In 2024 installeerde de gemeente Berlaar een trajectcontrole langs de Melkouwensteenweg, tussen de Heistsebaan en de spoorweg. In combinatie met de werken aan de N10 die toen bezig waren, zorgde dat voor klachten over sluipverkeer via de Heimolenstraat.
In de streefbeeldstudie van de N10 tussen Lier en Aarschot worden heel wat straten van het niveau Heimolenstraat voorzien om te worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Het sluipverkeer wordt geweerd door het plaatsen van paaltjes in de Heimolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de N10. De trajectcontrole op de Melkouwensteenweg loopt tot voorbij de Heimolenstraat waardoor het risico bestaat dat bestuurders deze proberen te ontwijken via de Heimolenstraat en Heistsebaan. Om dat te voorkomen, is het aangewezen om in het noordelijke deel van de Heimolenstraat een inrijverbod te voorzien (uitgezonderd plaatselijk verkeer) door middel van verkeersborden C3. Fietsers vallen onder de bepalingen van het plaatselijk verkeer en mogen er dus wel gebruik van maken.
In het zuidelijke deel van de Heimolenstraat volstaat het plaatsen van een verkeersbord F45b (doodlopende straat uitgezonderd voor voetgangers en fietsers). Ter hoogte van de N10 wordt een bord C3 voorzien met onderbord M12 (uitzondering voor (brom)fietsers en speedpedelecs). Dit bord heeft als bijkomende taak extra aandacht te vestigen op de paaltjes die achter de gevellijn liggen en mogelijk niet voor alle verkeer goed zichtbaar zijn. Het agentschap Wegen en Verkeer heeft ook te kennen gegeven geen borden C31 (verbod op afslaan) te plaatsen langs een gewestweg.
De gemeenten Berlaar en Heist-op-den-Berg hebben afgesproken dat Berlaar de paaltjes plaats (is al gebeurd) en Heist-op-den-Berg de bebording voor haar rekening neemt, aangezien de Heimolenstraat de grens tussen beide gemeenten markeert.
Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het college besluit om een inrijverbod voor auto's in te voeren in het noordelijke deel van de Heimolenstraat, tussen de Melkouwensteenweg en de Heistsebaan. Het zuidelijke deel wordt geknipt ter hoogte van de N10 door middel van paaltjes.
Het college besluit opdracht te geven aan team Eigen Werken, beleidsdomein Openbaar Domein en Groen, tot het plaatsen van de volgende borden:
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.