Variapunt van het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 11 maart 2025 om het huidige snelheidsregime van 50 km/u op de Herentalsesteenweg uit te breiden tot aan de aansluiting met de toekomstige rondweg, en de invoering van een snelheidsbeperking tot 50 km/u op de Broekstraat vanaf de Neetweg.
Tijdens de collegezitting van 16 april 2024 werd beslist om een snelheidsregime van 50 km/u in te voeren op de Herentalsesteenweg, aansluitend op de bebouwde kom. Komende van de Broekstraat gaat de 50 km/u in ca. 150 meter voor de Hollestraat. Een verdere uitbreiding werd, op advies van de Ambtelijke Werkgroep Mobiliteit van 10 januari 2024, niet nodig geacht. Het wegbeeld en de functie van de weg werden in tegenstrijd geacht met een snelheidsregime van 50 km/u. Dat advies werd bevestigd op de Ambtelijke Werkgroep Mobiliteit van 5 maart 2025.
Tijdens de zitting van 11 maart 2025 van het college van burgemeester en schepenen werd als variapunt alsnog besloten het snelheidsregime van 50 km/u door te trekken tot aan de aansluiting van de toekomstige oostelijke rondweg. Tegelijkertijd werd ook gevraagd om een snelheidsbeperking van 50 km/u in te stellen op de Broekstraat, aansluitend op de bebouwde kom en lopende tot aan de Neetweg. Dit kan door een zone 50 die aansluit op de bestaande bebouwde kom bebording of door het verplaatsen van de borden F1 en F3 die het begin respectievelijk einde van de bebouwde kom aanduiden. De exacte locatie zou bepaald moeten worden op basis van het wegbeeld, gevormd door enerzijds de rijbaan en anderzijds de aanliggende bebouwing. De Broekstraat is in het nieuwe mobiliteitsplan gecategoriseerd als een lokale hoofdontsluitingsroute. Om de overgang van 70 km/u naar 50 km/u te markeren, is een poortconstructie aangewezen zodat bestuurders een duidelijke aanwijzing krijgen voor het veranderde snelheidsregime. De huidige wegopbouw geeft dergelijke aanwijzingen niet aan. Dergelijke poortconstructie moet ingepast worden tussen de verschillende aanwezige opritten, en dient in eerste instantie het verkeer te vertragen richting Hallaar-centrum.
De Hollestraat loopt parallel met de Broekstraat. Deze lokale erftoegangsweg heeft momenteel reeds te kampen met sluipverkeer. Door een snelheidsverlaging in de Broekstraat wordt de Hollestraat relatief nog aantrekkelijker als sluiproute. Een snelheidsverlaging tot 30 km/u is daar dan aangewezen in overeenstemming met de wegencategorisering (zeker in vergelijking tot de snelheid toegewezen aan de lokale hoofdontsluitingsweg). Op die manier krijgt de hele bergsite dan ook een uniform snelheidsregime van 30 km/u. Om verwarring te vermijden over het snelheidsregime is het aangewezen het begin van de zone 30 te laten samenvallen met het begin van de bebouwde kom. Als de zone 30 vroeger begint bestaat het risico dat bestuurders dan denken dat ze vanaf het bord F1 opnieuw 50 km/u mogen rijden.
Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op te stellen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het college besluit, aansluitend bij de bebouwde kom op de Herentalsesteenweg, het snelheidsregime van 50 km/u op de Herentalsesteenweg uit te breiden tot aan de aansluiting op de toekomstige oostelijke rondweg.
Het college besluit de bebouwde kom langs de Broekstraat uit te breiden tot aan de Neetweg (Neetweg inclusief).
Het college besluit de zone 30 langs de Hollestraat uit te breiden tot de Herentalsesteenweg en het begin van de bebouwde kom in de Hollestraat daarmee gelijk te leggen.
Het college geeft opdracht aan team Openbaar Domein en Groen tot het verplaatsen van borden C43 (opschrift 50) langs de Herentalsesteenweg 39, en C45 langs Herentalsesteenweg 90 naar de aansluiting van de Herentalsesteenweg op de toekomstige oostelijke rondweg.
Het college geeft opdracht tot het verplaatsen van de bestaande borden F1 en F3 naar de Neetweg (Neetweg inbegrepen in de bebouwde kom).
Het college geeft opdracht aan team Openbaar Domein en Groen tot:
Een afschrift van dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Het reglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke webtoepassing.