Terug
Gepubliceerd op 16/04/2025

2025_CBS_00878 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: inrijverbod Heimolenstraat

College van burgemeester en schepenen
di 15/04/2025 - 13:30 digitaal
Datum beslissing: di 15/04/2025 - 14:27
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Carl Verelst, schepen; Wim Van den Bruel, schepen; Sven Lambrechts, schepen; Karolien Vleugels, schepen; Gisèle Vervoort, schepen; Hans Welters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Dirk Van Noten, burgemeester; David Geerts, schepen; Sebastiaan Marien, schepen

Secretaris

Hans Welters, algemeen directeur
2025_CBS_00878 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: inrijverbod Heimolenstraat 2025_CBS_00878 - 1.811.122.5 - Aanvullend verkeersreglement: inrijverbod Heimolenstraat

Motivering

Aanleiding en context

In 2024 installeerde de gemeente Berlaar een trajectcontrole langs de Melkouwensteenweg, tussen de Heistsebaan en de spoorweg. In combinatie met de werken aan de N10 die toen bezig waren, zorgde dat voor klachten over sluipverkeer via de Heimolenstraat.

In de streefbeeldstudie van de N10 tussen Lier en Aarschot worden heel wat straten van het niveau Heimolenstraat voorzien om te worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Argumentatie

Het sluipverkeer wordt geweerd door het plaatsen van paaltjes in de Heimolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de N10. De trajectcontrole op de Melkouwensteenweg loopt tot voorbij de Heimolenstraat waardoor het risico bestaat dat bestuurders deze proberen te ontwijken via de Heimolenstraat en Heistsebaan. Om dat te voorkomen, is het aangewezen om in het noordelijke deel van de Heimolenstraat een inrijverbod te voorzien (uitgezonderd plaatselijk verkeer) door middel van verkeersborden C3. Fietsers vallen onder de bepalingen van het plaatselijk verkeer en mogen er dus wel gebruik van maken.

In het zuidelijke deel van de Heimolenstraat volstaat het plaatsen van een verkeersbord F45b (doodlopende straat uitgezonderd voor voetgangers en fietsers). Ter hoogte van de N10 wordt een bord C3 voorzien met onderbord M12 (uitzondering voor (brom)fietsers en speedpedelecs). Dit bord heeft als bijkomende taak extra aandacht te vestigen op de paaltjes die achter de gevellijn liggen en mogelijk niet voor alle verkeer goed zichtbaar zijn. Het agentschap Wegen en Verkeer heeft ook te kennen gegeven geen borden C31 (verbod op afslaan) te plaatsen langs een gewestweg.

De gemeenten Berlaar en Heist-op-den-Berg hebben afgesproken dat Berlaar de paaltjes plaats (is al gebeurd) en Heist-op-den-Berg de bebording voor haar rekening neemt, aangezien de Heimolenstraat de grens tussen beide gemeenten markeert.

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit om een inrijverbod voor auto's in te voeren in het noordelijke deel van de Heimolenstraat, tussen de Melkouwensteenweg en de Heistsebaan. Het zuidelijke deel wordt geknipt ter hoogte van de N10 door middel van paaltjes.

Artikel 2

Het college besluit opdracht te geven aan team Eigen Werken, beleidsdomein Openbaar Domein en Groen, tot het plaatsen van de volgende borden:

  • een bord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' langs:
    • de Heimolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Melkouwensteenweg
    • de Heimolenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heistsebaan
  • een verkeersbord F45b langs:
    • de Heimolenstraat nabij het kruispunt met de Heistsebaan
  • een verkeersbord C3 met onderbord M12 langs:
    • de Heimolenstraat nabij het bruispunt met de N10.

Artikel 3

Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • de gemeente Berlaar
  • de verkeerscel van de lokale politie
  • het team Eigen Werken Openbaar Domein
  • de Vlaamse overheid, afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • de provinciegouverneur
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen.

Artikel 4

Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.