De gemeenteraad keurde op 28 juni 2022 zijn geactualiseerde huishoudelijk reglement goed.
De huishoudelijke reglementen voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn worden zoveel mogelijk op elkaar afgesteld.
Artikel 38 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad. Artikel 74 van het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat artikel 38 ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het geactualiseerde huishoudelijk reglement van 28 juni 2022 wordt als basis gebruikt voor het huishoudelijk reglement voor de nieuwe zittingsperiode 2025-2030.
Daarbij worden de volgende bepalingen gewijzigd of toegevoegd aan het reglement:
Het ontwerp van het huishoudelijk reglement 2025-2030 werd besproken in een infovergadering met de raadsleden op 3 maart 2025 en wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.
De gemeenteraad besluit het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed te keuren voor de zittingsperiode 2025-2030.