Terug
Gepubliceerd op 23/07/2025

2025_CBS_01618 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 centrum en aanpassing bebording fietszone

College van burgemeester en schepenen
di 22/07/2025 - 13:30 Vergaderlokaal 2
Datum beslissing: di 22/07/2025 - 15:38
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

David Geerts, schepen; Carl Verelst, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Sebastiaan Marien, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Dirk Van Noten, burgemeester; Wim Van den Bruel, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur
2025_CBS_01618 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 centrum en aanpassing bebording fietszone 2025_CBS_01618 - 1.811.122.0 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 centrum en aanpassing bebording fietszone

Motivering

Aanleiding en context

Voorstel voor uitbreiding zone 30 in de Spoorwegstraat.

Argumentatie

Naar aanleiding van het voorstel tot uitbreiding van de zone 30 in de Spoorwegstraat, tussen de Lodewijk Liekenswijk en de Boudewijnlaan, kwam de vraag om in de hele woonzone rond de Bergstraat zone 30 in te voeren.

Momenteel is er in het centrum:

  • een fietsstraat in de Bergstraat (Leopoldlei-Berkenstraat) en Oude Godstraat (Herentalsesteenweg – Frans Coeckelbergsstraat (hoewel daar geen eindbord staat)
  • zone 30 in de Lodewijk Liekenswijk
  • zone 30 aan het station
  • zone 30 rond de Oude Liersebaan
  • zone 30 in korte stukken op de zijtakken rond de Bergstraat
  • zone 30 op de bergsite.

De bebording is niet overal meer in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving rond fietsstraten (zoneregeling in plaats van regeling op wegvakniveau). Een aanpassing van de plaatsing is aangewezen om de bebording in overeenstemming te brengen met de zonefilosofie die gehanteerd wordt. Borden zullen dus geplaatst moeten worden in de zijstraten van de Bergstraat. Een aantal van die straten is zeer smal. Daar wordt voorgesteld de borden te plaatsen waar voldoende ruimte is om niet te hinderen. Dat is soms iets verder van de Bergstraat. De fietszone valt volledig binnen de voorgestelde zone 30. Waar de fietszone eindigt, dient steeds een herhalingsbord zone 30 geplaatst te worden.

De straten rond de Bergstraat hebben in de eerste plaats een woonfunctie. De straten zijn telkens ingericht voor gemengd verkeer waarbij fietsers en automobilisten de rijbaan delen. In de Stationsstraat, Molenstraat, Oude Liersebaan, Frans Coeckelbergsstraat en Leopoldlei zijn wel fietspaden aanwezig. In de meeste gevallen zijn voetpaden aanwezig.

De huidige blauwe zone strekt zich uit tussen Boudewijnlaan in het zuiden en Eugeen Woutersstraat in het noorden.

De invoering van een zone 30 in het volledige woongebied tussen Boudewijnlaan en Eugeen Woutersstraat zorgt voor een duidelijke begrenzing. Bestaande zones 30 (tussen Molenstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat enerzijds en bergsite anderzijds) sluiten daar naadloos op aan. De doorgaande assen Stationsstraat-Molenstraat en Leopoldlei blijven een limiet van 50 houden (uitgezonderd ter hoogte van het zilveren en gouden kruispunt). De Frans Coeckelbergsstraat blijft zone 30 omwille van de schoolomgeving.

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit een uitgebreide zone 30 in te voeren in het centrum van Heist-op-den-Berg binnen het gebied gevormd door Boudewijnlaan (exclusief), Stationsstraat (exclusief), Molenstraat (exclusief), Eugeen Woutersstraat (exclusief), Leopoldlei (exclusief) en Frans Coeckelbergsstraat (inclusief).

Artikel 2

Het college geeft opdracht tot het plaatsen van borden F4a (begin zone 30) langs:

  • Boudewijnlaan (tussen N15 en Spoorwegstraat)
  • Lodewijk Liekenswijk (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Lodewijk Liekenswijk (ter hoogte van de voetgangersdoorsteek naar de N15)
  • Berkenstraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Kattenstraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Oude Gendarmeriestraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Meylemansstraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Acaciastraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Eglantierstraat (ter hoogte van het kruispunt met de N15)
  • Binnenweg (ter hoogte van het kruispunt met de Eugeen Woutersstraat)
  • Theophiel De Biestraat (ter hoogte van het kruispunt met de Eugeen Woutersstraat)
  • Noordstraat (ter hoogte van het kruispunt met de Eugeen Woutersstraat)
  • Lodewijk Smitsstraat (ter hoogte van het kruispunt met de Eugeen Woutersstraat)
  • Cederstraat (ter hoogte van het kruispunt met de Eugeen Woutersstraat)

en borden F4b op dezelfde locaties aan de andere zijde van de straat om het einde van de zone 30 aan te duiden.

Artikel 3

Het college geeft opdracht tot het aanpassen van de bebording voor de fietszone in de Bergstraat tussen Leopoldlei en Berkenstraat. De huidige bebording wordt verwijderd en borden F111 (volgens nieuwe specificaties met opschrift ‘fietszone’) worden geplaatst langs:

  • Bergstraat, ter hoogte van Berkenstraat
  • Kattenstraat (op bestaande paal ter hoogte van het Heists Kamertoneel, voor de versmalling)
  • Oude Gendarmeriestraat (ter hoogte van het bord C1)
  • Meylemansstraat (ter hoogte van de parking van KBC)
  • Eglantierstraat (bij overgang naar trage verbinding)
  • Bergstraat, ter hoogte van de Leopoldlei
  • Binnenweg, ter hoogte van de Bergstraat (Neerweg valt buiten fietszone)
  • Noordstraat, nabij de Bergstraat

en borden F113 (einde fietszone) op dezelfde locaties aan de overzijde van de straat. De borden F113 worden steeds vergezeld van een bord F4a met opschrift ‘herhaling’.

Artikel 4

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de verkeerscel van de lokale politie
  • team Eigen Werken Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid - afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 5

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.