Terugkerende vraag naar maatregelen ten gevolge van sluipverkeer en snelheid in de Paalstraat.
Naar aanleiding van de vraag is geteld geweest in de Paalstraat in september 2023. De v85 bedroeg 48 km/u (momenteel 50 km/u toegelaten), met uitschieters tot boven 80 km/u. Tijdens piekmomenten passeren er tot 140 voertuigen per uur. Gemiddeld 11% van de getelde voertuigen zijn tweewielers.
De straat is ongeveer 3,50 meter breed. Bij drukkere momenten zijn er wel wat kruisende bewegingen waarbij de berm wordt gebruikt om niet te veel te moeten vertragen. De straat is niet geschikt voor doorgaand verkeer. Doorgaand verkeer zou de route Kruisstraat-Baalsebaan-Schrieksebaan-Kapelstraat moeten volgen tussen Keerbergen-Tremelo en Grootlo. Heel wat bestuurders mijden de verkeerslichten in Tremelo op de Baalsebaan-Schrieksebaan, en nemen een sluiproute via de Paalstraat. Ontmoedigende maatregelen op de Paalstraat zijn daarom aangewezen. De gemeente Tremelo plant ook aanpassingswerken aan het kruispunt Kruisstraat/Baalsebaan, zodat het verkeer daar ook vlotter gaat richting Baalsebaan.
De Paalstraat loopt over Tremelo, Heist-op-den-Berg en op de grens met Keerbergen (daar onder de naam Ruandadreef). Er is reeds overleg geweest met Tremelo en Keerbergen. Op onze vraag tot het invoeren van een fietsstraat reageerde Tremelo reeds positief. Zij hebben in die omgeving reeds fietsstraten in de Guldensporenlaan, Kleine Bollostraat en Eikenboslaan, en zouden de fietszone zelf ook doortrekken tot de aansluiting op de Schrieksebaan. Vanuit Keerbergen wordt niet gereageerd op onze vraag. We beperken de fietszone daarom tot de grens met Keerbergen. Mits akkoord van Keerbergen kan de fietszone later eventueel doorgetrokken worden tot de Guldensporenlaan, zodat een aaneensluitend geheel van fietsstraten ontstaat.
De Paalstraat sluit aan op het fietsknooppuntennetwerk die via Bosduifweg, Ruandadreef en Paalstraat doorloopt naar de Basdongenstraat en Werchter. Daarom ook stelt team Mobiliteit voor om de 2 takken van de vork aan de westelijke zijde van de Paalstraat mee op te nemen in de fietszone, omdat daar potentiële conflicten kunnen ontstaan op de knooppuntenroute.
Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het college besluit een fietszone in te voeren in de Paalstraat en een stukje Ruandadreef tot aan de gemeentegrens met Keerbergen.
Het college besluit opdracht te geven tot het plaatsen van borden F111 en F113 (fietszone) langs:
en vraagt aan de gemeente Tremelo om borden F111 en F113 te plaatsen langs de Paalstraat, ter hoogte van de aansluiting op de Schrieksebaan.
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Het besluit wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.