Terug
Gepubliceerd op 29/01/2025

2025_CBS_00188 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 Hollandstraat/Booischotbaan

College van burgemeester en schepenen
di 28/01/2025 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 28/01/2025 - 16:00
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Dirk Van Noten, aangewezen-burgemeester; David Geerts, schepen; Carl Verelst, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Sebastiaan Marien, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Dirk Van Noten, aangewezen-burgemeester
2025_CBS_00188 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 Hollandstraat/Booischotbaan 2025_CBS_00188 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 Hollandstraat/Booischotbaan

Motivering

Aanleiding en context

Vragen rond snelheid in de Hollandstraat/Booischotbaan.

Selectie van de Hollandstraat als fietsvriendelijke route.

Argumentatie

Momenteel is een zone 50 van toepassing in de Hollandstraat ten oosten van de Galgestraat (richting Achterheide). Op grondgebied Beerzel reikt de zone 50 in Wolfslei en Steenovenstraat tot aan de Hollandstraat.

De Hollandstraat/Booischotbaan vormt de grens tussen Heist-op-den-Berg (Schriek) en Putte (Beerzel). Tot op heden is hier nog geen specifieke snelheidsbeperking ingevoerd, en mag men er dus 70 km/u rijden.

De Hollandstraat is over de ganse lengte aangeduid als fietsvriendelijke route (tussen Heist-Goorstraat en Schriekstraat). In dat opzicht werden eerder reeds fietssymbolen aangebracht op het wegdek. Om dat statuut meer in de verf te zetten, en het gebruik door fietsers te beveiligen, is de invoering van een zone 50 logisch. Dat zou het snelheidsregime van de straat ook in overeenstemming brengen met dat van andere gelijkaardige straten. Een snelheidsverlaging maakt de straat eveneens minder aantrekkelijk als sluiproute.

Er is hieromtrent overleg gepleegd met de gemeente Putte en zij verklaren zich akkoord met de invoering van een zone 50. Hiervoor volstaat het de reeds aanwezige borden in de Wolfslei en Steenovenstraat te verplaatsen naar beide uiteinden van de Hollandstraat/Booischotbaan ter hoogte van de Schriekstraat respectievelijk Galgestraat. Hiervoor zullen de nodige afspraken met Putte gemaakt worden.

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit om een zone 50 in te voeren in de Hollandstraat, tussen Galgestraat en Schriekstraat.

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van de borden C43 respectievelijk C45 met zonale geldigheid met opschrift 50 langs de Hollandstraat:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Galgestraat
  • ter hoogte van het kruispunt met de Schriekstraat.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan team Mobiliteit om de nodige afspraken te maken met de gemeente Putte voor het plaatsen van de borden uit artikel 2, en het wegnemen van de bestaande borden in Wolfslei en Steenovenstraat.

Artikel 4

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • het gemeentebestuur van Putte
  • de verkeerscel van de lokale politie
  • het team Eigen Werken Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid, afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 5

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.