Terug Gemeenteraad

di 27/06/2023 - 20:00 raadzaal

Audioverslag

Openbare zitting

Beleidsondersteuning

Secretariaat

  • De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Wim Van den Bruel als schepen. De heer Van den Bruel volgt schepen Eric Verbist vanaf 1 september 2023 van rechtswege op.

Politiezone Heist

Personeel

Financiën

Leefomgeving

Milieu, Duurzaamheid en Huisvesting

  • IOK deed in januari 2023 een voorstel aan 12 lokale besturen, die eerder niet instapten in een samenwerking voor een intergemeentelijke loketwerking wonen en energie, om alsnog in te stappen in die werking.

    Die nieuwe oproep komt er naar aanleiding van een door de Vlaamse overheid aangekondigde budgetverhoging waarop de Energiehuizen een beroep kunnen doen. Door de bijkomende financiering wordt het voor de lokale besturen financieel interessanter om in te stappen. Intussen gaf de Vlaamse Regering een tweede principiële goedkeuring voor de verhoogde werkingsmiddelen voor het Energiehuis en kan het energie- en woonloket worden opgestart vanaf september 2023.

    Voor een grote gemeente als Heist-op-den-Berg betekent dat een jaarlijks forfaitair bedrag van slechts 5.000 euro voor de periode 2023-2025 om in te stappen in de loketwerking. Gezien het groeiende aantal vragen rond energie (premies en leningen) aan de huidige gemeentelijke loketten, en de groeiende nood aan bijkomende expertise, is ondersteuning vanuit IOK wenselijk. Het lokale bestuur besluit daarom om in te gaan op het voorstel van IOK, om deel te nemen aan de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie.

  • De gemeenteraad stelt de verkoopprijs vast van huisvuilzakken voor de afvoer van mosselschelpen van de verenigingen.

Ruimtelijke Ordening

  • De gemeenteraad keurt de naam 'Trampad' goed voor een nieuwe wandeldoorsteek aan de Oude Gendarmeriestraat, ter hoogte van een nieuw woonproject.

    De gemeenteraad keurde op 10 januari 2023 de bestemming goed van dit deel voetgangers- en fietsersdoorsteek (539 m² groot met een erfdienstbaarheid van openbaar gebruik) vanaf de Oude Gendarmeriestraat (rechts van huisnummer 22). De weg is momenteel doodlopend (tot een groen binnenpleintje), maar kan in de toekomst doorgetrokken worden tot aan de Kattestraat (omgeving cultuurcentrum en bibliotheek) bij eventuele inbreidingsprojecten op die plaats.

    De nieuwe straatnaam verwijst naar het tramverleden in de buurt (vroegere buurtspoorweg naar Mechelen en in de erfgoedwoningen langs de Oude Gendarmeriestraat woonden er tramarbeiders).

    Voor de straatnaam ‘Trampad' start in uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2023 een openbaar onderzoek van 29 juni tot en met 28 juli 2023. Binnen die termijn kunnen eventuele opmerkingen en bezwaren worden ingediend, aangetekend te verzenden naar het college van burgemeester en schepenen, Kerkplein 17 in 2220 Heist-op-den-Berg (of via mail naar leefomgeving@heist-op-den-berg.be).

    Als er na het openbaar onderzoek geen bezwaren toekomen, dan is de straatnaam definitief. In het andere geval zal de gemeenteraad zich moeten uitspreken over de definitieve benaming.

  • De gemeenteraad keurt de rooilijn goed van de Schaliehoevestraat (gemeenteweg nummer 41) in Heist-op-den-Berg en de bijbehorende grondafstand voor de inlijving in het openbaar domein langsheen een verkaveling voor twee loten voor vrijstaande eengezinswoningen.

  • De gemeenteraad weigert een gedeelte van de rooilijn ter hoogte van de Heidestraat in Wiekevorst en geeft geen goedkeuring aan de grondafstand voor een toekomstig aan te leggen openbaar wandel- en natuurpad.

    De strook grond van 685 m² (lot A op het aangevraagde  verkavelingsontwerp) die zou afgestaan worden aan de gemeente en worden ingelijfd bij het openbaar domein is maar een gedeelte van de strook grond gelegen voor de rooilijn op het desbetreffende eigendom. Daardoor wordt de toekomstige vorming van de rooilijn van de Heidestraat gehypothekeerd.

Mobiliteit

  • Om de doelstellingen rond duurzame bereikbaarheid te promoten, wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het publieke laadpalenbeleid. Het is de ambitie om tegen 2030 een (semi-)publiek laadpunt te hebben per 100 inwoners.

    De Vlaamse overheid zal de uitrol van publieke laadinfrastructuur op openbaar domein de komende jaren organiseren met een concessie-opdracht. De Vlaamse overheid duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar die uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. Voor Heist-op-den-Berg, dat behoort tot vervoerregio Mechelen, werd Engie als 'charging point operator' aangesteld.

    De uitrol zal voornamelijk vraag- en datagestuurd verlopen. Met de strategie van 'Paal volgt Wagen' kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via een e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via die weg worden geplaatst. Meer info over het principe van Paal volgt Wagen is te vinden op www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen.

    Om dit beleid mee vorm te geven, heeft Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg beslist om een lijst met strategische locaties op te stellen. Daarbij werd onder meer rekening gehouden met de densiteit van de bebouwing, de aanwezigheid van publieke voorzieningen, de ruimtelijke inpasbaarheid van laadpalen in het openbaar domein, de elektrische voorzieningen, enz. Op basis van die parameters werd een prioriteitenlijst samengesteld van locaties met het juiste potentieel. Dat geldt zowel voor Heist-centrum als voor alle deelkernen. In samenspraak met Engie zal die prioriteitenlijst stelselmatig uitgevoerd worden.

Economie, Evenementen en Toerisme

  • De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening voor Hestival op zaterdag 26 augustus 2023 goed.

    De gemeente Heist-op-den-Berg stelt via deze politieverordening de evenementenzone vast waarbinnen de organisatie van Hestival private bewaking kan inzetten. De gemeente stelt ook de voorwaarden vast waaraan de organisatie van en de deelnemers aan Hestival moeten voldoen.

    De organisator van Hestival wordt verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken te verkopen in glazen recipiënten voor verbruik in openlucht binnen de evenementenzone. De organisator moet dit verbod op een voor het publiek goed zichtbare plaats aanbrengen.

    Het is voor de aanwezigen dan ook verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten, ongeacht hun vorm, in hun bezit te hebben binnen de evenementenzone tijdens het evenement.

    Het is in de eerste plaats de bedoeling om te sensibiliseren. Het handhaven van deze maatregelen is enkel nodig als de situatie uit de hand loopt, dat betekent vooral wanneer de veiligheid van de aanwezigen in het gedrang komt. De eventuele stewards, de security en de politie zullen dus in de eerste plaats preventief optreden.

    Als men toch een overtreding begaat, dan kan dat bestraft worden met de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties, meer bepaald:

    • een administratieve geldboete van maximaal 350 euro
    • een administratieve schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of
    • een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een instelling.

Planning en Ontwikkeling

Dienstverlening

Sociale Dienstverlening

  • In 2023 lanceerde Europa WSE (ESF) in het kader van het Europees Sociaal Fonds (ESF)-programma 2021-2027 een oproep voor lokale partnerschappen. Die partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1 januari 2024 met een vermoedelijke looptijd tot en met 31 december 2029.

    De oproep streeft naar duurzame, open en dynamische lokale partnerschappen die op een holistische wijze aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek. Dat is in functie van een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, door werk. Gezien de focus op niet-beroepsactieven en kwetsbare werkzoekenden, zijn zowel het lokale bestuur als VDAB cruciale partners in die toekomstige partnerschappen.

    Het lokale bestuur engageert zich in het kader van deze oproep om deel te nemen aan de voorbereidende stappen om vanaf 2024 in aanmerking te komen voor de financiering vanuit Europa WSE.

    In dat kader werd samen met Lier, Nijlen en Berlaar een lokaal addendum opgemaakt waarin de regionale uitdagingen in kaart zijn gebracht. Op basis van de noden opgelijst in het addendum kunnen mogelijke partners hun kandidatuur indienen.

  • De gemeenteraad keurt de indiening goed van het dossier voor de opstart van de gemeenschapsdienst lokale besturen.

Academies

Academie Muziek-Woord-Dans

Samenleving

Bibliotheek, Cultuur, Archief en Erfgoed

Sport en Jeugd

Buitenschoolse Kinderopvang en Speelplein

Beleidsondersteuning

Secretariaat

Interne controle/Procesbeheer/Projectbeheer

  • Organisatiebeheersing is volgens het decreet Lokaal Bestuur het geheel van maatregelen en procedures om te verzekeren dat men:

    1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om ze te bereiken kent en beheerst
    2. wetgeving en procedures naleeft
    3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt
    4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet
    5. de activa beschermt en fraude voorkomt.

    Kort samengevat betekent organisatiebeheersing dat we er als organisatie voor zorgen dat we de juiste dingen doen, en de dingen juist doen.

    Elk jaar rapporteert de algemeen directeur over de stappen die we daarvoor ondernomen hebben aan het schepencollege, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad maatschappelijk welzijn.

  • Eind 2022 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit uit over de aanpak van het lokale bestuur van interne monitoring. Meer specifiek werden de processen 'opvolging van de invulling van de personeelsformatie en de bijhorende personeelskosten bij gemeente en OCMW' en 'monitoring van het debiteurenbeheer in functie van buitenschoolse kinderopvang' onder de loep genomen. Ook het systeem van organisatiebeheersing werd onderzocht en de uitvoering van aanbevelingen uit eerdere audits.

    De audit concludeert dat er binnen Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg voldoende stappen gezet werden om een gedragen cultuur inzake interne monitoring te verankeren. Er is een goed draagvlak om initiatieven inzake interne monitoring verder te ontplooien. Er kunnen nog verdere initiatieven genomen worden die een gezamenlijke globale aanpak kunnen versterken. Bij de geselecteerde processen is de interne monitoring in belangrijke mate beheerst. Het systeem van organisatiebeheersing en de uitvoering van eerdere aanbevelingen werden goed bevonden.

Financiën

Financiën

Openbaar Domein

Algemeen

Toegevoegde agenda openbare zitting


Publicaties

Agenda
Bijkomende agenda
Besluitenlijst
Notulen