelling
  • het engagement om in een adviesraad te zetelen wordt teruggebracht naar minstens 3 jaar (in plaats van 6 jaar); de mogelijkheid om het engagement, om welke reden dan ook, vroeger te beëindigen, blijft nog steeds bestaan; ook is het aangewezen om na 3 jaar als adviesraad stil te staan bij de samenstelling en deze op dat moment terug te vervolledigen
  • een voorzitter kan maximum 2 aaneensluitende legislaturen (12 jaar) de rol van voorzitter opnemen; hij/zij kan wel steeds deel blijven uitmaken van de adviesraad als lid; dit om kans te geven aan vernieuwing, frisse ideeën. 

Wie kan er deel uitmaken van een adviesraad: 

  • afgevaardigden vanuit verenigingen en organisaties
  • experten
  • politici
  • afgevaardigden vanuit andere adviesraden
  • burgers
  • medewerker(s) vanuit de gemeentelijke administratie.

Als een bepaalde doelgroep niet aan tafel zit, moet de adviesraad bekijken hoe deze expertise, dit perspectief toch meegenomen kan worden. Dit kan door het inzetten van allerlei vormen van participatie. Elke adviesraad kan hiervoor het advies inroepen van de deskundige participatie. 

Profielen en rollen binnen de adviesraad:

Het uitgangspunt is dat elke adviesraad het engagement moet hebben om zoveel mogelijk zelf te doen, om zelf het eigenaarschap op te nemen. Er wordt hier ingezet op een geleidelijke evolutie en niet op een te bruuske overgang. De adviesraad draait immers op het engagement van vrijwilligers. Het engagement en de competenties van de leden van de adviesraad gaan mee bepalen in welke mate de adviesraad volledig eigenaarschap kan opnemen en welke ondersteuning er precies nodig is vanuit de gemeentelijke administratie. Daarnaast wordt er ook ingezet op het vergroten van vaardigheden bij de leden door het aanbieden van opleiding en intervisie. De rol van de administratief medewerker zal verschuiven van uitvoerder naar ondersteuner. Belangrijk is ook dat de medewerkers geen opdrachten kunnen krijgen vanuit de adviesraden zelf. 

Het lokale bestuur gaat ook jaarlijks de inzet van de eigen administratief medewerkers monitoren om de tijdsinzet, alsook het soort ondersteuning transparant in kaart te brengen. Deze resultaten zullen worden besproken op het overleg met de medewerkers en de voorzitters. De stuurgroep neemt hier samen met de deskundige participatie een coördinerende en bemiddelende rol op. 

De duur van het engagement van de leden van de adviesraden wordt van 6 naar minstens 3 jaar gebracht. Leden mogen uiteraard de volledige duur van 6 jaar uitdoen. Ook kunnen leden, om welke reden dan ook, vroeger de adviesraad verlaten.  

Rollen binnen de adviesraad:

 De voorzitter: 

  • verplichte rol binnen elke adviesraad
  • een voorzitter mag maximum twee aaneensluitende mandaten (twee legislaturen dus twaalf jaar) opnemen
  • is de officiële vertegenwoordiger en het aanspreekpunt van de adviesraad
  • stelt de agenda op voor de vergadering, stuurt de uitnodiging en het verslag 
  • zit de vergaderingen van de adviesraad voor
  • is verantwoordelijk voor het verlenen van adviezen binnen de afgesproken termijn
  • moet erover waken dat de verleende adviezen gedragen en onderbouwd zijn
  • moet steeds bekijken of een ruimere groep (burgers, verenigingen…) betrokken moet worden via allerlei participatiemiddelen om ze alle perspectieven aan boord te hebben
  • moet bepalen wie het schrijven van een advies opneemt: voorzitter zelf, secretaris, het dagelijks bestuur, een aparte werkgroep adviezen ...
  • stelt de secretaris aan (verplichte rol) en bepaalt ook of er andere rollen nodig zijn zoals bijvoorbeeld penningsmeester, ondervoorzitter, dagelijks bestuur, …  
  • waakt over de goede werking van de adviesraad (bijvoorbeeld besteding budget, verspreiden van de nodige informatie onder de leden, ...
  • heeft een nauw contact en onderhoudt een goede samenwerking met de administratief medewerker die de adviesraad ondersteunt
  • duidt één van de leden aan die hem vervangt bij afwezigheid. 

 De secretaris:

  • verplichte rol binnen elke adviesraad
  • wordt aangesteld door de voorzitter
  • staat in voor de verslaggeving
  • er zullen sjablonen ter beschikking worden gesteld voor de opmaak van het verslag, hierdoor krijgen de verslagen een meer uniform uitzicht en wordt de informatie gestructureerd weergegeven; sommige decretaal verplichte adviesraden zoals bijvoorbeeld de Gecoro kunnen hiervan afwijken als er decretaal andere vereisten van toepassing zijn op de verslaggeving en de manier waarop deze dient te gebeuren
  • houdt de ledenlijst en de aanwezigheidslijsten bij. 

 De medewerker vanuit de gemeentelijke administratie:

  • aanspreekpunt en contactpersoon voor de adviesraad binnen het lokale bestuur
  • inzetten op geleidelijke evolutie in de rol: van uitvoerder naar ondersteuner; het soort ondersteuning hangt af van het soort adviesraad en de competenties binnen de adviesraden zelf; zal mate van ondersteuning en het soort ondersteuning moeten afstemmen op de noden van de adviesraad; de inzet en het soort ondersteuning dat geboden wordt, zal worden gemonitord en jaarlijks besproken op voorzittersoverleg en intervisie administratief medewerkers
  • signaleert beleidspunten waarover advies gegeven kan worden
  • agendeert de adviezen in het notuleringssysteem van het lokaal bestuur en volgt deze mee op
  • verzorgt de eindredactie van de adviezen; de medewerker oefent geen controle uit op de inhoud van de adviezen, het eigenaarschap hierover moet bij de adviesraad zelf liggen
  • waakt over de gemeentelijke procedures (bijvoorbeeld financiële procedures bij aanvragen van een toelage, procedure bij wijziging aan de samenstelling of het reglement, ...)
  • zorgt voor de informatie-uitwisseling en afstemming met het diensthoofd, MT, ...

 Leden van de adviesraad:

  • afgevaardigden vanuit verenigingen, organisaties, …
  • experten
  • burgers

 Elke adviesraad heeft heel wat vrijheid met betrekking tot: 

  • het oprichten van een dagelijks bestuur of het aanstellen van andere optionele rollen zoals penningsmeester, ondervoorzitter, … wanneer dit wenselijk is voor de goede werking van de adviesraad; dagelijks bestuur, ondervoorzitter, penningmeester, … zijn niet verplicht, maar elke adviesraad kan vrij bepalen of deze rollen nodig zijn binnen hun eigen adviesraad
  • het opzetten van allerlei netwerkmomenten waar leden informatie kunnen uitwisselen en elkaar kunnen leren kennen (= organisatie van een algemene vergadering)
  • het opzetten van allerlei werkgroepen indien nodig bijvoorbeeld voor het organiseren van allerlei activiteiten en evenementen. 

Budgetten:

De budgetten blijven ongewijzigd. Het onderzoeken van de budgetten maakte geen deel uit van de scope van het traject uniformiseren en dynamiseren van de adviesraden. De mogelijkheid bestaat dat dit in een later traject verder wordt bekeken. 

Ondersteuning van de adviesraden: 

Er wordt ingezet op een goede ondersteuning van alle adviesraden. De deskundige participatie zal hierbij een coördinerende rol opnemen. 

 De deskundige participatie:

  • fungeert als aanspreekpunt bij vragen omtrent de adviesraden
  • verleent advies over de inzet van allerlei participatiemiddelen -en methodieken
  • biedt ondersteuning bij het implementeren van het basisreglement
  • zal instaan voor het organiseren van het voorzittersoverleg, uitwisseling over de verschillende adviesraden heen en de intervisie voor de administratief medewerkers die de adviesraden ondersteunen
  • monitort de tijdsinzet van de administratief medewerkers en het soort ondersteuning dat nodig is en koppelt hierover terug naar de voorzitters en de medewerkers zelf
  • monitort het aantal en de kwaliteit van de verleende adviezen.

 Vormen van ondersteuning:  

  • algemene oproep via de gemeentelijke kanalen + specifieke oproep per adviesraad om zo zeer gericht mensen te werven; hoe de specifieke oproep eruit ziet, is de vrijheid van elke adviesraad; ze kunnen wel altijd beroep doen op hun eigen administratief ondersteuner en de deskundige participatie 
  • opstartmoment voor de adviesraden
  • er wordt een opleiding voorzien voor de personen die binnen elke adviesraad gaan instaan voor de opmaak van de adviezen; tijdens deze opleiding zullen tips worden gegeven hoe men een goed onderbouwd advies schrijft en hoe men participatie meer kan inzetten binnen de adviesraad om te komen tot een meer representatief advies; daarnaast werd er ook een document “tips voor het schrijven van een goed advies” opgemaakt 
  • de deskundige participatie neemt de lead in het organiseren van een voorzittersoverleg; dit is een soort intervisiemoment voor de voorzitters van de adviesraden om elkaar te leren kennen en om meer info te verkrijgen en uit te wisselen over gezamenlijke thema’s zoals beheer van budgetten, gemotiveerd houden van leden, participatie/betrekken van moeilijk bereikbare doelgroepen, … ; ook gaan er initiatieven komen om adviesraden samen te brengen rond gezamenlijke thema’s (inhoudelijke uitwisseling)
  • de deskundige participatie gaat ook intervisiemomenten opzetten tussen medewerkers van de administratie die de adviesraden ondersteunen
  • er is een flowchart (proces) opgemaakt rond hoe een advies moet worden ingediend; de adviezen zullen ook allemaal worden ingediend in Green Valley, het softwarepakket dat het lokale bestuur gebruikt voor notulering, zodat adviezen en de reactie erop vanuit het college of de gemeenteraad transparant worden; de agendering in Green Valley maakt het ook mogelijk om het aantal en het soort advies beter te monitoren
  • er gaan sjablonen worden opgemaakt voor de verslaggeving en voor de opmaak van een advies; op die manier is het duidelijk voor de adviesraden wat er in een verslag of advies moet staan en wordt er meer uniformiteit gecreëerd over de adviesraden heen
  • het lokale bestuur wil ook inzetten op het meer bekend maken, zichtbaar maken van de adviesraden op de eigen website en/of via de andere gemeentelijke communicatiekanalen.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0017

Juridische grond

/

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 13° van het decreet Lokaal Bestuur (GR - inrichten adviesraden en overlegstructuren)
<p>Artikel 41 &sect;2 13&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het inrichten van adviesraden en overlegstructuren.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit akkoord te gaan met het voorstel rond de samenstelling en werking van de adviesraden zoals toegevoegd als bijlage.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit akkoord te gaan met het basisreglement voor alle adviesraden toegevoegd als bijlage.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit akkoord te gaan om meer in te zetten op de ondersteuning van en de uitwisseling tussen de adviesraden. In dit kader zullen de nodige opleidingen, sjablonen en intervisie worden voorzien. De deskundige participatie neemt hierin een coördinerende rol op.