Terug
Gepubliceerd op 10/09/2025

2025_GR_00339 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen

Gemeenteraad
di 09/09/2025 - 20:00 raadzaal, gemeentehuis, Kerkplein 15
Datum beslissing: di 09/09/2025 - 21:13
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad; Dirk Van Noten, burgemeester; David Geerts, schepen; Carl Verelst, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Sebastiaan Marien, schepen; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Jan Moons, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Katleen Vantyghem, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Stefan Vanbesien, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Sarah Wouters, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Eva Van den Brande, raadslid; Senne Heremans, raadslid; Nicolas Vanwinsen, raadslid; Vincent Vermeiren, raadslid; Lennert Meuris, raadslid; Yola De Vries, raadslid; Marc Huybrechts, raadslid; Alfons Eggers, raadslid; Sofie Vercammen, raadslid; Eva Tolleneer, hoofdcommissaris-korpschef Politiezone Heist; Wim Verhoeven, vertrouwenspersoon Nicolas Vanwinsen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Thomas Van Hoof, raadslid

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00339 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen

Aanwezig

Bernadette De Cat, Dirk Van Noten, David Geerts, Carl Verelst, Wim Van den Bruel, Sven Lambrechts, Karolien Vleugels, Gisèle Vervoort, Sebastiaan Marien, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Jan Moons, Tamara Ceuppens, Kurt Vets, Katleen Vantyghem, Kelly Van Tendeloo, Stefan Vanbesien, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Hilde Cools, Theo Van Thielen, Sarah Wouters, Ilse Heremans, Eva Van den Brande, Senne Heremans, Nicolas Vanwinsen, Vincent Vermeiren, Lennert Meuris, Yola De Vries, Marc Huybrechts, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Eva Tolleneer, Wim Verhoeven, Hans Welters
Stemmen voor 29
Dirk Van Noten, Carl Verelst, Kelly Van Tendeloo, Wim Van den Bruel, Nand Blauwens, David Geerts, Kurt Vets, Tamara Ceuppens, Eddy Gorris, Katleen Vantyghem, Jan Moons, Sebastiaan Marien, Hilde Cools, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Sven Lambrechts, Theo Van Thielen, Ilse Heremans, Yola De Vries, Vincent Vermeiren, Karolien Vleugels, Stefan Vanbesien, Nicolas Vanwinsen, Lennert Meuris, Marc Huybrechts, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Gisèle Vervoort, Bernadette De Cat
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Sarah Wouters, Eva Van den Brande, Senne Heremans
Blanco stemmen 2
Jan Baestaens, Frans Poortmans
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00339 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen 2025_GR_00339 - 1.713.558 - Retributiereglement debiteurenbeheer - inningskosten fiscale en niet-fiscale vorderingen

Motivering

Aanleiding en context

Het komt regelmatig voor dat de betalingen van belastingen, retributies, huren en onkostennota's laattijdig gebeuren. In het kader van de invordering van deze openstaande schulden maakt de gemeente in de diverse stadia van de invorderingsprocedure administratieve kosten.

De gemeente wenst deze kosten geheel of ten dele door te rekenen aan de wanbetaler.

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid heeft veroorzaakt. Het is billijk dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving, worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend. Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie, en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht.

Het opmaken en verzenden van een eerste aanmaning is steeds gratis. Vanaf de tweede aanmaning (aangetekend) worden kosten aangerekend. Ook voor eventuele volgende stappen in de invorderingsprocedure worden kosten aangerekend, in verhouding met de complexiteit van de te voeren procedure.

Bij dit alles moet worden benadrukt dat als een burger die van goede wil is, betalingsmoeilijkheden ondervindt, deze altijd de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken. De financieel directeur is steeds bereid om een afbetalingsplan toe te staan wanneer de debiteur blijk geeft van goede trouw en een redelijke termijn wordt voorop gesteld.

Het boek XIX 'Schulden van de consument' in het Wetboek van economisch recht is in werking getreden. De bepalingen van dit boek beogen een bescherming te bieden aan de consument.

In het aangepaste reglement worden enkele bijsturingen gedaan naar aanleiding van de nieuwe consumentenwet.

De eerste aanmaning blijft kosteloos. De kosten voor de tweede aanmaning zijn beperkt tot 20 euro.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Juridische grond

Artikel 177 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Artikel 298 §2 WIB '92 en artikel 147 KB WIB '92

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §2 14° van het decreet Lokaal Bestuur (GR - belastingen en retributies)
<p>Artikel 41 &sect;2 14&deg; van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het bijgevoegde retributiereglement voor inningskosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goed te keuren voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2031.

Artikel 2

Het huidige reglement vervangt alle voorgaande reglementen met betrekking tot debiteurenbeheer.

Artikel 3

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing.