Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

2025_GR_00115 - 2.075.1 - Goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad 2025-2030

Gemeenteraad
di 11/03/2025 - 20:00 raadzaal, gemeentehuis, Kerkplein 15
Datum beslissing: di 11/03/2025 - 20:45
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad; Dirk Van Noten, burgemeester; David Geerts, schepen; Carl Verelst, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Sebastiaan Marien, schepen; Jan Baestaens, raadslid; Nand Blauwens, raadslid; Frans Poortmans, raadslid; Eddy Gorris, raadslid; Jan Moons, raadslid; Tamara Ceuppens, raadslid; Kurt Vets, raadslid; Katleen Vantyghem, raadslid; Kelly Van Tendeloo, raadslid; Stefan Vanbesien, raadslid; Ann Van den Meutter, raadslid; Karen Michiels, raadslid; Hilde Cools, raadslid; Thomas Van Hoof, raadslid; Theo Van Thielen, raadslid; Sarah Wouters, raadslid; Ilse Heremans, raadslid; Eva Van den Brande, raadslid; Senne Heremans, raadslid; Nicolas Vanwinsen, raadslid; Vincent Vermeiren, raadslid; Lennert Meuris, raadslid; Yola De Vries, raadslid; Marc Huybrechts, raadslid; Alfons Eggers, raadslid; Sofie Vercammen, raadslid; Wim Verhoeven, vertrouwenspersoon Nicolas Vanwinsen; Hans Welters, algemeen directeur

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur

Voorzitter

Bernadette De Cat, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00115 - 2.075.1 - Goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad 2025-2030

Aanwezig

Bernadette De Cat, Dirk Van Noten, David Geerts, Carl Verelst, Wim Van den Bruel, Sven Lambrechts, Karolien Vleugels, Gisèle Vervoort, Sebastiaan Marien, Jan Baestaens, Nand Blauwens, Frans Poortmans, Eddy Gorris, Jan Moons, Tamara Ceuppens, Kurt Vets, Katleen Vantyghem, Kelly Van Tendeloo, Stefan Vanbesien, Ann Van den Meutter, Karen Michiels, Hilde Cools, Thomas Van Hoof, Theo Van Thielen, Sarah Wouters, Ilse Heremans, Eva Van den Brande, Senne Heremans, Nicolas Vanwinsen, Vincent Vermeiren, Lennert Meuris, Yola De Vries, Marc Huybrechts, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Wim Verhoeven, Hans Welters
Stemmen voor 25
Dirk Van Noten, Carl Verelst, Kelly Van Tendeloo, Wim Van den Bruel, David Geerts, Kurt Vets, Tamara Ceuppens, Sebastiaan Marien, Hilde Cools, Ann Van den Meutter, Frans Poortmans, Sven Lambrechts, Theo Van Thielen, Ilse Heremans, Yola De Vries, Vincent Vermeiren, Karolien Vleugels, Stefan Vanbesien, Nicolas Vanwinsen, Lennert Meuris, Marc Huybrechts, Alfons Eggers, Sofie Vercammen, Gisèle Vervoort, Bernadette De Cat
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Nand Blauwens, Eddy Gorris, Katleen Vantyghem, Jan Moons, Karen Michiels, Sarah Wouters, Thomas Van Hoof, Eva Van den Brande, Senne Heremans
Blanco stemmen 1
Jan Baestaens
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00115 - 2.075.1 - Goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad 2025-2030 2025_GR_00115 - 2.075.1 - Goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad 2025-2030

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 28 juni 2022 zijn geactualiseerde huishoudelijk reglement goed.

De huishoudelijke reglementen voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn worden zoveel mogelijk op elkaar afgesteld.

Artikel 38 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad. Artikel 74 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat artikel 38 ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.

Argumentatie

Het geactualiseerde huishoudelijk reglement van 28 juni 2022 wordt als basis gebruikt voor het huishoudelijk reglement voor de nieuwe zittingsperiode 2025-2030.

Daarbij worden de volgende bepalingen gewijzigd of toegevoegd aan het reglement:

  • gebruik term 'Green Valley' in plaats van digitale besluitvormingstoepassing
  • wijziging teamnaam: Beleidsondersteuning in plaats van Secretariaat
  • verduidelijking mailadressen: algemeendirecteur@heist-op-den-berg.be en beleidsondersteuning@heist-op-den-berg.be
  • schrapping: bekendmaking via gedrukte media
  • schrapping: opvraging papieren beleidsrapporten en bijbehorende documentatie
  • toevoeging: uitbreiding inzagerecht: leesrechten op agendapunten van college, directiecomité en raad van bestuur AGB
  • schrapping: inzage documenten van Financiën en Secretariaat
  • toevoeging: afspraken melding kleine praktische punten, melding of vragen
  • aanpassing aanmelden op Green Valley
  • toevoeging: afspraak over het duidelijk aangeven (tijdelijk) verlaten zitting
  • toevoeging: standaard spreektijd per agendapunt
  • schrapping: volgorde tussenkomsten (artikel 19 § 2)
  • toevoeging: engagement om storende geluiden te vermijden tijdens vergadering
  • toevoeging: mogelijkheid tot inlassen van pauze door voorzitter
  • schrapping: stemmen via conferentiesysteem
  • wijziging namen gemeenteraadscommissies + toevoeging deontologische commissie
  • wijziging samenstelling commissies: 13 leden waarvan 7 mandaten voor meerderheidsfracties en 6 mandaten voor overige fracties
  • toevoeging: samenstelling deontologische commissie
  • aanpassing basisbedrag presentiegeld
  • toevoeging: afspraak aanvraag vormingen
  • toevoeging: afspraken gebruik en reservatie vergaderzalen door fracties
  • toevoeging: toewijzing en gebruik Office 365-licentie + intranet raadsleden.

Het ontwerp van het huishoudelijk reglement 2025-2030 werd besproken in een infovergadering met de raadsleden op 3 maart 2025 en wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Juridische grond

Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet Lokaal Bestuur (GR - vaststelling gemeentelijke reglementen)
<p>Artikel 40 &sect;3 van het decreet Lokaal Bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed te keuren voor de zittingsperiode 2025-2030.